ΒΟΗΘΗΜΑ ΕΞΟΜΟΛΟΓΟΥΜΕΝΟΥ

Ἕνα ἁπλὸ βοήθημα γιὰ ἐκείνους ποὺ ἑτοιμάζονται νὰ προσέλθουν στὸ σωστικὸ Μυστήριο τῆς ἱερᾶς Ἐξομολογήσεως.

Ἡ Ἐξομολόγηση εἶναι τόσο ἀναγκαία γιὰ κάθε χριστιανό, ὅσο καὶ τὸ Βάπτισμα. Γιατί τὸ Βάπτισμα μᾶς καθαρίζει ἀπὸ τὶς προηγούμενες ἁμαρτίες μας, ἐνῶ ἡ Ἐξομολόγηση ἀπὸ ὅσες διαπράττουμε μετὰ τὸ Βάπτισμα. Χωρὶς τὸ Βάπτισμα δὲν μποροῦμε να κοινωνήσουμε τὰ ἄχραντα Μυστήρια τοῦ Κυρίου. Δὲν μποροῦμε ἐπίσης νὰ κοινωνήσουμε, ἂν δὲν ἐξομολογηθοῦμε τὶς ἁμαρτίες μας, ἀφοῦ αὐτὲς σὰν ἕνα τεῖχος μᾶς χωρίζουν ἀπὸ τὸν Θεό.

Ἡ ἁμαρτία εἶναι ἀρρώστια τῆς ψυχῆς, ποὺ ἂν μείνει ἀθεράπευτη, ὁδηγεῖ στὸν πνευματικὸ θάνατο, στὸν αἰώνιο, δηλαδή, χωρισμὸ τῆς ψυχῆς ἀπὸ τὸν Θεό. Τί κάνουμε ὅταν ἀσθενεῖ τὸ σῶμα μας; Ἐπισκεπτόμαστε χωρὶς καθυστέρηση τὸ γιατρό, στὸν ὁποῖο ἀποκαλύπτουμε τὶς πληγές μας καὶ περιγράφουμε μὲ ἀκρίβεια ὅλα τὰ συμπτώματά μας. Ἐκεῖνος τότε μᾶς χορηγεῖ τὰ κατάλληλα φάρμακα καὶ τὶς ἰατρικὲς ὁδηγίες ποὺ πρέπει νὰ ἀκολουθήσουμε γιὰ νὰ θεραπευθοῦμε.

Κάτι ἀνάλογο συμβαίνει ὅταν ἀσθενεῖ ἡ ψυχή μας καὶ ποθοῦμε νὰ ἀνακτήσουμε τὴν πνευματική μας ὑγεία. Προσερχόμαστε στὴν Ἐκκλησία ποὺ εἶναι ἕνα πνευματικὸ θεραπευτήριο. Ἐκεῖ ἀναζητοῦμε τὸν πνευματικό, στὸν ὁποῖο δίχως ντροπὴ ὁμολογοῦμε ὅλες τὶς ἁμαρτίες ποὺ τραυμάτισαν τὴν ψυχή μας. Στὴ συνέχεια ἐκεῖνος θὰ μᾶς διαβάσει τὴ συγχωρητικὴ εὐχὴ καὶ θά μᾶς ἀπευθύνει τὶς ἁρμόζουσες συμβουλὲς γιὰ τὴν εὐόδωση τῆς πνευματικῆς μας πορείας. Μ' αὐτὸν τὸν τρόπο ὁ φιλάνθρωπος Χριστός, ὁ Ὁποῖος εἶναι παρὼν σὲ ὅλη τη διάρκεια τῆς Ἐξομολογήσεως, μᾶς χορηγεῖ τὴν ἄφεση τῶν ἁμαρτιῶν καὶ μᾶς ὑποδεικνύει τὸ δρόμο ποὺ πρέπει νὰ ἀκολουθήσουμε γιὰ νὰ ἀπαλλαγοῦμε ὁριστικὰ ἀπὸ τὴν ἀρρώστια τῆς ἁμαρτίας.

Πρῶτο βῆμα γιὰ τὴν ἐξομολόγησή μας εἶναι ἡ συναίσθηση τῶν ἁμαρτιῶν μας. Εἶναι ἕνα δῶρο τοῦ Θεοῦ ποὺ χαρίζεται σὲ ὅσους τὸ ζητοῦν μὲ τὴν προσευχὴ καὶ τὸ ἐπιδιώκουν μὲ τὴ γενναία καὶ τίμια βυθοσκόπηση τοῦ ἑαυτοῦ τους.

Στὸ δύσκολο ἐγχείρημα τῆς αὐτοκριτικῆς θέλουν νὰ σὲ βοηθήσουν τὰ παρακάτω ἐρωτήματα, τὰ ὁποῖα ἀφοροῦν στὶς σχέσεις μας: α)
μὲ τὸν Θεό, β) μὲ τὸν πλησίον καὶ γ) μὲ τὸν ἑαυτό μας.

§
Α'. Ἐσὺ καὶ ὁ Θεὸς - Βοήθημα Ἐξομολογουμένου

§ Β'. Ἐσὺ καὶ ὁ συνάνθρωπος - Βοήθημα Ἐξομολογουμένου

§ Γ'. Ἐσὺ καὶ ὁ ἑαυτός σου -Βοήθημα Ἐξομολογουμένου

§ Α'. Ἐσὺ καὶ ὁ Θεὸς

§ Πιστεύεις ὁλόψυχα στὸν Τριαδικὸ θεό, τὸν Πατέρα, τὸν Υἱὸ καὶ τὸ Ἅγιο Πνεῦμα, καὶ στὴν ὀρθόδοξη διδασκαλία τῆς Ἐκκλησίας μας;

§ Ἐμπιστεύεσαι ἀκλόνητα τὸν ἑαυτό σου στὴν πατρικὴ Πρόνοια τοῦ Θεοῦ ἢ μήπως στὶς δυσάρεστες περιστάσεις ὀλιγοπιστεῖς, γογγύζεις καὶ ἀπελπίζεσαι;

§ Ὁμολογεῖς μὲ παρρησία τὴν πίστη σου, ὅταν οἱ περιστάσεις τὸ ἀπαιτοῦν ἢ μήπως ντρέπεσαι νὰ κάνεις ἀκόμα καὶ τὸ σημεῖο τοῦ Σταυροῦ ὅταν λ.χ. περνᾶς ἔξω ἀπὸ κάποιον ναό;

§ Μήπως ἀσχολήθηκες ποτὲ μὲ τὸν ἀποκρυφισμό, (μάγους, μέντιουμ, ἀστρολόγους, ὑπνωτιστές, πνευματιστές, χαρτορίχτρες, καφετζοῦδες κ.ἅ.) ἢ ἀναμίχθηκες σὲ παραθρησκευτικὲς ὁμάδες (σχολὲς γιόγκα καὶ διαλογισμοῦ, γνωστικὲς ἢ θεοσοφικὲς σχολές, Βουδισμό, Ἰνδουισμὸ κ.ἅ.);

§ Μήπως πιστεύεις στὴν τύχη καὶ στὰ ὄνειρα ἢ ἀσχολεῖσαι μὲ τὸ ξεμάτιασμα καὶ δίνεις σημασία στὶς διάφορες προλήψεις καὶ δεισιδαιμονίες (π.χ. «τὸ 13 εἶναι γρουσούζικος ἀριθμός», «τὸ πέταλο φέρνει γούρι» κ.λπ.);

§ Προσεύχεσαι τακτικὰ καὶ προσεκτικὰ στὸ σπίτι σου (πρωί, βράδυ, πρὶν καὶ μετὰ τὰ γεύματα) ἢ στὴν Ἐκκλησία (κάθε Κυριακὴ καὶ τὶς μεγάλες γιορτές), εὐγνωμονώντας πρωτίστως τὸν Θεὸ γιὰ τὶς ποικίλες, φανερὲς καὶ ἀφανεῖς εὐεργεσίες Του;

§ Μελετᾶς καθημερινὰ τὴν Ἁγία Γραφὴ καὶ ἄλλα ψυχωφελῆ βιβλία;

§ Νηστεύεις, ἂν δὲν ὑπάρχουν σοβαροὶ λόγοι ὑγείας, τὴν Τετάρτη καὶ τὴν Παρασκευὴ καὶ τὶς ἄλλες περιόδους τῶν Νηστειῶν;

§ Προσέρχεσαι τακτικὰ στὸ Μυστήριο τῆς Θείας Κοινωνίας, ὑστέρα ἀπὸ τὴν κατάλληλη προετοιμασία καὶ τὴν ἔγκριση τοῦ πνευματικοῦ σου;

§ Μήπως βλαστημᾶς τὸ ὄνομα τοῦ Χρίστου, τῆς Παναγίας ἢ τῶν Ἁγίων μας;

§ Μήπως ὁρκίζεσαι χωρὶς λόγο ἢ ἀθέτησες τυχὸν ὅρκο ἢ ὑπόσχεσή σου στὸν Θεό;



Β'. Ἐσὺ καὶ ὁ συνάνθρωπος

§ Δείχνεις ἔμπρακτα τὴν ἀγάπη σου στὸν πλησίον, ἰδιαίτερα σὲ ὅσους ὑποφέρουν ἢ ἔχουν ἀνάγκη (ἀσθενεῖς, πτωχούς, φυλακισμένους, ἄνεργους, ὀρφανά, ἡλικιωμένους κ.ἅ.);

§ Συγχωρεῖς ὅσους σὲ ἔβλαψαν ἢ μήπως κρατᾶς μέσα σου ἔχθρα καὶ ἀντιπάθεια; Εἶσαι πρόθυμος νὰ ζητήσεις «συγγνώμην» ἀπὸ τὸν πλησίον γιὰ τυχὸν σφάλματά σου;

§ Μήπως θεληματικὰ ἢ ἀθέλητα διέπραξες φόνο ἢ μὲ τὴ συμπεριφορά σου βοήθησες στὴν ἐκτέλεση μίας τέτοιας πράξεως;

§ Μήπως ἔχεις τὸ ἐλάττωμα

§ - Νὰ λὲς ψέματα;- Νὰ κατακρίνεις;- Νὰ συκοφαντεῖς;- Νὰ κολακεύεις;- Νὰ καταριέσαι;- Νὰ ὀργίζεσαι καὶ νὰ βρίζεις;- Νὰ εἰρωνεύεσαι καὶ νὰ χλευάζεις;- Νὰ διαπληκτίζεσαι καὶ νὰ χειροδικεῖς;- Νὰ «στέλνεις» τοὺς ἄλλους «στὸ διάβολο»;- Νὰ εἶσαι περίεργος;

§ Μήπως φθονεῖς τὴν εὐτυχία ἢ ζηλεύεις τὰ ἀγαθὰ τοῦ πλησίον σου; Ἢ μήπως, πάλι, χαίρεσαι στὶς συμφορές του;

§ Μήπως εἶσαι καχύποπτος καὶ δίνεις πίστη στὶς ὑπόνοιές σου γιὰ τοὺς ἄλλους;

§ Μήπως κλέβεις ἢ συνεργάστηκες ποτὲ σὲ κλοπὴ ἢ δέχτηκες ἐν γνώσει σου κλεμμένα πράγματα;

§ Δείχνεις εὐγνωμοσύνη στοὺς εὐεργέτες σου ἢ μήπως ἀνταποδίδεις ἀχαριστία γιὰ τὸ καλὸ ποὺ σοῦ ἔκαναν;

§ Μήπως μὲ τοὺς λόγους καὶ τὴ συμπεριφορά σου σκανδαλίζεις τὸν πλησίον σου ἢ τὸν ἐξωθεῖς στὴν ἁμαρτία;

§ Μήπως ἀσχολεῖσαι μὲ τὴν προσωπική, οἰκογενειακὴ ἢ ἐπαγγελματικὴ ζωὴ τῶν ἄλλων καὶ ἐπεμβαίνεις ἀδιάκριτα, προκαλώντας διάφορα προβλήματα;

§ Μήπως διακινεῖς ναρκωτικὲς οὐσίες ἢ μὲ ὁποιονδήποτε τρόπο ὁδήγησες ἄλλους στὴ χρήση τους;

§ Μήπως συνηθίζεις νὰ διαδίδεις πληροφορίες ἢ μυστικὰ τῶν ἄλλων, δημιουργώντας ἔτσι διαμάχες στὶς σχέσεις τῶν συνανθρώπων σου;

§ Στὸ ἐπάγγελμα

§ Μήπως ἡ συνείδησή σου σὲ ἐλέγχει γιὰ ἀπάτη, νοθεία, αἰσχροκέρδεια, κατάχρηση, τοκογλυφία, δωροδοκία, ἀπόκρυψη ἐμπορευμάτων κ.λπ.;

§ Μήπως στὶς συναλλαγές σου σὲ διακρίνει ἀνειλικρίνεια, ἀνεντιμότητα ἢ δολιότητα;

§ Μήπως κακομεταχειρίζεσαι, ἐκμεταλλεύεσαι ἢ ἀδικεῖς τοὺς ἐργάτες, ὑπαλλήλους ἢ ὑφισταμένους σου;

§ Στὴν οἰκογένεια

§ Δείχνεις σεβασμό, ἀγάπη καὶ τιμὴ πρὸς τοὺς γονεῖς σου ἢ μήπως συμπεριφέρεσαι μὲ αὐθάδεια, σκληρότητα καὶ περιφρόνηση; Ἰδιαίτερα, τοὺς συμπαραστέκεσαι στὰ γηρατειά τους;

§ Ἡ συμπεριφορά σου στὸ σπίτι διαπνέεται ἀπὸ πνεῦμα θυσίας, ἀγάπης, καλοσύνης, ἀλληλοκατανόησης, ὑποχωρητικότητας καὶ ὑπομονῆς; Μήπως μὲ τὴν ἐριστικότητα, τὸ πεῖσμα ἢ τὶς παράλογες καὶ ἐγωιστικὲς ἀπαιτήσεις σου διαταράσσεις τὴν οἰκογενειακὴ γαλήνη καὶ ἀτμόσφαιρα;

§ Ὡς σύζυγοι:

§ Ἀποδέχεστε τὴ συζυγία ὡς εὐλογία Θεοῦ καὶ ἀγωνίζεστε καθημερινὰ γιὰ τὴν τελείωση καὶ ὁλοκλήρωση τῆς μεταξύ σας ἀγάπης, ὥστε νὰ μὴ διασπᾶται αὐτὴ ἀπὸ καμιὰ ἄλλη γήϊνη ἀγάπη (πρὸς τοὺς γονεῖς, τὰ παιδιά, τοὺς συγγενεῖς, τὸ ἐπάγγελμα κ.α.);

§ Τιμᾶτε καὶ ἀγαπᾶτε ὁ ἕνας τοὺς γονεῖς καὶ συγγενεῖς τοῦ ἄλλου;

§ Διαφυλάσσετε τὴν ἀμοιβαία πίστη καὶ ἀφοσίωση;

§ Μήπως ἀποφεύγετε μὲ διάφορα μέσα τὴν τεκνογονία;

§ Μήπως κάνατε ἔκτρωση ἢ γίνατε ἠθικοὶ αὐτουργοὶ στὴ διάπραξη ἑνὸς τέτοιου ἐγκλήματος;

§ Μήπως διατηρούσατε προγαμιαῖες σχέσεις;

§ Ὡς γονεῖς:

§ Προσεύχεστε θερμὰ γιὰ τὴν προκοπὴ τῶν παιδιῶν σας;

§ Ἢ ζωή σας ἀποτελεῖ καλὸ παράδειγμα γιὰ τὰ παιδιά σας;

§ Μήπως ἐνδιαφέρεστε μόνο γιὰ τὴν κατὰ κόσμο πρόοδό τους; Δείχνετε ἰδιαίτερη φροντίδα γιὰ τὴ χριστιανικὴ ἀγωγή τους, ἀφιερώνοντας γιὰ τὸ σκοπὸ αὐτὸ τὸν ἀνάλογο χρόνο, ἄλλοτε συμβουλεύοντας καὶ συζητώντας μαζί τους, ἄλλοτε ἐμπνέοντος μὲ τὴ συνέπεια τῆς χριστιανικῆς σας ζωῆς καὶ ἄλλοτε παρακολουθώντας διακριτικὰ τὰ ἀναγνώσματά τους, τοὺς τρόπους ψυχαγωγίας τους καὶ τὶς παρέες τους;

§ Μήπως κάνετε διακρίσεις μεταξὺ τῶν παιδιῶν σας ἢ δὲν ὑπήρξατε δίκαιοι στὶς γονικές σας παροχές;

§ Μήπως ἐπεμβαίνετε ἄκαιρα, πιεστικὰ καὶ ἀδικαιολόγητα στὶς ἀποφάσεις τῶν παιδιῶν σας ἢ στὶς οἰκογένειές τους, ὑπονομεύοντας ἔτσι τὶς προσπάθειές τους ἢ τοὺς οἰκογενειακούς τους δεσμούς;

§ Γ'. Ἐσὺ καὶ ὁ ἑαυτός σου

§ Μήπως εἶσαι προσκολλημένος στὶς βιοτικὲς φροντίδες καὶ τὰ ἐγκόσμια ἀγαθὰ καὶ ἀδιαφορεῖς γιὰ τὴν καλλιέργεια τῆς ἀθάνατης ψυχῆς σου καὶ τὴν ἕνωσή σου μὲ τὸν Θεό;

§ Μήπως διακατέχεσαι ἀπὸ τὴν ὑπερηφάνεια, πού εἶναι ἡ ἀρχὴ καὶ ἡ γεννήτρια ὅλων τῶν κακῶν; Αὐτὸ θὰ τὸ διαπιστώσεις:

§ -ἂν ἐπιδιώκεις τὴ δόξα, τὶς τιμές, τοὺς ἐπαίνους, τὰ πρωτεῖα καὶ τὴν προβολή,-ἂν καυχιέσαι καὶ μιλᾶς μὲ ἐγκώμια γιὰ τὶς προσωπικές σου ἱκανότητες, τὴν καλή σου οἰκογένεια καὶ τὶς ἐπαγγελματικές σου ἐπιτυχίες,-ἂν προσπαθεῖς νὰ γίνεσαι ἄρεστος στοὺς ἀνθρώπους,-ἂν δείχνεις μεγάλη ἐμπιστοσύνη στὸν ἑαυτὸ σου καὶ ἐπιμένεις μὲ πεῖσμα στὴν προσωπική σου κρίση,-ἂν δὲν δέχεσαι τὶς συμβουλὲς τῶν ἄλλων ἢ ἀντιδρᾶς στὶς ὑποδείξεις τῶν τυχὸν σφαλμάτων σου,-ἂν ἐπιδιώκεις πάντοτε καὶ σὲ ὅλα τὴν ἰκανοποίηση τοῦ ἑαυτοῦ σου ἢ ζητᾶς ἀπαιτητικὰ νὰ ἐξυπηρετεῖσαι ἀπὸ τοὺς ἄλλους.

§ Μήπως μιλᾶς ἄκαιρα, διακόπτοντας ἢ προσβάλλοντας μὲ λόγια ταπεινωτικὰ τοὺς συνομιλητές σου;

§ Μήπως εἶσαι φιλάργυρος ἢ πλεονέκτης;

§ Μήπως ζεῖς μὲ πολυτέλεια καὶ σπατάλη ἢ ξοδεύεις τὰ χρήματά σου σὲ τυχερὰ παιχνίδια, χαρτοπαιξία κ.α.;

§ Μήπως ντύνεσαι καὶ καλλωπίζεσαι μὲ τρόπο προκλητικὸ ἢ μήπως ἡ ἐνδυμασία σου εἶναι ἀνάρμοστη γιὰ τὸ δικό σου φύλο;

§ Μήπως εἶσαι λαίμαργος ἢ γαστρίμαργος;

§ Μήπως λὲς πολλὰ λόγια, περιττὰ καὶ ἀνώφελα ἢ μήπως αἰσχρολογεῖς;

§ Δείχνεις τὸν ἀπαιτούμενο σεβασμὸ στὸ σῶμα σου, ποὺ εἶναι; ναὸς τοῦ Ἁγίου Πνεύματος, ἢ μήπως ἔπεσες σὲ διάφορα σαρκικὰ ἁμαρτήματα (αὐνανισμό, πορνεία, μοιχεία, ἀρσενοκοιτία κ.ἅ.);

§ Μήπως ἐκθέτεις τὸν ἑαυτό σου σὲ διάφορους σαρκικούς πειρασμοὺς (ἄσεμνα θεάματα καὶ διασκεδάσεις, ἀνήθικα περιοδικὰ καὶ βιβλία, πορνογραφήματα, προκλητικὴ μουσικὴ καὶ τραγούδια κ.λ.π.);

§ Ὅταν προσβάλλουν τὸ νοῦ σου αἰσχροὶ λογισμοὶ καὶ φαντασίες τοὺς διώχνεις ἀμέσως ἢ μήπως τοὺς ἀποδέχεσαι καὶ τοὺς καλλιεργεῖς;

§ Μήπως καταστρέφεις τὴν ὑγεία σου, ποὺ εἶναι δωρό του Θεοῦ, μὲ τὴ μέθη, τὸ κάπνισμα ἢ τὴ χρήση ναρκωτικῶν οὐσιῶν;

§ Μήπως σκέφτηκες ποτὲ νὰ αὐτοκτονήσεις;

§ Μήπως διακατέχεσαι ἀπὸ ὀκνηρία, ἀμέλεια ἢ ἀνευθυνότητα;

§ Μήπως σπαταλᾶς ἄσκοπα τὸ χρόνο σου μπροστὰ στὴν τηλεόραση ἢ περιπλανώμενος στὸ διαδίκτυο;

§ Καὶ τώρα, μετὰ τὸν ἔλεγχο τοῦ ἑαυτοῦ σου, τρέξε, ἀδελφέ μου, χωρὶς ἀναβολὴ στὸν πνευματικό. Ἐξομολογήσου τὶς ἁμαρτίες σου α) χωρὶς νὰ κρύψεις καμία, β) μὲ εἰλικρίνεια καὶ συντομία καὶ γ) δίχως νὰ ἀναφέρεις τυχὸν ἀρετές σου ἢ ξένα ἁμαρτήματα. Νὰ εἶσαι σίγουρος πώς, μαζὶ μὲ τὴν ἄφεση, ὁ Θεὸς θὰ σοῦ προσφέρει πλούσια τὴ χάρη Του, γιὰ τὸ ξεκίνημα μίας νέας ζωῆς.




Ἱερὰ Μονὴ Παρακλήτου


Νέες ομιλίες π.Αποστόλου Θεολόγου προστέθηκαν.

TRANSLATOR

English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

Θεία Λειτουργία π.Αποστόλου Θεολόγου Ιερός Ναός Αγίας Βαρβάρας Πατησίων

Πέμπτη 29 Ιουνίου 2017

«Βούλεσθε ιδείν ανδριάντα χρυσούν;»

Του Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Καστορίας κ.κ. Σεραφείμ: «Βούλεσθε ιδείν ανδριάντα χρυσούν ;1». Θαυμάζουμε τον Απόστολο Παύλο. Είναι ο γνήσιος εκφραστής του Χριστού, «ο του παραδείσου πολίτης, ο εις τρίτον αρπαγής ουρανόν, ο των απορρήτων τω Θεώ κοινωνήσας», «αυτός που δούλεψε πιο πολύ από τους Αποστόλους, το σκεύος της εκλογής, ο νυμφαγωγός της Εκκλησίας, ο κήρυκας των εθνών»2.

Θαυμάζουμε τον Απόστολο Παύλο, αφού «έτρεξε τη γη και τη θάλασσα και έστησε τα τρόπαια της δικής του ανδρείας». Αυτόν που «πάλευε συνεχώς με την πείνα και τη δίψα και αγωνιζόταν με τη γύμνια και το κρύο». Αυτόν που «είχε νεκρώσει το κοσμικό φρόνημα» και «όντας στη γη ήταν πολίτης του ουρανού»3.
Θαυμάζουμε τον Απόστολο Παύλο, που ήταν «ο πυρός θερμότερος, σιδήρου ευτονώτερος και αδάμαντος στερρότερος»4, «μάλλον δε πάντων λαμπρότερος ώφθη»5.
Θαυμάζουμε τον Απόστολο Παύλο,
συγχρόνως μαζί με τον Άγιο Ιωάννη το Χρυσόστομο, ο οποίος είναι το στόμα του Αποστόλου. Τον θαύμαζε και τον αγαπούσε. Έλεγε : «Άπαντας μεν φιλώ τους αγίους, μάλιστα δε τον μακάριον Παύλον, το σκεύος της εκλογής, την σάλπιγγα την ουράνιον»6.
Σε μία από τις οκτώ περίφημες ομιλίες του, αναφερόμενος στον Απόστολο των εθνών, διαπιστώνουμε τον απέραντο θαυμασμό του σ΄ αυτήν τη μεγάλη ουρανομήκη αποστολική μορφή. «Κοιτάξτε μέ θαυμασμό», μας λέγει, «ένα χρυσό ανδριάντα. (Είναι ο Παύλος) … Τι πιο όμορφο από τα πόδια του; Έτρεχε παντού σ΄ όλη την οικουμένη σαν να είχε φτερά.
… Θέλεις να δεις και το στήθος; … Είναι λαμπρότερο από τους ωραίους πόδας του. … Μέσα του είχε το Χριστό, είχε την ίδια την εικόνα του βασιλέως (μέσα του) … Η φωνή του Παύλου εκήρυττε σ΄ όλη την οικουμένη … μιλούσε με ενάρετη ψυχή … εξέπεμπε τις ακτίνες του ηλίου της δικαιοσύνης και ούτε φόβος ούτε κίνδυνος έκαμνε σκυθρωπό το στήθος εκείνο.
… Θέλεις να δεις και την κοιλία του … που είχε ασκηθεί να παραμένει ήρεμη … και είχε διδαχθεί τη σωφροσύνη; Άκουσε τι λέγει περί αυτής : εάν το φαγητό μου σκανδαλίζει τον αδελφό μου, δεν θα φάω κρέας ποτέ.
… Θέλεις να δεις και τα χέρια; … Ήταν πνευματικά χέρια, που καθημερινά ήταν δεμένα με αλυσίδες · κανέναν δεν χτύπησαν, όμως χτυπήθηκαν μυριάδες φορές. Ακόμη και φίδια σεβάσθηκαν τα χέρια αυτά.
… Θέλεις να δεις την πλάτη του; … Πέντε φορές μαστιγώθηκε από 39 μαστιγώματα τη φορά.
… Ας δούμε και την ομορφιά των ενδυμάτων του, τα οποία και οι δαίμονες σεβάσθηκαν, διά τούτο και τρέπονταν σε φυγή, και νοσήματα θεραπεύονταν.
… Εάν κάποιος μου έδινε την εξουσία όλης της οικουμένης, θα θεωρούσα τον όνυχα του Παύλου πιο ισχυρό από κάθε τέτοια βασιλική εξουσία, από κάθε απόλαυση θα προτιμούσα τη φτώχεια του, από κάθε δόξα την αδοξία του, από κάθε πλούτο τη γύμνωσή του, από κάθε άνεση το ράπισμα κατά της ιερής του κεφαλής, από κάθε βασιλικό στέμμα (θα προτιμούσα) τις πέτρες που δέχθηκε (ο Παύλος)»7.
Θαυμάζουμε τον Απόστολο Παύλο για την αγάπη του. Διέθετε απέραντη αγάπη για το Θεό και τον άνθρωπο. Αυτή η αγάπη, της οποίας τον ύμνο απηύθυνε στους Κορινθίους8, ήταν το καθημερινό του μέλημα. Γι΄ αυτό θα τονίσει ο Άγιος Ιωάννης ο Χρυσόστομος «Και ενώ ήταν μέγας, ως προς την κορυφαία των αρετών, δηλαδή την αγάπη, ήταν πιο ορμητικός από κάθε φλόγα. Και όπως ακριβώς το σίδερο, όταν πέσει μέσα στη φωτιά, γίνεται ολόκληρο φωτιά, έτσι και ο Παύλος, αφού άναψε από τη φλόγα της αγάπης, έγινε όλος αγάπη. Και σαν να ήταν ο κοινός πατέρας όλης της οικουμένης, έτσι εμιμείτο και τους σαρκικούς πατέρες όλων των ανθρώπων, ή καλύτερα, ξεπέρασε όλους τους πατέρες και ως προς τις σωματικές και πνευματικές φροντίδες, και προσφέροντας και χρήματα και λόγους και σώμα και ψυχή και τα πάντα διαθέτοντας για τα αγαπημένα του πρόσωπα»9.
Θαυμάζουμε τον Απόστολο Παύλο για την αγάπη του και πρός τους εχθρούς. Είναι και αυτό ένα δείγμα των μεγάλων. Γιατί μεγάλος δεν είναι ο φελλός, ο οποίος επιπλέει στη θάλασσα των μικρών και στα ρηχά και λιμνάζοντα νερά, αλλά αυτός που ξεπερνά τον εαυτό του και στο πρόσωπο του άλλου βλέπει το πρόσωπο του Χριστού.
Ο Ιερός Χρυσόστομος είναι και πάλι αποκαλυπτικός «Κανείς δεν αγάπησε τόσο τους εχθρούς του, κανένας δεν ευεργέτησε τόσο αυτούς που ήθελαν το κακό του (όσο ο Απόστολος Παύλος) · κανένας δεν έπαθε τόσα για χάρη εκείνων που τον είχαν λυπήσει. Γιατί δεν πρόσεχε σε αυτά που έπασχε, αλλά σκεφτόταν ότι και αυτοί (οι εχθροί του) ήταν άνθρωποι, γι΄ αυτό και όσο περισσότερο εξαγριώνονταν εκείνοι, τόσο περισσότερο τους συγχωρούσε τη μανία. Και όπως θα συμπεριφερόταν ένας πατέρας προς το παιδί του που το έπιασε μανία (γιατί όσο κι αν τον βρίζει και τον κλωτσά το άρρωστο παιδί του, τόσο περισσότερο ο πατέρας του το σπαχνίζεται και κλαίει), έτσι και εκείνος (ο Παύλος) σκεφτόταν τη φοβερή επίδραση των δαιμόνων που είχαν αρρωστήσει τους εχθρούς του, και διέγειρε τον εαυτό του σε περισσότερη φροντίδα»10.
Θαυμάζουμε τον Απόστολο Παύλο και για κάτι πολύ μεγάλο και σπουδαίο, που σπανίζει σήμερα στην εποχή μας. Και αυτό είναι τα δάκρυά του. Ναι, τα δάκρυα! Για την παράξενη και παράδοξη αυτή ποιμαντική εμπειρία. Γιατί ένας γνήσιος πατέρας δεν διδάσκει αποκλειστικά με το λόγο, ούτε ακόμη μόνο με τη ζωή του, αλλά κυρίως με την προσευχή και τα δάκρυά του. Ο Ευαγγελιστής Λουκάς, «ο ιατρός ο αγαπητός»11, ο συνέκδημος στις περιοδείες του, μας αποκαλύπτει αυτήν τη συγκλονιστική εμπειρία στο Βιβλίο των Πράξεων των Αποστόλων. Απευθυνόμενος ο Απόστολος στους Πρεσβυτέρους της Εκκλησίας της Εφέσου, τους οποίους τους βλέπει για τελευταία φορά, τους λέγει τα εξής : «γρηγορείτε, μνημονεύοντες ότι τριετίαν νύκτα και ημέρα ουκ επαυσάμην μετά δακρύων νουθετών ένα έκαστον»12.
Η ίδια εμπειρία και η αγωνία για την πνευματική προκοπή αυτών τους οποίους αναγέννησε εν Χριστώ Ιησού, καθώς και ο διακαής του πόθος για τη σωτηρία τους και η μέριμνά του για την πνευματική πρόοδό τους, φανερώνονται και από τα δικά του λόγια : «Τεκνία μου, ους πάλιν ωδίνω, άχρις ου μορφωθή Χριστός εν υμίν!»13.
Και, πρώτον. Τα δάκρυα του Αποστόλου Παύλου αποκαλύπτουν αυτήν την ιερή αγωνία που διακατέχει την ψυχή του, ώστε όλοι οι άνθρωποι να βιώσουν το Ευαγγέλιο του Χριστού, να ζήσουν τον τρόπο ζωής Του και να στερεωθούν πάνω στον ακρογωνιαίο λίθο, που είναι ο Δομήτορας της Εκκλησίας και Σωτήρας του κόσμου, ο Χριστός. Δεν αναφέρεται στο δικό του πρόσωπο. Δεν παριστάνει το σωτήρα. Δεν δημιουργεί οπαδούς ούτε ομάδες κρούσεως, όπως συμβαίνει σήμερα στην εποχή μας, αλλά κυρίως αναγεννημένους ανθρώπους για τη Βασιλεία των Ουρανών.
Στόχος του, ο Χριστός και μόνον ο Χριστός.
Σκοπός του, το φως του προσώπου του Χριστού.
Και ο ίδιος προτιμούσε να γίνει ανάθεμα προς χάριν των αδελφών του : «ηυχόμην γαρ αυτός εγώ ανάθεμα είναι από του Χριστού υπέρ των αδελφών μου»14.
Ποιος μπορεί να πει σήμερα και να επαναλάβει μετά βεβαιότητος ή να έχει αυτήν την ποιμαντική υπευθυνότητα και να λέγει : «Τις ασθενεί και ουκ ασθενώ; τις σκανδαλίζεται και ουκ εγώ πυρούμαι;»15.
Δεύτερον. Τα δάκρυα του Αποστόλου Παύλου φανερώνουν τη συμπάθειά του, την οποία προσέφερε στον κάθε άνθρωπο. Δεν περιοριζόταν μόνο στο να προσφέρει το σωτήριο λόγο του Θεού, αλλά συμβούλευε τον καθένα ξεχωριστά, νύκτα και ημέρα, κατ΄ ιδίαν, τον καθένα ξεχωριστά. Έκανε τα πάντα για κάθε μία ψυχή. Έτσι τους σφυρηλάτησε. Με τον τρόπο αυτό απέκτησαν βαθιές ρίζες και στερεώθηκαν καλά στην πίστη16.
Ακόμη και όταν ήθελε να ελέγξει τις παρεκτροπές και να αποβάλλει έστω από το Σώμα του Χριστού κάποιον παρεκτραπέντα, το έκανε με πολύ πόνο, αλλά και με συνοχή καρδίας. Γι΄ αυτό θα γράψει στους Κορινθίους μετά από τον έλεγχο τον οποίο άσκησε ως πνευματικός τους πατέρας, γνήσιος ιατρός και θεραπευτής, ότι το έπραξε μετά πολλής θλίψεως και συνοχής καρδίας «εκ γαρ πολλής θλίψεως και συνοχής καρδίας έγραψα υμίν διά πολλών δακρύων, ουχ ίνα λυπηθήτε, αλλά την αγάπην ίνα γνώτε ην έχω περισσοτέρως εις υμάς»17.
Και αυτά τα δάκρυα αποσκοπούσαν στη διόρθωση, στη μετάνοια και στην επιστροφή των πεπλανημένων. Αυτά τα δάκρυα, τα οποία άφθονα έτρεχαν από τα μάτια του για τον κάθε άνθρωπο και πότιζαν τη γη καθημερινά, έφθαναν ως θυμίαμα ευπρόσδεκτο στο Θρόνο της Θείας Μεγαλωσύνης. Ήταν αγιαστικά και εξιλαστικά δάκρυα. Είναι σαν να έλεγε μαζί με το Χριστό προς τον Άναρχο Πατέρα Του «μικρόν» πριν από το Πάθος «και υπέρ αυτών εγώ αγιάζω εμαυτόν, ίνα και αυτοί ώσιν ηγιασμένοι εν αληθεία»18.
Για αυτά τα δάκρυα μακαρίζουμε και θαυμάζουμε τον Απόστολο «Τα μάτια του είδαν τον παράδεισο, είδαν τον τρίτο ουρανό. Αλλά δεν τα μακαρίζω γιατί είδαν αυτά τόσο, όσο για τα δάκρυα εκείνα, με τα οποία είδαν το Χριστό»19.
Αυτά τα δάκρυα χρειάζονται και σήμερα, για να παρακαλέσουν τον απαράκλητο λαό μας, για να απαλύνουν τον πόνο των ανέργων, των ασθενών, των αναγκεμένων, για να τον συντρέξουν όχι μόνο σ΄ αυτά που χρωστάει αλλά κυρίως στις αξίες που έχασε.
Αυτά τα δάκρυα χρειάζονται εκ μέρους των ποιμένων της Εκκλησίας, προκειμένου να φθάσουμε στη μετάνοια και εν συνεχεία στην ελπίδα που είναι ο Χριστός.
Αυτά τα δάκρυα χρειάζονται, για να αποκτήσουμε υπομονή, ώστε να σηκώσουμε όσα επιτρέπει ο Θεός.
Άγιε Παύλε Απόστολε πρέσβευε υπέρ ημών.
1 Αγίου Ιωάννου του Χρυσοστόμου, «Υπόμνημα εις την πρώτην προς Κορινθίους επιστολήν του Αποστόλου Παύλου», Ὁμιλία ΙΓ’, κεφ. 4, ΕΠΕ 18,367
2 Αγίου Ιωάννου του Χρυσοστόμου, «Ομιλία λεχθείσα εν τω Ναώ της Αγίας Ειρήνης, υπέρ τε της σπουδής των παρόντων και ραθυμίας των
απολειφθέντων, περί του ψάλλειν, και περί του μηδέν είναι κώλυμα γυναιξί την φύσιν προς τους της αρετής δρόμους», κεφ. 4, ΕΠΕ 33,268
3 Αυτόθι
4 ο.π. 270
5 Του ιδίου, «Υπόμνημα εις την πρώτην προς Κορινθίους επιστολήν του Αποστόλου Παύλου», Ομιλία ΛΗ΄, κεφ. 5, ΕΠΕ 18Α,568
6 Του ιδίου, «Εις το αποστολικόν ρητόν, Όφελον ανείχεσθέ μου μικρόν τη αφροσύνη», κεφ. α΄, PG 51,301
7 Του ιδίου, «Υπόμνημα εις την πρώτην προς Κορινθίους επιστολήν του Αποστόλου Παύλου», Ὁμιλία ΙΓ’, κεφ. 4-5, ΕΠΕ 18,367-373
8 Α΄ Κορ. 13,1-8
9 Του ιδίου, «Εις τον Άγιον Απόστολον Παύλον», Ομιλία Γ΄, κεφ. 4, ΕΠΕ 36,442
10 ο.π. 435
11 Κολ. 4,14
12 Πραξ. 20,31
13 Γαλ. 4,19
14 Ρωμ. 9,3
15 Β΄ Κορ. 11,29
16 Του ιδίου, «Υπόμνημα εις τας Πράξεις των Αποστόλων», Ομιλία ΜΔ΄, κεφ. 3, ΕΠΕ 16Α, 609
17 Β΄ Κορ. 2,4
18 Ιω. 17,19
19 Του ιδίου, «Υπόμνημα εις την προς Κολοσσαείς επιστολήν του Αποστόλου Παύλου», Ομιλία ΙΒ΄, κεφ. 3, ΕΠΕ 22,335
www.vimaorthodoxias.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...