ΒΟΗΘΗΜΑ ΕΞΟΜΟΛΟΓΟΥΜΕΝΟΥ

Ἕνα ἁπλὸ βοήθημα γιὰ ἐκείνους ποὺ ἑτοιμάζονται νὰ προσέλθουν στὸ σωστικὸ Μυστήριο τῆς ἱερᾶς Ἐξομολογήσεως.

Ἡ Ἐξομολόγηση εἶναι τόσο ἀναγκαία γιὰ κάθε χριστιανό, ὅσο καὶ τὸ Βάπτισμα. Γιατί τὸ Βάπτισμα μᾶς καθαρίζει ἀπὸ τὶς προηγούμενες ἁμαρτίες μας, ἐνῶ ἡ Ἐξομολόγηση ἀπὸ ὅσες διαπράττουμε μετὰ τὸ Βάπτισμα. Χωρὶς τὸ Βάπτισμα δὲν μποροῦμε να κοινωνήσουμε τὰ ἄχραντα Μυστήρια τοῦ Κυρίου. Δὲν μποροῦμε ἐπίσης νὰ κοινωνήσουμε, ἂν δὲν ἐξομολογηθοῦμε τὶς ἁμαρτίες μας, ἀφοῦ αὐτὲς σὰν ἕνα τεῖχος μᾶς χωρίζουν ἀπὸ τὸν Θεό.

Ἡ ἁμαρτία εἶναι ἀρρώστια τῆς ψυχῆς, ποὺ ἂν μείνει ἀθεράπευτη, ὁδηγεῖ στὸν πνευματικὸ θάνατο, στὸν αἰώνιο, δηλαδή, χωρισμὸ τῆς ψυχῆς ἀπὸ τὸν Θεό. Τί κάνουμε ὅταν ἀσθενεῖ τὸ σῶμα μας; Ἐπισκεπτόμαστε χωρὶς καθυστέρηση τὸ γιατρό, στὸν ὁποῖο ἀποκαλύπτουμε τὶς πληγές μας καὶ περιγράφουμε μὲ ἀκρίβεια ὅλα τὰ συμπτώματά μας. Ἐκεῖνος τότε μᾶς χορηγεῖ τὰ κατάλληλα φάρμακα καὶ τὶς ἰατρικὲς ὁδηγίες ποὺ πρέπει νὰ ἀκολουθήσουμε γιὰ νὰ θεραπευθοῦμε.

Κάτι ἀνάλογο συμβαίνει ὅταν ἀσθενεῖ ἡ ψυχή μας καὶ ποθοῦμε νὰ ἀνακτήσουμε τὴν πνευματική μας ὑγεία. Προσερχόμαστε στὴν Ἐκκλησία ποὺ εἶναι ἕνα πνευματικὸ θεραπευτήριο. Ἐκεῖ ἀναζητοῦμε τὸν πνευματικό, στὸν ὁποῖο δίχως ντροπὴ ὁμολογοῦμε ὅλες τὶς ἁμαρτίες ποὺ τραυμάτισαν τὴν ψυχή μας. Στὴ συνέχεια ἐκεῖνος θὰ μᾶς διαβάσει τὴ συγχωρητικὴ εὐχὴ καὶ θά μᾶς ἀπευθύνει τὶς ἁρμόζουσες συμβουλὲς γιὰ τὴν εὐόδωση τῆς πνευματικῆς μας πορείας. Μ' αὐτὸν τὸν τρόπο ὁ φιλάνθρωπος Χριστός, ὁ Ὁποῖος εἶναι παρὼν σὲ ὅλη τη διάρκεια τῆς Ἐξομολογήσεως, μᾶς χορηγεῖ τὴν ἄφεση τῶν ἁμαρτιῶν καὶ μᾶς ὑποδεικνύει τὸ δρόμο ποὺ πρέπει νὰ ἀκολουθήσουμε γιὰ νὰ ἀπαλλαγοῦμε ὁριστικὰ ἀπὸ τὴν ἀρρώστια τῆς ἁμαρτίας.

Πρῶτο βῆμα γιὰ τὴν ἐξομολόγησή μας εἶναι ἡ συναίσθηση τῶν ἁμαρτιῶν μας. Εἶναι ἕνα δῶρο τοῦ Θεοῦ ποὺ χαρίζεται σὲ ὅσους τὸ ζητοῦν μὲ τὴν προσευχὴ καὶ τὸ ἐπιδιώκουν μὲ τὴ γενναία καὶ τίμια βυθοσκόπηση τοῦ ἑαυτοῦ τους.

Στὸ δύσκολο ἐγχείρημα τῆς αὐτοκριτικῆς θέλουν νὰ σὲ βοηθήσουν τὰ παρακάτω ἐρωτήματα, τὰ ὁποῖα ἀφοροῦν στὶς σχέσεις μας: α)
μὲ τὸν Θεό, β) μὲ τὸν πλησίον καὶ γ) μὲ τὸν ἑαυτό μας.

§
Α'. Ἐσὺ καὶ ὁ Θεὸς - Βοήθημα Ἐξομολογουμένου

§ Β'. Ἐσὺ καὶ ὁ συνάνθρωπος - Βοήθημα Ἐξομολογουμένου

§ Γ'. Ἐσὺ καὶ ὁ ἑαυτός σου -Βοήθημα Ἐξομολογουμένου

§ Α'. Ἐσὺ καὶ ὁ Θεὸς

§ Πιστεύεις ὁλόψυχα στὸν Τριαδικὸ θεό, τὸν Πατέρα, τὸν Υἱὸ καὶ τὸ Ἅγιο Πνεῦμα, καὶ στὴν ὀρθόδοξη διδασκαλία τῆς Ἐκκλησίας μας;

§ Ἐμπιστεύεσαι ἀκλόνητα τὸν ἑαυτό σου στὴν πατρικὴ Πρόνοια τοῦ Θεοῦ ἢ μήπως στὶς δυσάρεστες περιστάσεις ὀλιγοπιστεῖς, γογγύζεις καὶ ἀπελπίζεσαι;

§ Ὁμολογεῖς μὲ παρρησία τὴν πίστη σου, ὅταν οἱ περιστάσεις τὸ ἀπαιτοῦν ἢ μήπως ντρέπεσαι νὰ κάνεις ἀκόμα καὶ τὸ σημεῖο τοῦ Σταυροῦ ὅταν λ.χ. περνᾶς ἔξω ἀπὸ κάποιον ναό;

§ Μήπως ἀσχολήθηκες ποτὲ μὲ τὸν ἀποκρυφισμό, (μάγους, μέντιουμ, ἀστρολόγους, ὑπνωτιστές, πνευματιστές, χαρτορίχτρες, καφετζοῦδες κ.ἅ.) ἢ ἀναμίχθηκες σὲ παραθρησκευτικὲς ὁμάδες (σχολὲς γιόγκα καὶ διαλογισμοῦ, γνωστικὲς ἢ θεοσοφικὲς σχολές, Βουδισμό, Ἰνδουισμὸ κ.ἅ.);

§ Μήπως πιστεύεις στὴν τύχη καὶ στὰ ὄνειρα ἢ ἀσχολεῖσαι μὲ τὸ ξεμάτιασμα καὶ δίνεις σημασία στὶς διάφορες προλήψεις καὶ δεισιδαιμονίες (π.χ. «τὸ 13 εἶναι γρουσούζικος ἀριθμός», «τὸ πέταλο φέρνει γούρι» κ.λπ.);

§ Προσεύχεσαι τακτικὰ καὶ προσεκτικὰ στὸ σπίτι σου (πρωί, βράδυ, πρὶν καὶ μετὰ τὰ γεύματα) ἢ στὴν Ἐκκλησία (κάθε Κυριακὴ καὶ τὶς μεγάλες γιορτές), εὐγνωμονώντας πρωτίστως τὸν Θεὸ γιὰ τὶς ποικίλες, φανερὲς καὶ ἀφανεῖς εὐεργεσίες Του;

§ Μελετᾶς καθημερινὰ τὴν Ἁγία Γραφὴ καὶ ἄλλα ψυχωφελῆ βιβλία;

§ Νηστεύεις, ἂν δὲν ὑπάρχουν σοβαροὶ λόγοι ὑγείας, τὴν Τετάρτη καὶ τὴν Παρασκευὴ καὶ τὶς ἄλλες περιόδους τῶν Νηστειῶν;

§ Προσέρχεσαι τακτικὰ στὸ Μυστήριο τῆς Θείας Κοινωνίας, ὑστέρα ἀπὸ τὴν κατάλληλη προετοιμασία καὶ τὴν ἔγκριση τοῦ πνευματικοῦ σου;

§ Μήπως βλαστημᾶς τὸ ὄνομα τοῦ Χρίστου, τῆς Παναγίας ἢ τῶν Ἁγίων μας;

§ Μήπως ὁρκίζεσαι χωρὶς λόγο ἢ ἀθέτησες τυχὸν ὅρκο ἢ ὑπόσχεσή σου στὸν Θεό;



Β'. Ἐσὺ καὶ ὁ συνάνθρωπος

§ Δείχνεις ἔμπρακτα τὴν ἀγάπη σου στὸν πλησίον, ἰδιαίτερα σὲ ὅσους ὑποφέρουν ἢ ἔχουν ἀνάγκη (ἀσθενεῖς, πτωχούς, φυλακισμένους, ἄνεργους, ὀρφανά, ἡλικιωμένους κ.ἅ.);

§ Συγχωρεῖς ὅσους σὲ ἔβλαψαν ἢ μήπως κρατᾶς μέσα σου ἔχθρα καὶ ἀντιπάθεια; Εἶσαι πρόθυμος νὰ ζητήσεις «συγγνώμην» ἀπὸ τὸν πλησίον γιὰ τυχὸν σφάλματά σου;

§ Μήπως θεληματικὰ ἢ ἀθέλητα διέπραξες φόνο ἢ μὲ τὴ συμπεριφορά σου βοήθησες στὴν ἐκτέλεση μίας τέτοιας πράξεως;

§ Μήπως ἔχεις τὸ ἐλάττωμα

§ - Νὰ λὲς ψέματα;- Νὰ κατακρίνεις;- Νὰ συκοφαντεῖς;- Νὰ κολακεύεις;- Νὰ καταριέσαι;- Νὰ ὀργίζεσαι καὶ νὰ βρίζεις;- Νὰ εἰρωνεύεσαι καὶ νὰ χλευάζεις;- Νὰ διαπληκτίζεσαι καὶ νὰ χειροδικεῖς;- Νὰ «στέλνεις» τοὺς ἄλλους «στὸ διάβολο»;- Νὰ εἶσαι περίεργος;

§ Μήπως φθονεῖς τὴν εὐτυχία ἢ ζηλεύεις τὰ ἀγαθὰ τοῦ πλησίον σου; Ἢ μήπως, πάλι, χαίρεσαι στὶς συμφορές του;

§ Μήπως εἶσαι καχύποπτος καὶ δίνεις πίστη στὶς ὑπόνοιές σου γιὰ τοὺς ἄλλους;

§ Μήπως κλέβεις ἢ συνεργάστηκες ποτὲ σὲ κλοπὴ ἢ δέχτηκες ἐν γνώσει σου κλεμμένα πράγματα;

§ Δείχνεις εὐγνωμοσύνη στοὺς εὐεργέτες σου ἢ μήπως ἀνταποδίδεις ἀχαριστία γιὰ τὸ καλὸ ποὺ σοῦ ἔκαναν;

§ Μήπως μὲ τοὺς λόγους καὶ τὴ συμπεριφορά σου σκανδαλίζεις τὸν πλησίον σου ἢ τὸν ἐξωθεῖς στὴν ἁμαρτία;

§ Μήπως ἀσχολεῖσαι μὲ τὴν προσωπική, οἰκογενειακὴ ἢ ἐπαγγελματικὴ ζωὴ τῶν ἄλλων καὶ ἐπεμβαίνεις ἀδιάκριτα, προκαλώντας διάφορα προβλήματα;

§ Μήπως διακινεῖς ναρκωτικὲς οὐσίες ἢ μὲ ὁποιονδήποτε τρόπο ὁδήγησες ἄλλους στὴ χρήση τους;

§ Μήπως συνηθίζεις νὰ διαδίδεις πληροφορίες ἢ μυστικὰ τῶν ἄλλων, δημιουργώντας ἔτσι διαμάχες στὶς σχέσεις τῶν συνανθρώπων σου;

§ Στὸ ἐπάγγελμα

§ Μήπως ἡ συνείδησή σου σὲ ἐλέγχει γιὰ ἀπάτη, νοθεία, αἰσχροκέρδεια, κατάχρηση, τοκογλυφία, δωροδοκία, ἀπόκρυψη ἐμπορευμάτων κ.λπ.;

§ Μήπως στὶς συναλλαγές σου σὲ διακρίνει ἀνειλικρίνεια, ἀνεντιμότητα ἢ δολιότητα;

§ Μήπως κακομεταχειρίζεσαι, ἐκμεταλλεύεσαι ἢ ἀδικεῖς τοὺς ἐργάτες, ὑπαλλήλους ἢ ὑφισταμένους σου;

§ Στὴν οἰκογένεια

§ Δείχνεις σεβασμό, ἀγάπη καὶ τιμὴ πρὸς τοὺς γονεῖς σου ἢ μήπως συμπεριφέρεσαι μὲ αὐθάδεια, σκληρότητα καὶ περιφρόνηση; Ἰδιαίτερα, τοὺς συμπαραστέκεσαι στὰ γηρατειά τους;

§ Ἡ συμπεριφορά σου στὸ σπίτι διαπνέεται ἀπὸ πνεῦμα θυσίας, ἀγάπης, καλοσύνης, ἀλληλοκατανόησης, ὑποχωρητικότητας καὶ ὑπομονῆς; Μήπως μὲ τὴν ἐριστικότητα, τὸ πεῖσμα ἢ τὶς παράλογες καὶ ἐγωιστικὲς ἀπαιτήσεις σου διαταράσσεις τὴν οἰκογενειακὴ γαλήνη καὶ ἀτμόσφαιρα;

§ Ὡς σύζυγοι:

§ Ἀποδέχεστε τὴ συζυγία ὡς εὐλογία Θεοῦ καὶ ἀγωνίζεστε καθημερινὰ γιὰ τὴν τελείωση καὶ ὁλοκλήρωση τῆς μεταξύ σας ἀγάπης, ὥστε νὰ μὴ διασπᾶται αὐτὴ ἀπὸ καμιὰ ἄλλη γήϊνη ἀγάπη (πρὸς τοὺς γονεῖς, τὰ παιδιά, τοὺς συγγενεῖς, τὸ ἐπάγγελμα κ.α.);

§ Τιμᾶτε καὶ ἀγαπᾶτε ὁ ἕνας τοὺς γονεῖς καὶ συγγενεῖς τοῦ ἄλλου;

§ Διαφυλάσσετε τὴν ἀμοιβαία πίστη καὶ ἀφοσίωση;

§ Μήπως ἀποφεύγετε μὲ διάφορα μέσα τὴν τεκνογονία;

§ Μήπως κάνατε ἔκτρωση ἢ γίνατε ἠθικοὶ αὐτουργοὶ στὴ διάπραξη ἑνὸς τέτοιου ἐγκλήματος;

§ Μήπως διατηρούσατε προγαμιαῖες σχέσεις;

§ Ὡς γονεῖς:

§ Προσεύχεστε θερμὰ γιὰ τὴν προκοπὴ τῶν παιδιῶν σας;

§ Ἢ ζωή σας ἀποτελεῖ καλὸ παράδειγμα γιὰ τὰ παιδιά σας;

§ Μήπως ἐνδιαφέρεστε μόνο γιὰ τὴν κατὰ κόσμο πρόοδό τους; Δείχνετε ἰδιαίτερη φροντίδα γιὰ τὴ χριστιανικὴ ἀγωγή τους, ἀφιερώνοντας γιὰ τὸ σκοπὸ αὐτὸ τὸν ἀνάλογο χρόνο, ἄλλοτε συμβουλεύοντας καὶ συζητώντας μαζί τους, ἄλλοτε ἐμπνέοντος μὲ τὴ συνέπεια τῆς χριστιανικῆς σας ζωῆς καὶ ἄλλοτε παρακολουθώντας διακριτικὰ τὰ ἀναγνώσματά τους, τοὺς τρόπους ψυχαγωγίας τους καὶ τὶς παρέες τους;

§ Μήπως κάνετε διακρίσεις μεταξὺ τῶν παιδιῶν σας ἢ δὲν ὑπήρξατε δίκαιοι στὶς γονικές σας παροχές;

§ Μήπως ἐπεμβαίνετε ἄκαιρα, πιεστικὰ καὶ ἀδικαιολόγητα στὶς ἀποφάσεις τῶν παιδιῶν σας ἢ στὶς οἰκογένειές τους, ὑπονομεύοντας ἔτσι τὶς προσπάθειές τους ἢ τοὺς οἰκογενειακούς τους δεσμούς;

§ Γ'. Ἐσὺ καὶ ὁ ἑαυτός σου

§ Μήπως εἶσαι προσκολλημένος στὶς βιοτικὲς φροντίδες καὶ τὰ ἐγκόσμια ἀγαθὰ καὶ ἀδιαφορεῖς γιὰ τὴν καλλιέργεια τῆς ἀθάνατης ψυχῆς σου καὶ τὴν ἕνωσή σου μὲ τὸν Θεό;

§ Μήπως διακατέχεσαι ἀπὸ τὴν ὑπερηφάνεια, πού εἶναι ἡ ἀρχὴ καὶ ἡ γεννήτρια ὅλων τῶν κακῶν; Αὐτὸ θὰ τὸ διαπιστώσεις:

§ -ἂν ἐπιδιώκεις τὴ δόξα, τὶς τιμές, τοὺς ἐπαίνους, τὰ πρωτεῖα καὶ τὴν προβολή,-ἂν καυχιέσαι καὶ μιλᾶς μὲ ἐγκώμια γιὰ τὶς προσωπικές σου ἱκανότητες, τὴν καλή σου οἰκογένεια καὶ τὶς ἐπαγγελματικές σου ἐπιτυχίες,-ἂν προσπαθεῖς νὰ γίνεσαι ἄρεστος στοὺς ἀνθρώπους,-ἂν δείχνεις μεγάλη ἐμπιστοσύνη στὸν ἑαυτὸ σου καὶ ἐπιμένεις μὲ πεῖσμα στὴν προσωπική σου κρίση,-ἂν δὲν δέχεσαι τὶς συμβουλὲς τῶν ἄλλων ἢ ἀντιδρᾶς στὶς ὑποδείξεις τῶν τυχὸν σφαλμάτων σου,-ἂν ἐπιδιώκεις πάντοτε καὶ σὲ ὅλα τὴν ἰκανοποίηση τοῦ ἑαυτοῦ σου ἢ ζητᾶς ἀπαιτητικὰ νὰ ἐξυπηρετεῖσαι ἀπὸ τοὺς ἄλλους.

§ Μήπως μιλᾶς ἄκαιρα, διακόπτοντας ἢ προσβάλλοντας μὲ λόγια ταπεινωτικὰ τοὺς συνομιλητές σου;

§ Μήπως εἶσαι φιλάργυρος ἢ πλεονέκτης;

§ Μήπως ζεῖς μὲ πολυτέλεια καὶ σπατάλη ἢ ξοδεύεις τὰ χρήματά σου σὲ τυχερὰ παιχνίδια, χαρτοπαιξία κ.α.;

§ Μήπως ντύνεσαι καὶ καλλωπίζεσαι μὲ τρόπο προκλητικὸ ἢ μήπως ἡ ἐνδυμασία σου εἶναι ἀνάρμοστη γιὰ τὸ δικό σου φύλο;

§ Μήπως εἶσαι λαίμαργος ἢ γαστρίμαργος;

§ Μήπως λὲς πολλὰ λόγια, περιττὰ καὶ ἀνώφελα ἢ μήπως αἰσχρολογεῖς;

§ Δείχνεις τὸν ἀπαιτούμενο σεβασμὸ στὸ σῶμα σου, ποὺ εἶναι; ναὸς τοῦ Ἁγίου Πνεύματος, ἢ μήπως ἔπεσες σὲ διάφορα σαρκικὰ ἁμαρτήματα (αὐνανισμό, πορνεία, μοιχεία, ἀρσενοκοιτία κ.ἅ.);

§ Μήπως ἐκθέτεις τὸν ἑαυτό σου σὲ διάφορους σαρκικούς πειρασμοὺς (ἄσεμνα θεάματα καὶ διασκεδάσεις, ἀνήθικα περιοδικὰ καὶ βιβλία, πορνογραφήματα, προκλητικὴ μουσικὴ καὶ τραγούδια κ.λ.π.);

§ Ὅταν προσβάλλουν τὸ νοῦ σου αἰσχροὶ λογισμοὶ καὶ φαντασίες τοὺς διώχνεις ἀμέσως ἢ μήπως τοὺς ἀποδέχεσαι καὶ τοὺς καλλιεργεῖς;

§ Μήπως καταστρέφεις τὴν ὑγεία σου, ποὺ εἶναι δωρό του Θεοῦ, μὲ τὴ μέθη, τὸ κάπνισμα ἢ τὴ χρήση ναρκωτικῶν οὐσιῶν;

§ Μήπως σκέφτηκες ποτὲ νὰ αὐτοκτονήσεις;

§ Μήπως διακατέχεσαι ἀπὸ ὀκνηρία, ἀμέλεια ἢ ἀνευθυνότητα;

§ Μήπως σπαταλᾶς ἄσκοπα τὸ χρόνο σου μπροστὰ στὴν τηλεόραση ἢ περιπλανώμενος στὸ διαδίκτυο;

§ Καὶ τώρα, μετὰ τὸν ἔλεγχο τοῦ ἑαυτοῦ σου, τρέξε, ἀδελφέ μου, χωρὶς ἀναβολὴ στὸν πνευματικό. Ἐξομολογήσου τὶς ἁμαρτίες σου α) χωρὶς νὰ κρύψεις καμία, β) μὲ εἰλικρίνεια καὶ συντομία καὶ γ) δίχως νὰ ἀναφέρεις τυχὸν ἀρετές σου ἢ ξένα ἁμαρτήματα. Νὰ εἶσαι σίγουρος πώς, μαζὶ μὲ τὴν ἄφεση, ὁ Θεὸς θὰ σοῦ προσφέρει πλούσια τὴ χάρη Του, γιὰ τὸ ξεκίνημα μίας νέας ζωῆς.




Ἱερὰ Μονὴ Παρακλήτου


Νέες ομιλίες π.Αποστόλου Θεολόγου προστέθηκαν.

TRANSLATOR

English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

Θεία Λειτουργία π.Αποστόλου Θεολόγου Ιερός Ναός Αγίας Βαρβάρας Πατησίων

Πέμπτη, 13 Νοεμβρίου 2014

Το μαρτυρικό τέλος του αγίου Ιωάννου Χρυσοστόμου

Το μαρτυρικό τέλος του αγίου Ιωάννου Χρυσοστόμου

+Μητροπολίτου Φλωρίνης Αυγουστίνου Καντιώτου
13 Νοεμβρίου. Εορτάζει, αγαπητοί μου, σήμερα ένας από τους πιο μεγάλους διδασκάλους και πατέρας της αγίας μας Εκκλησίας, κορυφαίος πνευματικός οδηγός, ουράνιος άνθρωπος, χρυσή σάλπιγξ, στόμα Χριστού· εορτάζει ο άγιος Ιωάννης ο Χρυσόστομος . Η Εκκλησία σήμερα εξαγγέλλει τον έπαινόν του. Τα τροπάρια, τα απολυτίκια, οι ύμνοι, που έψαλε σήμερα η Εκκλησία μας, είνε εξαίσιοι· χρησιμοποιεί όλα τα κοσμητικά επίθετα για να τον εξυμνήση.
Εικοσιδύο (22) δε ρήτορες, διδάσκαλοι και πατέρες της Εκκλησίας, έχουν εκφωνήσει λόγους επαινώντας τον ιερό Χρυσόστομο.Εγώ, μολονότι δεν θεωρώ τον εαυτό μου άξιο να υμνήση τον πατέρα αυτόν της Εκκλησίας ―αισθάνομαι ανάξιος και να ασπασθώ τα πανάχραντα πόδια του―, αλλά θαυμαστής από την παιδική μου ηλικία του ιερού πατρός, θα τολμήσω να πω λίγες λέξεις. Δεν θα διηγηθώ ολόκληρο τον βίο του, διότι θα εχρειάζοντο ώρες πολλές· θα διηγηθώ μόνο τις τελευταίες ημέρες του, το τέλος της ζωής του.
Όλη η ζωή του ανθρώπου έχει σημασία,αλλά μεγαλύτερη αξία έχουν ιδίως οι τελευταίες του στιγμές, το πως πεθαίνει ο άνθρωπος . Είνε μεγάλο ζήτημα πως τερματίζει κανείς τον βίο του. Τόση σημασία αποδίδεται σ᾽αυτό, ώστε η Εκκλησία μας πρωί - βράδυ και κάθε φορά που τελείται η θεία λειτουργία, αν προσέξατε, μας προτρέπει· «Χριστιανά τα τέλη της ζωής ημών, ανώδυνα, ανεπαίσχυντα,ειρηνικά και καλήν απολογίαν την επί του φο-βερού βήματος του Χριστού αιτησώμεθα».
Αδελφοί, δηλαδή, ας ζητήσουμε να μας δώσηο Θεός τα τέλη της ζωής μας να είνε χριστιανά, να τελειώσουμε τη ζωή μας με χριστιανική πίστι, και όταν θα σταθούμε εμπρός στο φοβερό δικαστήριο του Χριστού να έχουμε καλή απολογία. Παρακαλούμε κ᾽ εμείς, να μας ελεήση ώστε, όταν αφήσουμε την τελευταία πνοή στον κόσμο αυτόν, να είνε πάνω μας ο άγγελος του Κυρίου και να σφαλίσουμε τα χείλη μας με το «Μνήσθητί μου, Κύριε, όταν έλθης εν τη βασιλεία σου» (Λουκ. 23,42).
Όπως λοιπόν στον κάθε άνθρωπο έτσι και στον ιερό Χρυσόστομο τα τέλη του είνε χαρακτηριστικά. Όλη η ζωή του αγίου Ιωάννου ήταν αγία, ιδιαιτέρως όμως τα τέλη του στάθηκαν χριστιανικά. Ας δούμε πως έζησε τις τελευταίες ημέρες του.
* * *
Ο ιερός Χρυσόστομος ήταν, αγαπητοί μου, ιεροκήρυξ, διαπρύσιος σαλπιγκτής των θείων λόγων. Δώδεκα χρόνια υπηρέτησε ως ιερεύς σε μία από τις μεγαλύτερες πόλεις του αρχαίου κόσμου, την Αντιόχεια. Κήρυξε φλογερά το ευαγγέλιο του Χριστού, εξεφώνησε ομιλίες, περιφήμους λόγους, και απέκτησε μεγάλη φήμη ρήτορος, η οποία ξαπλώθηκε παντού.
Γι᾽ αυτό, όταν το 397 μ.Χ. κενώθηκε ο θρόνος της Κωνσταντινουπόλεως, λαός και κλήρος και βασιλεύς προτίμησαν και εξέλεξαν αυτόν, τον ιεροκήρυκα της Αντιοχείας, αρχιεπίσκοπο της πρώτης πόλεως της αυτοκρατορίας.
Έτσι, αφού χρησιμοποίησαν ένα τέχνασμα για να τον απαγάγουν, τον ωδήγησαν στην πρω-τεύουσα και χειροτονήθηκε επίσκοπος .Πόσο έμεινε στο θρόνο; Άλλοι πατέρες ε-μειναν περισσότερο και άλλοι λιγώτερο. Ο μέγας Αθανάσιος έμεινε μισόν αιώνα, εν μέσω πολλών περιπετειών· ο μέγας Βασίλειοςεννέα χρόνια. Ο ιερός Χρυσόστομος έμεινε –πόσο; δέκα χρόνια (398-407) .Θα μπορούσε να μείνη περισσότερο. Δεν έμεινε όμως, διότι κήρυττε την αλήθεια. Όπου έβλεπε το κακό, την αμαρτία, τα σκάνδαλα, την αδικία, την απιστία, την αίρεσι, τη διαφθορά, την πορνεία, τη μοιχεία…, η χρυσή του γλώσσα γινόταν πύρινη, φωτιές έβγαζε. Καί ήλεγξε . Ήλεγξε προς τα κάτω, το λαό· ήλεγξε προς τα άνω, τους άρχοντες, μέχρι τα α νάκτορα έφτανε ο έλεγχός του, σε βασιλείς και αυτοκράτορες και στρατηγούς. Ήλεγξε τον κλήρο, ιερείς και αρχιερείς, για τη φιλαργυρία, την ιδιοτέλεια, τη φιλοδοξία καίτήν άθεσμη ζωή τους.Επειδή λοιπόν έλεγε τα πρέποντα, τον μίσησαν θανασίμως. Εκείνο που δεν υποφέρει ο κόσμος είνε η αλήθεια. Η αλήθεια είνε μαλώτρα και μισείται. Αν κολακεύης τον άλλο, τότε είσαι θαυμάσιος άνθρωπος· αν όμως πης την αλήθεια και ελέγξης τις κακίες και τα ελαττώ-ματα του λαού, του κλήρου, των αρχόντων,τότε γίνεσαι μισητός. Έτσι μισήθηκε και ο ιερός Χρυσόστομος από αυτούς που ήλεγξε.Το αποτέλεσμα ποιό ήταν;
Αποφάσισαντήν εξόντωσί του. Τον έρριξαν από το θρόνοκαί τον εξώρισαν δυό φορές. Την πρώτη φορά ο λαός επαναστάτησε και τον επανέφεραν.Τη δεύτερη φορά τον εξώρισαν μακριά, στα άκρα της αυτοκρατορίας, στην Κουκουσό της Αρμενίας. Αλλ᾽ επειδή και εκεί συνέρρεαν θαυμασταί του, διέταξαν να πάη ακόμα πιόμακριά, σε ένα ορεινό μέρος, στα Κόμανα.
Υπέφερε ο ασθενής Χρυσόστομος στην εξορία, γιατί δεν υπήρχαν γιατροί, δεν υπήρχαν φάρμακα, δεν είχε καμμία περιποίησι. Υπέφερε, γιατί έκανε κρύο, ήταν χειμώνας βαρύς και δεν είχε ζεστασιά. Υπέφερε ακόμα, γιατί βάρβαροι της περιοχής, οι Ίσαυροι, κατέβαιναν από τα βουνά και λεηλατούσαν τις επαρχίες εκείνες. Υπέφερε τέλος από τη σκληρότητατών στρατιωτών που τον συνώδευαν. Τον σήκωσαν απ᾽ το κρεβάτι και τον ανάγκασαν να περπατάη, ένας άρρωστος άνθρωπος 60 ε-των, σε δύσκολο δρόμο.
Καθώς περπατούσε, σ᾿ ένα σημείο του δρόμου έπεσε· δε μπορούσε να βαδίση περισσό-τερο. Οι στρατιώτες σταμάτησαν και τον μετέφεραν σε μια εκκλησία, που βρέθηκε κοντάτους. Η εκκλησία ετιμάτο επ᾽ ονόματι του αγίου Βασιλίσκου, ενός μάρτυρος των πρώτωναιώνων του χριστιανισμού. Ο άγιος Χρυσόστομος κατάλαβε, ότι έφθασε πλέον το τέλοςτής ζωής του. Τη νύχτα εκεί είδε όραμα. Είδετόν άγιο Βασιλίσκο να του λέη· «Αδελφέ Ιωάννη, έχε θάρρος, αύριο θα είμαστε μαζί». Ήταν η τελευταία νύχτα για το μεγάλο ιεράρχη.
Το πρωί σηκώθηκε, άλλαξε ρούχα και φο-ρεσε άσπρα - ολόασπρα. Έκανε την προσεχή του, παρακάλεσε για όλο τον κόσμο· προσευχήθηκε για τους πιστούς του ποιμνίου του και όλα τα πνευματικά του τέκνα, για τους άντρες, τις γυναίκες και τα παιδιά· προσευχήθηκε και για τους εχθρούς του ακόμα. Μετά έκανε το σταυρό του και είπε τα τελευταίατου λόγια· «Δόξα τω Θεώ πάντων ένεκα» , δοξασμένος να είνε για όλα ο Θεός. Τέλος ξα-πλωσε, σταύρωσε τα χέρια και παρέδωσε τόπνεύμα στον ουράνιο Πατέρα.
* * *
Αυτός ήταν, αγαπητοί μου, ο Χρυσόστομοςτού οποίου την ιερά μνήμη εορτάζουμε σήμερα. Η μορφή του εμπνέει κάθε πιστό. Ιδιαιτέρως όμως διδακτική είνε η ζωή και το τέλος του για όσους θέλουν να υπηρετήσουντήν Εκκλησία ως εργάται της και για τους ιεροσπουδαστάς των εκκλησιαστικών και θεολογικών σχολών που προαλείφονται να γίνουν ιερείς του Υψίστου. Απευθυνόμενος ειδικά προς αυτούς τους παρακαλώ να αγαπήσουν τον ιερό Χρυσόστομο, να τον διαβάσουν, να τον μελετήσουν, να τον αποστηθίσουν, να εντρυφήσουν στους λειμώνας της διδασκαλίας του, και προ παντός να τον μιμηθούν, να ᾿νε κι αυτοί γενναίοι και υψηλοί.
Στο Χρυσόστομο εφαρμόζεται ο όγδοος μα- καρισμός του Κυρίου ημών Ιησού Χριστού που λέει· «Μακάριοι οι δεδιωγμένοι ένεκεν δικαιοσύνης, ότι αυτών εστιν η βασιλεία των ουρανών», μακάριοι εκείνοι που διώχθηκαν διότιαγαπούσαν τη δικαιοσύνη(Ματθ. 5,10).
Αγάπησε εκείνος τη δικαιοσύνη και την αλήθεια και θυσιάσθηκε γι᾽ αυτό. Κ᾽ εσείς να γίνετε σαν το Χρυσόστομο . Μελετάτε τας Γραφάς και τους πατέρας. Τα στόματά σας να εκπέμπουν πυρ, να βγάζουν φωτιές. Να είστε θερμοί, ζωντανοί,αποστολικοί. Μη συμβιβασθήτε με το κακό που βασιλεύει στον κόσμο, αλλά να το ελέγξετε. Καί να είστε έτοιμοι για θυσίες · και εξορίακαί φυλακή να πάτε, και τη ζωή σας να θυσιάσετε. Να πήτε κ᾽ εσείς· Πεθαίνω για την αλήθεια ―μεγάλο πράγμα αυτό―, πεθαίνω για την αλήθεια! Ο Χρυσόστομος απέθανε για την αλήθεια· κ᾽ εσείς να είστε έτοιμοι χάριν της πίστεώς μας, χάριν της Ορθοδοξίας, χάριν των υψηλών ιδανικών της φυλής και του γένους μας, να γίνετε μάρτυρες. Είνε προνόμιο να θυσιασθήτε, να γίνετε μάρτυρες.Όπως ο Χρυσόστομος, αγαπητοί μου, απέθανε εξόριστος πάνω στα χιόνια με το «Δόξα τω Θεώ πάντων ένεκεν», έτσι ν᾽ αξιώση και όλους εμάς ο Θεός, σαν παιδιά της πίστεωςκαί της πατρίδος, να προσφέρουμε όποιες θυσίες απαιτηθούν, για να λάμψη η Εκκλη-σία, να δοξασθή η Ορθοδοξία, να λαμπρυνθή πάλι το γένος των Ελλήνων· αμήν.
(†) επίσκοπος Αυγουστίνος-
Απομαγνητοφωνημένη ομιλία, η οποία έγινε στον ι. ναό Αγ.Παντελεήμονος Φλωρίνης τὴν Πέμπτη 13-11-1986.  
www.agioritikovima.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...