ΒΟΗΘΗΜΑ ΕΞΟΜΟΛΟΓΟΥΜΕΝΟΥ

Ἕνα ἁπλὸ βοήθημα γιὰ ἐκείνους ποὺ ἑτοιμάζονται νὰ προσέλθουν στὸ σωστικὸ Μυστήριο τῆς ἱερᾶς Ἐξομολογήσεως.

Ἡ Ἐξομολόγηση εἶναι τόσο ἀναγκαία γιὰ κάθε χριστιανό, ὅσο καὶ τὸ Βάπτισμα. Γιατί τὸ Βάπτισμα μᾶς καθαρίζει ἀπὸ τὶς προηγούμενες ἁμαρτίες μας, ἐνῶ ἡ Ἐξομολόγηση ἀπὸ ὅσες διαπράττουμε μετὰ τὸ Βάπτισμα. Χωρὶς τὸ Βάπτισμα δὲν μποροῦμε να κοινωνήσουμε τὰ ἄχραντα Μυστήρια τοῦ Κυρίου. Δὲν μποροῦμε ἐπίσης νὰ κοινωνήσουμε, ἂν δὲν ἐξομολογηθοῦμε τὶς ἁμαρτίες μας, ἀφοῦ αὐτὲς σὰν ἕνα τεῖχος μᾶς χωρίζουν ἀπὸ τὸν Θεό.

Ἡ ἁμαρτία εἶναι ἀρρώστια τῆς ψυχῆς, ποὺ ἂν μείνει ἀθεράπευτη, ὁδηγεῖ στὸν πνευματικὸ θάνατο, στὸν αἰώνιο, δηλαδή, χωρισμὸ τῆς ψυχῆς ἀπὸ τὸν Θεό. Τί κάνουμε ὅταν ἀσθενεῖ τὸ σῶμα μας; Ἐπισκεπτόμαστε χωρὶς καθυστέρηση τὸ γιατρό, στὸν ὁποῖο ἀποκαλύπτουμε τὶς πληγές μας καὶ περιγράφουμε μὲ ἀκρίβεια ὅλα τὰ συμπτώματά μας. Ἐκεῖνος τότε μᾶς χορηγεῖ τὰ κατάλληλα φάρμακα καὶ τὶς ἰατρικὲς ὁδηγίες ποὺ πρέπει νὰ ἀκολουθήσουμε γιὰ νὰ θεραπευθοῦμε.

Κάτι ἀνάλογο συμβαίνει ὅταν ἀσθενεῖ ἡ ψυχή μας καὶ ποθοῦμε νὰ ἀνακτήσουμε τὴν πνευματική μας ὑγεία. Προσερχόμαστε στὴν Ἐκκλησία ποὺ εἶναι ἕνα πνευματικὸ θεραπευτήριο. Ἐκεῖ ἀναζητοῦμε τὸν πνευματικό, στὸν ὁποῖο δίχως ντροπὴ ὁμολογοῦμε ὅλες τὶς ἁμαρτίες ποὺ τραυμάτισαν τὴν ψυχή μας. Στὴ συνέχεια ἐκεῖνος θὰ μᾶς διαβάσει τὴ συγχωρητικὴ εὐχὴ καὶ θά μᾶς ἀπευθύνει τὶς ἁρμόζουσες συμβουλὲς γιὰ τὴν εὐόδωση τῆς πνευματικῆς μας πορείας. Μ' αὐτὸν τὸν τρόπο ὁ φιλάνθρωπος Χριστός, ὁ Ὁποῖος εἶναι παρὼν σὲ ὅλη τη διάρκεια τῆς Ἐξομολογήσεως, μᾶς χορηγεῖ τὴν ἄφεση τῶν ἁμαρτιῶν καὶ μᾶς ὑποδεικνύει τὸ δρόμο ποὺ πρέπει νὰ ἀκολουθήσουμε γιὰ νὰ ἀπαλλαγοῦμε ὁριστικὰ ἀπὸ τὴν ἀρρώστια τῆς ἁμαρτίας.

Πρῶτο βῆμα γιὰ τὴν ἐξομολόγησή μας εἶναι ἡ συναίσθηση τῶν ἁμαρτιῶν μας. Εἶναι ἕνα δῶρο τοῦ Θεοῦ ποὺ χαρίζεται σὲ ὅσους τὸ ζητοῦν μὲ τὴν προσευχὴ καὶ τὸ ἐπιδιώκουν μὲ τὴ γενναία καὶ τίμια βυθοσκόπηση τοῦ ἑαυτοῦ τους.

Στὸ δύσκολο ἐγχείρημα τῆς αὐτοκριτικῆς θέλουν νὰ σὲ βοηθήσουν τὰ παρακάτω ἐρωτήματα, τὰ ὁποῖα ἀφοροῦν στὶς σχέσεις μας: α)
μὲ τὸν Θεό, β) μὲ τὸν πλησίον καὶ γ) μὲ τὸν ἑαυτό μας.

§
Α'. Ἐσὺ καὶ ὁ Θεὸς - Βοήθημα Ἐξομολογουμένου

§ Β'. Ἐσὺ καὶ ὁ συνάνθρωπος - Βοήθημα Ἐξομολογουμένου

§ Γ'. Ἐσὺ καὶ ὁ ἑαυτός σου -Βοήθημα Ἐξομολογουμένου

§ Α'. Ἐσὺ καὶ ὁ Θεὸς

§ Πιστεύεις ὁλόψυχα στὸν Τριαδικὸ θεό, τὸν Πατέρα, τὸν Υἱὸ καὶ τὸ Ἅγιο Πνεῦμα, καὶ στὴν ὀρθόδοξη διδασκαλία τῆς Ἐκκλησίας μας;

§ Ἐμπιστεύεσαι ἀκλόνητα τὸν ἑαυτό σου στὴν πατρικὴ Πρόνοια τοῦ Θεοῦ ἢ μήπως στὶς δυσάρεστες περιστάσεις ὀλιγοπιστεῖς, γογγύζεις καὶ ἀπελπίζεσαι;

§ Ὁμολογεῖς μὲ παρρησία τὴν πίστη σου, ὅταν οἱ περιστάσεις τὸ ἀπαιτοῦν ἢ μήπως ντρέπεσαι νὰ κάνεις ἀκόμα καὶ τὸ σημεῖο τοῦ Σταυροῦ ὅταν λ.χ. περνᾶς ἔξω ἀπὸ κάποιον ναό;

§ Μήπως ἀσχολήθηκες ποτὲ μὲ τὸν ἀποκρυφισμό, (μάγους, μέντιουμ, ἀστρολόγους, ὑπνωτιστές, πνευματιστές, χαρτορίχτρες, καφετζοῦδες κ.ἅ.) ἢ ἀναμίχθηκες σὲ παραθρησκευτικὲς ὁμάδες (σχολὲς γιόγκα καὶ διαλογισμοῦ, γνωστικὲς ἢ θεοσοφικὲς σχολές, Βουδισμό, Ἰνδουισμὸ κ.ἅ.);

§ Μήπως πιστεύεις στὴν τύχη καὶ στὰ ὄνειρα ἢ ἀσχολεῖσαι μὲ τὸ ξεμάτιασμα καὶ δίνεις σημασία στὶς διάφορες προλήψεις καὶ δεισιδαιμονίες (π.χ. «τὸ 13 εἶναι γρουσούζικος ἀριθμός», «τὸ πέταλο φέρνει γούρι» κ.λπ.);

§ Προσεύχεσαι τακτικὰ καὶ προσεκτικὰ στὸ σπίτι σου (πρωί, βράδυ, πρὶν καὶ μετὰ τὰ γεύματα) ἢ στὴν Ἐκκλησία (κάθε Κυριακὴ καὶ τὶς μεγάλες γιορτές), εὐγνωμονώντας πρωτίστως τὸν Θεὸ γιὰ τὶς ποικίλες, φανερὲς καὶ ἀφανεῖς εὐεργεσίες Του;

§ Μελετᾶς καθημερινὰ τὴν Ἁγία Γραφὴ καὶ ἄλλα ψυχωφελῆ βιβλία;

§ Νηστεύεις, ἂν δὲν ὑπάρχουν σοβαροὶ λόγοι ὑγείας, τὴν Τετάρτη καὶ τὴν Παρασκευὴ καὶ τὶς ἄλλες περιόδους τῶν Νηστειῶν;

§ Προσέρχεσαι τακτικὰ στὸ Μυστήριο τῆς Θείας Κοινωνίας, ὑστέρα ἀπὸ τὴν κατάλληλη προετοιμασία καὶ τὴν ἔγκριση τοῦ πνευματικοῦ σου;

§ Μήπως βλαστημᾶς τὸ ὄνομα τοῦ Χρίστου, τῆς Παναγίας ἢ τῶν Ἁγίων μας;

§ Μήπως ὁρκίζεσαι χωρὶς λόγο ἢ ἀθέτησες τυχὸν ὅρκο ἢ ὑπόσχεσή σου στὸν Θεό;



Β'. Ἐσὺ καὶ ὁ συνάνθρωπος

§ Δείχνεις ἔμπρακτα τὴν ἀγάπη σου στὸν πλησίον, ἰδιαίτερα σὲ ὅσους ὑποφέρουν ἢ ἔχουν ἀνάγκη (ἀσθενεῖς, πτωχούς, φυλακισμένους, ἄνεργους, ὀρφανά, ἡλικιωμένους κ.ἅ.);

§ Συγχωρεῖς ὅσους σὲ ἔβλαψαν ἢ μήπως κρατᾶς μέσα σου ἔχθρα καὶ ἀντιπάθεια; Εἶσαι πρόθυμος νὰ ζητήσεις «συγγνώμην» ἀπὸ τὸν πλησίον γιὰ τυχὸν σφάλματά σου;

§ Μήπως θεληματικὰ ἢ ἀθέλητα διέπραξες φόνο ἢ μὲ τὴ συμπεριφορά σου βοήθησες στὴν ἐκτέλεση μίας τέτοιας πράξεως;

§ Μήπως ἔχεις τὸ ἐλάττωμα

§ - Νὰ λὲς ψέματα;- Νὰ κατακρίνεις;- Νὰ συκοφαντεῖς;- Νὰ κολακεύεις;- Νὰ καταριέσαι;- Νὰ ὀργίζεσαι καὶ νὰ βρίζεις;- Νὰ εἰρωνεύεσαι καὶ νὰ χλευάζεις;- Νὰ διαπληκτίζεσαι καὶ νὰ χειροδικεῖς;- Νὰ «στέλνεις» τοὺς ἄλλους «στὸ διάβολο»;- Νὰ εἶσαι περίεργος;

§ Μήπως φθονεῖς τὴν εὐτυχία ἢ ζηλεύεις τὰ ἀγαθὰ τοῦ πλησίον σου; Ἢ μήπως, πάλι, χαίρεσαι στὶς συμφορές του;

§ Μήπως εἶσαι καχύποπτος καὶ δίνεις πίστη στὶς ὑπόνοιές σου γιὰ τοὺς ἄλλους;

§ Μήπως κλέβεις ἢ συνεργάστηκες ποτὲ σὲ κλοπὴ ἢ δέχτηκες ἐν γνώσει σου κλεμμένα πράγματα;

§ Δείχνεις εὐγνωμοσύνη στοὺς εὐεργέτες σου ἢ μήπως ἀνταποδίδεις ἀχαριστία γιὰ τὸ καλὸ ποὺ σοῦ ἔκαναν;

§ Μήπως μὲ τοὺς λόγους καὶ τὴ συμπεριφορά σου σκανδαλίζεις τὸν πλησίον σου ἢ τὸν ἐξωθεῖς στὴν ἁμαρτία;

§ Μήπως ἀσχολεῖσαι μὲ τὴν προσωπική, οἰκογενειακὴ ἢ ἐπαγγελματικὴ ζωὴ τῶν ἄλλων καὶ ἐπεμβαίνεις ἀδιάκριτα, προκαλώντας διάφορα προβλήματα;

§ Μήπως διακινεῖς ναρκωτικὲς οὐσίες ἢ μὲ ὁποιονδήποτε τρόπο ὁδήγησες ἄλλους στὴ χρήση τους;

§ Μήπως συνηθίζεις νὰ διαδίδεις πληροφορίες ἢ μυστικὰ τῶν ἄλλων, δημιουργώντας ἔτσι διαμάχες στὶς σχέσεις τῶν συνανθρώπων σου;

§ Στὸ ἐπάγγελμα

§ Μήπως ἡ συνείδησή σου σὲ ἐλέγχει γιὰ ἀπάτη, νοθεία, αἰσχροκέρδεια, κατάχρηση, τοκογλυφία, δωροδοκία, ἀπόκρυψη ἐμπορευμάτων κ.λπ.;

§ Μήπως στὶς συναλλαγές σου σὲ διακρίνει ἀνειλικρίνεια, ἀνεντιμότητα ἢ δολιότητα;

§ Μήπως κακομεταχειρίζεσαι, ἐκμεταλλεύεσαι ἢ ἀδικεῖς τοὺς ἐργάτες, ὑπαλλήλους ἢ ὑφισταμένους σου;

§ Στὴν οἰκογένεια

§ Δείχνεις σεβασμό, ἀγάπη καὶ τιμὴ πρὸς τοὺς γονεῖς σου ἢ μήπως συμπεριφέρεσαι μὲ αὐθάδεια, σκληρότητα καὶ περιφρόνηση; Ἰδιαίτερα, τοὺς συμπαραστέκεσαι στὰ γηρατειά τους;

§ Ἡ συμπεριφορά σου στὸ σπίτι διαπνέεται ἀπὸ πνεῦμα θυσίας, ἀγάπης, καλοσύνης, ἀλληλοκατανόησης, ὑποχωρητικότητας καὶ ὑπομονῆς; Μήπως μὲ τὴν ἐριστικότητα, τὸ πεῖσμα ἢ τὶς παράλογες καὶ ἐγωιστικὲς ἀπαιτήσεις σου διαταράσσεις τὴν οἰκογενειακὴ γαλήνη καὶ ἀτμόσφαιρα;

§ Ὡς σύζυγοι:

§ Ἀποδέχεστε τὴ συζυγία ὡς εὐλογία Θεοῦ καὶ ἀγωνίζεστε καθημερινὰ γιὰ τὴν τελείωση καὶ ὁλοκλήρωση τῆς μεταξύ σας ἀγάπης, ὥστε νὰ μὴ διασπᾶται αὐτὴ ἀπὸ καμιὰ ἄλλη γήϊνη ἀγάπη (πρὸς τοὺς γονεῖς, τὰ παιδιά, τοὺς συγγενεῖς, τὸ ἐπάγγελμα κ.α.);

§ Τιμᾶτε καὶ ἀγαπᾶτε ὁ ἕνας τοὺς γονεῖς καὶ συγγενεῖς τοῦ ἄλλου;

§ Διαφυλάσσετε τὴν ἀμοιβαία πίστη καὶ ἀφοσίωση;

§ Μήπως ἀποφεύγετε μὲ διάφορα μέσα τὴν τεκνογονία;

§ Μήπως κάνατε ἔκτρωση ἢ γίνατε ἠθικοὶ αὐτουργοὶ στὴ διάπραξη ἑνὸς τέτοιου ἐγκλήματος;

§ Μήπως διατηρούσατε προγαμιαῖες σχέσεις;

§ Ὡς γονεῖς:

§ Προσεύχεστε θερμὰ γιὰ τὴν προκοπὴ τῶν παιδιῶν σας;

§ Ἢ ζωή σας ἀποτελεῖ καλὸ παράδειγμα γιὰ τὰ παιδιά σας;

§ Μήπως ἐνδιαφέρεστε μόνο γιὰ τὴν κατὰ κόσμο πρόοδό τους; Δείχνετε ἰδιαίτερη φροντίδα γιὰ τὴ χριστιανικὴ ἀγωγή τους, ἀφιερώνοντας γιὰ τὸ σκοπὸ αὐτὸ τὸν ἀνάλογο χρόνο, ἄλλοτε συμβουλεύοντας καὶ συζητώντας μαζί τους, ἄλλοτε ἐμπνέοντος μὲ τὴ συνέπεια τῆς χριστιανικῆς σας ζωῆς καὶ ἄλλοτε παρακολουθώντας διακριτικὰ τὰ ἀναγνώσματά τους, τοὺς τρόπους ψυχαγωγίας τους καὶ τὶς παρέες τους;

§ Μήπως κάνετε διακρίσεις μεταξὺ τῶν παιδιῶν σας ἢ δὲν ὑπήρξατε δίκαιοι στὶς γονικές σας παροχές;

§ Μήπως ἐπεμβαίνετε ἄκαιρα, πιεστικὰ καὶ ἀδικαιολόγητα στὶς ἀποφάσεις τῶν παιδιῶν σας ἢ στὶς οἰκογένειές τους, ὑπονομεύοντας ἔτσι τὶς προσπάθειές τους ἢ τοὺς οἰκογενειακούς τους δεσμούς;

§ Γ'. Ἐσὺ καὶ ὁ ἑαυτός σου

§ Μήπως εἶσαι προσκολλημένος στὶς βιοτικὲς φροντίδες καὶ τὰ ἐγκόσμια ἀγαθὰ καὶ ἀδιαφορεῖς γιὰ τὴν καλλιέργεια τῆς ἀθάνατης ψυχῆς σου καὶ τὴν ἕνωσή σου μὲ τὸν Θεό;

§ Μήπως διακατέχεσαι ἀπὸ τὴν ὑπερηφάνεια, πού εἶναι ἡ ἀρχὴ καὶ ἡ γεννήτρια ὅλων τῶν κακῶν; Αὐτὸ θὰ τὸ διαπιστώσεις:

§ -ἂν ἐπιδιώκεις τὴ δόξα, τὶς τιμές, τοὺς ἐπαίνους, τὰ πρωτεῖα καὶ τὴν προβολή,-ἂν καυχιέσαι καὶ μιλᾶς μὲ ἐγκώμια γιὰ τὶς προσωπικές σου ἱκανότητες, τὴν καλή σου οἰκογένεια καὶ τὶς ἐπαγγελματικές σου ἐπιτυχίες,-ἂν προσπαθεῖς νὰ γίνεσαι ἄρεστος στοὺς ἀνθρώπους,-ἂν δείχνεις μεγάλη ἐμπιστοσύνη στὸν ἑαυτὸ σου καὶ ἐπιμένεις μὲ πεῖσμα στὴν προσωπική σου κρίση,-ἂν δὲν δέχεσαι τὶς συμβουλὲς τῶν ἄλλων ἢ ἀντιδρᾶς στὶς ὑποδείξεις τῶν τυχὸν σφαλμάτων σου,-ἂν ἐπιδιώκεις πάντοτε καὶ σὲ ὅλα τὴν ἰκανοποίηση τοῦ ἑαυτοῦ σου ἢ ζητᾶς ἀπαιτητικὰ νὰ ἐξυπηρετεῖσαι ἀπὸ τοὺς ἄλλους.

§ Μήπως μιλᾶς ἄκαιρα, διακόπτοντας ἢ προσβάλλοντας μὲ λόγια ταπεινωτικὰ τοὺς συνομιλητές σου;

§ Μήπως εἶσαι φιλάργυρος ἢ πλεονέκτης;

§ Μήπως ζεῖς μὲ πολυτέλεια καὶ σπατάλη ἢ ξοδεύεις τὰ χρήματά σου σὲ τυχερὰ παιχνίδια, χαρτοπαιξία κ.α.;

§ Μήπως ντύνεσαι καὶ καλλωπίζεσαι μὲ τρόπο προκλητικὸ ἢ μήπως ἡ ἐνδυμασία σου εἶναι ἀνάρμοστη γιὰ τὸ δικό σου φύλο;

§ Μήπως εἶσαι λαίμαργος ἢ γαστρίμαργος;

§ Μήπως λὲς πολλὰ λόγια, περιττὰ καὶ ἀνώφελα ἢ μήπως αἰσχρολογεῖς;

§ Δείχνεις τὸν ἀπαιτούμενο σεβασμὸ στὸ σῶμα σου, ποὺ εἶναι; ναὸς τοῦ Ἁγίου Πνεύματος, ἢ μήπως ἔπεσες σὲ διάφορα σαρκικὰ ἁμαρτήματα (αὐνανισμό, πορνεία, μοιχεία, ἀρσενοκοιτία κ.ἅ.);

§ Μήπως ἐκθέτεις τὸν ἑαυτό σου σὲ διάφορους σαρκικούς πειρασμοὺς (ἄσεμνα θεάματα καὶ διασκεδάσεις, ἀνήθικα περιοδικὰ καὶ βιβλία, πορνογραφήματα, προκλητικὴ μουσικὴ καὶ τραγούδια κ.λ.π.);

§ Ὅταν προσβάλλουν τὸ νοῦ σου αἰσχροὶ λογισμοὶ καὶ φαντασίες τοὺς διώχνεις ἀμέσως ἢ μήπως τοὺς ἀποδέχεσαι καὶ τοὺς καλλιεργεῖς;

§ Μήπως καταστρέφεις τὴν ὑγεία σου, ποὺ εἶναι δωρό του Θεοῦ, μὲ τὴ μέθη, τὸ κάπνισμα ἢ τὴ χρήση ναρκωτικῶν οὐσιῶν;

§ Μήπως σκέφτηκες ποτὲ νὰ αὐτοκτονήσεις;

§ Μήπως διακατέχεσαι ἀπὸ ὀκνηρία, ἀμέλεια ἢ ἀνευθυνότητα;

§ Μήπως σπαταλᾶς ἄσκοπα τὸ χρόνο σου μπροστὰ στὴν τηλεόραση ἢ περιπλανώμενος στὸ διαδίκτυο;

§ Καὶ τώρα, μετὰ τὸν ἔλεγχο τοῦ ἑαυτοῦ σου, τρέξε, ἀδελφέ μου, χωρὶς ἀναβολὴ στὸν πνευματικό. Ἐξομολογήσου τὶς ἁμαρτίες σου α) χωρὶς νὰ κρύψεις καμία, β) μὲ εἰλικρίνεια καὶ συντομία καὶ γ) δίχως νὰ ἀναφέρεις τυχὸν ἀρετές σου ἢ ξένα ἁμαρτήματα. Νὰ εἶσαι σίγουρος πώς, μαζὶ μὲ τὴν ἄφεση, ὁ Θεὸς θὰ σοῦ προσφέρει πλούσια τὴ χάρη Του, γιὰ τὸ ξεκίνημα μίας νέας ζωῆς.




Ἱερὰ Μονὴ Παρακλήτου


Νέες ομιλίες π.Αποστόλου Θεολόγου προστέθηκαν.

TRANSLATOR

English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

Θεία Λειτουργία π.Αποστόλου Θεολόγου Ιερός Ναός Αγίας Βαρβάρας Πατησίων

Τρίτη 11 Νοεμβρίου 2014

Άγιος Μηνάς: Ο αντιστασιακός αθλητής


Άγιος Μηνάς: Ο αντιστασιακός αθλητής
Του Μητροπολίτου Καστορίας κ.κ. Σεραφείμ
Μιλώντας ο Άγιος Ιωάννης ο Χρυσόστομος για τους Αγίους της Εκκλησίας μας και τη ζωντανή παρουσία τους ανάμεσά μας σε κάθε ώρα και στιγμή, λέγει τα εξής χαρακτηριστικά: «Ο θάνατος των μαρτύρων είναι παρηγοριά των πιστών, παρρησία των εκκλησιών, σύσταση του χριστιανισμού, κατάλυση του θανάτου, απόδειξη της αναστάσεως, γελοιοποίηση των δαιμόνων, κατηγορία του διαβόλου, διδασκαλία της ενάρετης ζωής, προτροπή προς περιφρόνηση των παρόντων πραγμάτων και οδός προς επιθυμία των μελλοντικών, παρηγοριά για τα κακά που μας κάνουν να υποφέρουμε και αιτία για υπομονή, αφορμή καρτερίας, καθώς και ρίζα και πηγή και μητέρα όλων των αγαθών»1.

Παρηγοριά μας οι Άγιοι. Μάς παραθέτουν καθημερινά στο Ιερό Θυσιαστήριο, το οποίο είναι θεμελιωμένο στα μαρτυρικά λείψανά τους, την αγία τους ζωή, τους αγώνες και τα ηρωικά τους κατορθώματα, τα οποία πραγματοποίησαν προς δόξα του ονόματος του Ιησού Χριστού, και μας προσκαλούν προς μίμηση.
Αισθανόμαστε πνευματική ευφροσύνη και αγαλλίαση όταν ασπαζόμαστε τα χαριτόβρυτα λείψανά τους, τα οποία αποπνέουν τη χάρη του Αγίου Πνεύματος. Μένουμε έκθαμβοι από την πολιτεία τους και τα μαρτύριά τους. «Έκαμον εκείνοι, και χαίρομεν ημείς· επάλαισαν εκείνοι, και ημείς αγαλλόμεθα· εκείνων ο στέφανος, και κοινόν το κλέος, μάλλον δε της Εκκλησίας απάσης η δόξα»2. Τρέχουμε κι εμείς μαζί με τους Αγίους κοντά στον Χριστό, αφού η μνήμη τους είναι μια πρόσκληση στην ευχαριστιακή κοινωνία.
Συγκροτούν τη λειτουργική μας γιορτή και μάς συνάγουν γύρω από την Αγία Τράπεζα για να ευχαριστήσουμε τον Κύριο για τους φίλους που μάς χάρισε και να Τον δοξάσουμε για τα πλούσια ελέη Του που μάς δίδει καθημερινά.
Όταν ζούσαν οι Άγιοι, δόξαζαν με τη επίγεια ζωή τους τον Χριστό. Και τώρα που βρίσκονται στο Ουράνιο Θυσιαστήριο, στο Θρόνο του Εσφαγμένου Αρνίου, χαίρονται που η μνήμη τους γίνεται αιτία δοξολογίας του ονόματος του Θεού.
Ένας τέτοιος μαγνήτης πνευματικός είναι για την Εκκλησία μας και ιδιαίτερα για την ακριτική Ιερά Μητρόπολη Καστορίας ο ΑΓΙΟΣ ΜΗΝΑΣ Ο ΘΑΥΜΑΤΟΥΡΓΟΣ. Είναι ο προστάτης και ο έφορος, ο βοηθός εν ανάγκαις, αλλά και εκείνος πού της χάρισε την ελευθερία το 1912 κατά την ημέρα της μνήμης του. Είναι αυτός ο οποίος πάντοτε προΐσταται στη ζωή των Καστοριανών όχι μόνον τα τελευταία 102 χρόνια, αλλά πάντοτε. Το φανερώνουν οι πολλές Ιερές Εικόνες που κοσμούν τα Ιερά Εικονοστάσια των Μεταβυζαντινών Ιερών Ναών, αλλά και οι περίφημες τοιχογραφίες στον Άγιο Νικόλαο του Κασνίτζη και στο Νάρθηκα της Ακαταμάχητης Καστριώτισσας ή Κουμπελίδικης.
Γι΄ αυτό και ο ευσεβής Καστοριεύς, όπου κι αν βρίσκεται, θυμάται πάντοτε τον Αη-Μηνά, προστρέχει στην πρεσβεία του και στη μεσιτεία του και απολαμβάνει την προστασία και τη βοήθεια του θαυματουργού Αγίου. Αν μελετήσει κανείς τή ζωή του Αγίου, θα διαπιστώσει : α) τήν Ἀντίσταση καί β) τή Θαυματουργία.
Πρώτον. Αντιστασιακός ο Άγιος Μηνάς. Προέβαλε σθεναρή αντίσταση στην αμαρτία της εποχής του. Γνώριζε από τον ασκητή της Αιγύπτου, τον Μέγα Αντώνιο, ότι ουδείς «απείραστος» εισέρχεται στη Βασιλεία των Ουρανών. Και όπως τα δένδρα όταν σαλεύονται από τους ανέμους ριζώνουν και ψηλώνουν περισσότερο, έτσι και όσοι έλαβαν ευλογίες από το Θεό οφείλουν να αντιμετωπίσουν πειρασμούς και δυσκολίες.
Δεύτερον. Αντιστασιακός ο Άγιος Μηνάς στη λατρεία των ειδώλων της εποχής του. Εξανέστη, μάς λέγει ο ιερός συναξαριστής, και πέταξε τη στρατιωτική του ζώνη, που ήταν το διακριτικό γνώρισμα του υψηλόβαθμου αξιωματικού και μάλιστα του παλαιμάχου, όταν πληροφορήθηκε το διωγμό των Χριστιανών. Και ως ένδειξη διαμαρτυρίας αποχώρησε από το στρατό και αναχώρησε για το Κοτύαιο Όρος, προκειμένου να ζήσει ως ασκητής με τα άγρια θηρία που τα ήθη τους ήταν ηπιότερα από εκείνα των ειδωλολατρών.
Τρίτον. Αντίσταση και συγχρόνως ανδρεία έδειξε και τις ώρες της ομολογίας και του μαρτυρίου. Αρνείται τις προτάσεις να ξαναεπιστρέψει στο στράτευμα με προαγωγή προσφέροντας θυσία στα είδωλα. Γι΄ αυτό και υποβάλλεται σε φρικτά βασανιστήρια, αφού κομματιάζουν τις σάρκες του και με αναμμένους δαυλούς κατακαίουν όλο το σώμα του. Έτσι απαλλάσσεται από τους δερματίνους χιτώνες, τους οποίους ντύθηκε ο Αδάμ αλλά και οι απόγονοι του Αδάμ, δηλαδή όλοι μας. Αποτέμνεται, τέλος, η τιμία του κεφαλή πάνω σε ένα βράχο πού σώζεται μέχρι σήμερα στην Κιουτάχεια. Λαμβάνει, ταυτόχρονα, από το Θεό το χάρισμα της θαυματουργίας να συντρέχει, να βοηθά, να ελευθερώνει, να σκεπάζει όλους εκείνους πού θα επικαλούνται το όνομά του.
Αυτή την αλήθεια διατυπώνει και ο ιερός υμνογράφος σ΄ ένα τροπάριο του Παρακλητικού Κανόνος: «Μόνον ως φωνώ την αγίαν Μηνά κλήσιν σου επελθόντων εκλυτρούμαι δυσχερών, διά τούτό σε προστάτην επιγράφομαι».
Τέταρτον. Θαυματουργός ο Άγιος Μηνάς. Δεν έπαυσε μετά το μαρτυρικό του τέλος να είναι παρών στη ζωή των Χριστιανών. Αυτός έσωσε τους κατοίκους του Ηρακλείου από τη σφαγή το 1826. Εμφανίσθηκε ως τρομερός καβαλάρης έχοντας στο χέρι του γυμνό ξίφος και σκορπίζοντας τον πανικό μεταξύ των Τούρκων.
Αυτός θαυματουργικά επενέβη στην αποφασιστική μάχη του Ελ Αλαμέιν το 1942 προκαλώντας σύγχυση στα ναζιστικά στρατεύματα, τα αήττητα μέχρι την ώρα εκείνη.
«Τα ποδοβολητά του αλόγου του Αη-Μηνά ακούγαμε το φοβερό εκείνο βράδυ της 11ης Νοεμβρίου του 1912» εξιστορούσαν παλαιοί Καστοριανοί.
Και το μήνυμα που εκπέμπει η μορφή του Αγίου Μηνά, ιδιαίτερα σήμερα, είναι η ΑΝΤΙΣΤΑΣΗ:
Αντισταθείτε στο πνεύμα της πλάνης και στους τρόπους που χρησιμοποιούνται για τη θεοποίηση του δαιμονικού συστήματος που θέλει να κυριαρχήσει στον καιρό μας.
Αντισταθείτε στο κατακάθι της αμαρτίας και του κοινωνικού πυθμένος με την αφόρητη δυσοσμία και τα νοσηρά συμπτώματα.
Αντισταθείτε στο μυστήριο της ανομίας, κατά την έκφραση του Αποστόλου Παύλου3, προβάλλοντας, όχι τον εαυτό μας ούτε έχοντας στο μέτωπό μας την επιγραφή του σωτήρος, αλλά την αλήθεια του Χριστού, τη δικαιοσύνη, την αγάπη, το ορθόδοξο ήθος, αλλά και τη λάμψη της αυτοθυσίας χάρη των άλλων. Όχι ότι ο κόσμος θα μας πει εύγε, αλλά θα μιλήσει για μας ο Ουρανός.
Αντισταθείτε!
Αντισταθείτε . . . , επιμένει ο Θαυματουργός Μεγαλομάρτυς.
Σ΄ αυτόν καταφεύγουμε κι εμείς τις δύσκολες αυτές μέρες που περνά η πατρίδα μας και ιδιαιτέρως ο μαρτυρικός τόπος μας. Αυτόν παρακαλούμε να μας λυτρώνει από τους κινδύνους, τις ανάγκες και τις θλίψεις, τις προσβολές και τις βλάβες του αντικειμένου εχθρού επαναλαμβάνοντας την ικεσία του ιερού υμνογράφου:
«Ω Μαρτύρων λαμπρότης, στρατιώτα Κυρίου, Μηνά, των ευσεβούντων προστάτης, προστατεύων μη παύση αεί των προσιόντων ταις σαις αντιλήψεσι και φωνήν την ικέσιον δέχου των ευλαβώς βοώντων, χαίροις Μάρτυς πολύαθλε» (Χαιρετισμοί Αγίου Μηνά).
www.agioritikovima.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...