ΒΟΗΘΗΜΑ ΕΞΟΜΟΛΟΓΟΥΜΕΝΟΥ

Ἕνα ἁπλὸ βοήθημα γιὰ ἐκείνους ποὺ ἑτοιμάζονται νὰ προσέλθουν στὸ σωστικὸ Μυστήριο τῆς ἱερᾶς Ἐξομολογήσεως.

Ἡ Ἐξομολόγηση εἶναι τόσο ἀναγκαία γιὰ κάθε χριστιανό, ὅσο καὶ τὸ Βάπτισμα. Γιατί τὸ Βάπτισμα μᾶς καθαρίζει ἀπὸ τὶς προηγούμενες ἁμαρτίες μας, ἐνῶ ἡ Ἐξομολόγηση ἀπὸ ὅσες διαπράττουμε μετὰ τὸ Βάπτισμα. Χωρὶς τὸ Βάπτισμα δὲν μποροῦμε να κοινωνήσουμε τὰ ἄχραντα Μυστήρια τοῦ Κυρίου. Δὲν μποροῦμε ἐπίσης νὰ κοινωνήσουμε, ἂν δὲν ἐξομολογηθοῦμε τὶς ἁμαρτίες μας, ἀφοῦ αὐτὲς σὰν ἕνα τεῖχος μᾶς χωρίζουν ἀπὸ τὸν Θεό.

Ἡ ἁμαρτία εἶναι ἀρρώστια τῆς ψυχῆς, ποὺ ἂν μείνει ἀθεράπευτη, ὁδηγεῖ στὸν πνευματικὸ θάνατο, στὸν αἰώνιο, δηλαδή, χωρισμὸ τῆς ψυχῆς ἀπὸ τὸν Θεό. Τί κάνουμε ὅταν ἀσθενεῖ τὸ σῶμα μας; Ἐπισκεπτόμαστε χωρὶς καθυστέρηση τὸ γιατρό, στὸν ὁποῖο ἀποκαλύπτουμε τὶς πληγές μας καὶ περιγράφουμε μὲ ἀκρίβεια ὅλα τὰ συμπτώματά μας. Ἐκεῖνος τότε μᾶς χορηγεῖ τὰ κατάλληλα φάρμακα καὶ τὶς ἰατρικὲς ὁδηγίες ποὺ πρέπει νὰ ἀκολουθήσουμε γιὰ νὰ θεραπευθοῦμε.

Κάτι ἀνάλογο συμβαίνει ὅταν ἀσθενεῖ ἡ ψυχή μας καὶ ποθοῦμε νὰ ἀνακτήσουμε τὴν πνευματική μας ὑγεία. Προσερχόμαστε στὴν Ἐκκλησία ποὺ εἶναι ἕνα πνευματικὸ θεραπευτήριο. Ἐκεῖ ἀναζητοῦμε τὸν πνευματικό, στὸν ὁποῖο δίχως ντροπὴ ὁμολογοῦμε ὅλες τὶς ἁμαρτίες ποὺ τραυμάτισαν τὴν ψυχή μας. Στὴ συνέχεια ἐκεῖνος θὰ μᾶς διαβάσει τὴ συγχωρητικὴ εὐχὴ καὶ θά μᾶς ἀπευθύνει τὶς ἁρμόζουσες συμβουλὲς γιὰ τὴν εὐόδωση τῆς πνευματικῆς μας πορείας. Μ' αὐτὸν τὸν τρόπο ὁ φιλάνθρωπος Χριστός, ὁ Ὁποῖος εἶναι παρὼν σὲ ὅλη τη διάρκεια τῆς Ἐξομολογήσεως, μᾶς χορηγεῖ τὴν ἄφεση τῶν ἁμαρτιῶν καὶ μᾶς ὑποδεικνύει τὸ δρόμο ποὺ πρέπει νὰ ἀκολουθήσουμε γιὰ νὰ ἀπαλλαγοῦμε ὁριστικὰ ἀπὸ τὴν ἀρρώστια τῆς ἁμαρτίας.

Πρῶτο βῆμα γιὰ τὴν ἐξομολόγησή μας εἶναι ἡ συναίσθηση τῶν ἁμαρτιῶν μας. Εἶναι ἕνα δῶρο τοῦ Θεοῦ ποὺ χαρίζεται σὲ ὅσους τὸ ζητοῦν μὲ τὴν προσευχὴ καὶ τὸ ἐπιδιώκουν μὲ τὴ γενναία καὶ τίμια βυθοσκόπηση τοῦ ἑαυτοῦ τους.

Στὸ δύσκολο ἐγχείρημα τῆς αὐτοκριτικῆς θέλουν νὰ σὲ βοηθήσουν τὰ παρακάτω ἐρωτήματα, τὰ ὁποῖα ἀφοροῦν στὶς σχέσεις μας: α)
μὲ τὸν Θεό, β) μὲ τὸν πλησίον καὶ γ) μὲ τὸν ἑαυτό μας.

§
Α'. Ἐσὺ καὶ ὁ Θεὸς - Βοήθημα Ἐξομολογουμένου

§ Β'. Ἐσὺ καὶ ὁ συνάνθρωπος - Βοήθημα Ἐξομολογουμένου

§ Γ'. Ἐσὺ καὶ ὁ ἑαυτός σου -Βοήθημα Ἐξομολογουμένου

§ Α'. Ἐσὺ καὶ ὁ Θεὸς

§ Πιστεύεις ὁλόψυχα στὸν Τριαδικὸ θεό, τὸν Πατέρα, τὸν Υἱὸ καὶ τὸ Ἅγιο Πνεῦμα, καὶ στὴν ὀρθόδοξη διδασκαλία τῆς Ἐκκλησίας μας;

§ Ἐμπιστεύεσαι ἀκλόνητα τὸν ἑαυτό σου στὴν πατρικὴ Πρόνοια τοῦ Θεοῦ ἢ μήπως στὶς δυσάρεστες περιστάσεις ὀλιγοπιστεῖς, γογγύζεις καὶ ἀπελπίζεσαι;

§ Ὁμολογεῖς μὲ παρρησία τὴν πίστη σου, ὅταν οἱ περιστάσεις τὸ ἀπαιτοῦν ἢ μήπως ντρέπεσαι νὰ κάνεις ἀκόμα καὶ τὸ σημεῖο τοῦ Σταυροῦ ὅταν λ.χ. περνᾶς ἔξω ἀπὸ κάποιον ναό;

§ Μήπως ἀσχολήθηκες ποτὲ μὲ τὸν ἀποκρυφισμό, (μάγους, μέντιουμ, ἀστρολόγους, ὑπνωτιστές, πνευματιστές, χαρτορίχτρες, καφετζοῦδες κ.ἅ.) ἢ ἀναμίχθηκες σὲ παραθρησκευτικὲς ὁμάδες (σχολὲς γιόγκα καὶ διαλογισμοῦ, γνωστικὲς ἢ θεοσοφικὲς σχολές, Βουδισμό, Ἰνδουισμὸ κ.ἅ.);

§ Μήπως πιστεύεις στὴν τύχη καὶ στὰ ὄνειρα ἢ ἀσχολεῖσαι μὲ τὸ ξεμάτιασμα καὶ δίνεις σημασία στὶς διάφορες προλήψεις καὶ δεισιδαιμονίες (π.χ. «τὸ 13 εἶναι γρουσούζικος ἀριθμός», «τὸ πέταλο φέρνει γούρι» κ.λπ.);

§ Προσεύχεσαι τακτικὰ καὶ προσεκτικὰ στὸ σπίτι σου (πρωί, βράδυ, πρὶν καὶ μετὰ τὰ γεύματα) ἢ στὴν Ἐκκλησία (κάθε Κυριακὴ καὶ τὶς μεγάλες γιορτές), εὐγνωμονώντας πρωτίστως τὸν Θεὸ γιὰ τὶς ποικίλες, φανερὲς καὶ ἀφανεῖς εὐεργεσίες Του;

§ Μελετᾶς καθημερινὰ τὴν Ἁγία Γραφὴ καὶ ἄλλα ψυχωφελῆ βιβλία;

§ Νηστεύεις, ἂν δὲν ὑπάρχουν σοβαροὶ λόγοι ὑγείας, τὴν Τετάρτη καὶ τὴν Παρασκευὴ καὶ τὶς ἄλλες περιόδους τῶν Νηστειῶν;

§ Προσέρχεσαι τακτικὰ στὸ Μυστήριο τῆς Θείας Κοινωνίας, ὑστέρα ἀπὸ τὴν κατάλληλη προετοιμασία καὶ τὴν ἔγκριση τοῦ πνευματικοῦ σου;

§ Μήπως βλαστημᾶς τὸ ὄνομα τοῦ Χρίστου, τῆς Παναγίας ἢ τῶν Ἁγίων μας;

§ Μήπως ὁρκίζεσαι χωρὶς λόγο ἢ ἀθέτησες τυχὸν ὅρκο ἢ ὑπόσχεσή σου στὸν Θεό;



Β'. Ἐσὺ καὶ ὁ συνάνθρωπος

§ Δείχνεις ἔμπρακτα τὴν ἀγάπη σου στὸν πλησίον, ἰδιαίτερα σὲ ὅσους ὑποφέρουν ἢ ἔχουν ἀνάγκη (ἀσθενεῖς, πτωχούς, φυλακισμένους, ἄνεργους, ὀρφανά, ἡλικιωμένους κ.ἅ.);

§ Συγχωρεῖς ὅσους σὲ ἔβλαψαν ἢ μήπως κρατᾶς μέσα σου ἔχθρα καὶ ἀντιπάθεια; Εἶσαι πρόθυμος νὰ ζητήσεις «συγγνώμην» ἀπὸ τὸν πλησίον γιὰ τυχὸν σφάλματά σου;

§ Μήπως θεληματικὰ ἢ ἀθέλητα διέπραξες φόνο ἢ μὲ τὴ συμπεριφορά σου βοήθησες στὴν ἐκτέλεση μίας τέτοιας πράξεως;

§ Μήπως ἔχεις τὸ ἐλάττωμα

§ - Νὰ λὲς ψέματα;- Νὰ κατακρίνεις;- Νὰ συκοφαντεῖς;- Νὰ κολακεύεις;- Νὰ καταριέσαι;- Νὰ ὀργίζεσαι καὶ νὰ βρίζεις;- Νὰ εἰρωνεύεσαι καὶ νὰ χλευάζεις;- Νὰ διαπληκτίζεσαι καὶ νὰ χειροδικεῖς;- Νὰ «στέλνεις» τοὺς ἄλλους «στὸ διάβολο»;- Νὰ εἶσαι περίεργος;

§ Μήπως φθονεῖς τὴν εὐτυχία ἢ ζηλεύεις τὰ ἀγαθὰ τοῦ πλησίον σου; Ἢ μήπως, πάλι, χαίρεσαι στὶς συμφορές του;

§ Μήπως εἶσαι καχύποπτος καὶ δίνεις πίστη στὶς ὑπόνοιές σου γιὰ τοὺς ἄλλους;

§ Μήπως κλέβεις ἢ συνεργάστηκες ποτὲ σὲ κλοπὴ ἢ δέχτηκες ἐν γνώσει σου κλεμμένα πράγματα;

§ Δείχνεις εὐγνωμοσύνη στοὺς εὐεργέτες σου ἢ μήπως ἀνταποδίδεις ἀχαριστία γιὰ τὸ καλὸ ποὺ σοῦ ἔκαναν;

§ Μήπως μὲ τοὺς λόγους καὶ τὴ συμπεριφορά σου σκανδαλίζεις τὸν πλησίον σου ἢ τὸν ἐξωθεῖς στὴν ἁμαρτία;

§ Μήπως ἀσχολεῖσαι μὲ τὴν προσωπική, οἰκογενειακὴ ἢ ἐπαγγελματικὴ ζωὴ τῶν ἄλλων καὶ ἐπεμβαίνεις ἀδιάκριτα, προκαλώντας διάφορα προβλήματα;

§ Μήπως διακινεῖς ναρκωτικὲς οὐσίες ἢ μὲ ὁποιονδήποτε τρόπο ὁδήγησες ἄλλους στὴ χρήση τους;

§ Μήπως συνηθίζεις νὰ διαδίδεις πληροφορίες ἢ μυστικὰ τῶν ἄλλων, δημιουργώντας ἔτσι διαμάχες στὶς σχέσεις τῶν συνανθρώπων σου;

§ Στὸ ἐπάγγελμα

§ Μήπως ἡ συνείδησή σου σὲ ἐλέγχει γιὰ ἀπάτη, νοθεία, αἰσχροκέρδεια, κατάχρηση, τοκογλυφία, δωροδοκία, ἀπόκρυψη ἐμπορευμάτων κ.λπ.;

§ Μήπως στὶς συναλλαγές σου σὲ διακρίνει ἀνειλικρίνεια, ἀνεντιμότητα ἢ δολιότητα;

§ Μήπως κακομεταχειρίζεσαι, ἐκμεταλλεύεσαι ἢ ἀδικεῖς τοὺς ἐργάτες, ὑπαλλήλους ἢ ὑφισταμένους σου;

§ Στὴν οἰκογένεια

§ Δείχνεις σεβασμό, ἀγάπη καὶ τιμὴ πρὸς τοὺς γονεῖς σου ἢ μήπως συμπεριφέρεσαι μὲ αὐθάδεια, σκληρότητα καὶ περιφρόνηση; Ἰδιαίτερα, τοὺς συμπαραστέκεσαι στὰ γηρατειά τους;

§ Ἡ συμπεριφορά σου στὸ σπίτι διαπνέεται ἀπὸ πνεῦμα θυσίας, ἀγάπης, καλοσύνης, ἀλληλοκατανόησης, ὑποχωρητικότητας καὶ ὑπομονῆς; Μήπως μὲ τὴν ἐριστικότητα, τὸ πεῖσμα ἢ τὶς παράλογες καὶ ἐγωιστικὲς ἀπαιτήσεις σου διαταράσσεις τὴν οἰκογενειακὴ γαλήνη καὶ ἀτμόσφαιρα;

§ Ὡς σύζυγοι:

§ Ἀποδέχεστε τὴ συζυγία ὡς εὐλογία Θεοῦ καὶ ἀγωνίζεστε καθημερινὰ γιὰ τὴν τελείωση καὶ ὁλοκλήρωση τῆς μεταξύ σας ἀγάπης, ὥστε νὰ μὴ διασπᾶται αὐτὴ ἀπὸ καμιὰ ἄλλη γήϊνη ἀγάπη (πρὸς τοὺς γονεῖς, τὰ παιδιά, τοὺς συγγενεῖς, τὸ ἐπάγγελμα κ.α.);

§ Τιμᾶτε καὶ ἀγαπᾶτε ὁ ἕνας τοὺς γονεῖς καὶ συγγενεῖς τοῦ ἄλλου;

§ Διαφυλάσσετε τὴν ἀμοιβαία πίστη καὶ ἀφοσίωση;

§ Μήπως ἀποφεύγετε μὲ διάφορα μέσα τὴν τεκνογονία;

§ Μήπως κάνατε ἔκτρωση ἢ γίνατε ἠθικοὶ αὐτουργοὶ στὴ διάπραξη ἑνὸς τέτοιου ἐγκλήματος;

§ Μήπως διατηρούσατε προγαμιαῖες σχέσεις;

§ Ὡς γονεῖς:

§ Προσεύχεστε θερμὰ γιὰ τὴν προκοπὴ τῶν παιδιῶν σας;

§ Ἢ ζωή σας ἀποτελεῖ καλὸ παράδειγμα γιὰ τὰ παιδιά σας;

§ Μήπως ἐνδιαφέρεστε μόνο γιὰ τὴν κατὰ κόσμο πρόοδό τους; Δείχνετε ἰδιαίτερη φροντίδα γιὰ τὴ χριστιανικὴ ἀγωγή τους, ἀφιερώνοντας γιὰ τὸ σκοπὸ αὐτὸ τὸν ἀνάλογο χρόνο, ἄλλοτε συμβουλεύοντας καὶ συζητώντας μαζί τους, ἄλλοτε ἐμπνέοντος μὲ τὴ συνέπεια τῆς χριστιανικῆς σας ζωῆς καὶ ἄλλοτε παρακολουθώντας διακριτικὰ τὰ ἀναγνώσματά τους, τοὺς τρόπους ψυχαγωγίας τους καὶ τὶς παρέες τους;

§ Μήπως κάνετε διακρίσεις μεταξὺ τῶν παιδιῶν σας ἢ δὲν ὑπήρξατε δίκαιοι στὶς γονικές σας παροχές;

§ Μήπως ἐπεμβαίνετε ἄκαιρα, πιεστικὰ καὶ ἀδικαιολόγητα στὶς ἀποφάσεις τῶν παιδιῶν σας ἢ στὶς οἰκογένειές τους, ὑπονομεύοντας ἔτσι τὶς προσπάθειές τους ἢ τοὺς οἰκογενειακούς τους δεσμούς;

§ Γ'. Ἐσὺ καὶ ὁ ἑαυτός σου

§ Μήπως εἶσαι προσκολλημένος στὶς βιοτικὲς φροντίδες καὶ τὰ ἐγκόσμια ἀγαθὰ καὶ ἀδιαφορεῖς γιὰ τὴν καλλιέργεια τῆς ἀθάνατης ψυχῆς σου καὶ τὴν ἕνωσή σου μὲ τὸν Θεό;

§ Μήπως διακατέχεσαι ἀπὸ τὴν ὑπερηφάνεια, πού εἶναι ἡ ἀρχὴ καὶ ἡ γεννήτρια ὅλων τῶν κακῶν; Αὐτὸ θὰ τὸ διαπιστώσεις:

§ -ἂν ἐπιδιώκεις τὴ δόξα, τὶς τιμές, τοὺς ἐπαίνους, τὰ πρωτεῖα καὶ τὴν προβολή,-ἂν καυχιέσαι καὶ μιλᾶς μὲ ἐγκώμια γιὰ τὶς προσωπικές σου ἱκανότητες, τὴν καλή σου οἰκογένεια καὶ τὶς ἐπαγγελματικές σου ἐπιτυχίες,-ἂν προσπαθεῖς νὰ γίνεσαι ἄρεστος στοὺς ἀνθρώπους,-ἂν δείχνεις μεγάλη ἐμπιστοσύνη στὸν ἑαυτὸ σου καὶ ἐπιμένεις μὲ πεῖσμα στὴν προσωπική σου κρίση,-ἂν δὲν δέχεσαι τὶς συμβουλὲς τῶν ἄλλων ἢ ἀντιδρᾶς στὶς ὑποδείξεις τῶν τυχὸν σφαλμάτων σου,-ἂν ἐπιδιώκεις πάντοτε καὶ σὲ ὅλα τὴν ἰκανοποίηση τοῦ ἑαυτοῦ σου ἢ ζητᾶς ἀπαιτητικὰ νὰ ἐξυπηρετεῖσαι ἀπὸ τοὺς ἄλλους.

§ Μήπως μιλᾶς ἄκαιρα, διακόπτοντας ἢ προσβάλλοντας μὲ λόγια ταπεινωτικὰ τοὺς συνομιλητές σου;

§ Μήπως εἶσαι φιλάργυρος ἢ πλεονέκτης;

§ Μήπως ζεῖς μὲ πολυτέλεια καὶ σπατάλη ἢ ξοδεύεις τὰ χρήματά σου σὲ τυχερὰ παιχνίδια, χαρτοπαιξία κ.α.;

§ Μήπως ντύνεσαι καὶ καλλωπίζεσαι μὲ τρόπο προκλητικὸ ἢ μήπως ἡ ἐνδυμασία σου εἶναι ἀνάρμοστη γιὰ τὸ δικό σου φύλο;

§ Μήπως εἶσαι λαίμαργος ἢ γαστρίμαργος;

§ Μήπως λὲς πολλὰ λόγια, περιττὰ καὶ ἀνώφελα ἢ μήπως αἰσχρολογεῖς;

§ Δείχνεις τὸν ἀπαιτούμενο σεβασμὸ στὸ σῶμα σου, ποὺ εἶναι; ναὸς τοῦ Ἁγίου Πνεύματος, ἢ μήπως ἔπεσες σὲ διάφορα σαρκικὰ ἁμαρτήματα (αὐνανισμό, πορνεία, μοιχεία, ἀρσενοκοιτία κ.ἅ.);

§ Μήπως ἐκθέτεις τὸν ἑαυτό σου σὲ διάφορους σαρκικούς πειρασμοὺς (ἄσεμνα θεάματα καὶ διασκεδάσεις, ἀνήθικα περιοδικὰ καὶ βιβλία, πορνογραφήματα, προκλητικὴ μουσικὴ καὶ τραγούδια κ.λ.π.);

§ Ὅταν προσβάλλουν τὸ νοῦ σου αἰσχροὶ λογισμοὶ καὶ φαντασίες τοὺς διώχνεις ἀμέσως ἢ μήπως τοὺς ἀποδέχεσαι καὶ τοὺς καλλιεργεῖς;

§ Μήπως καταστρέφεις τὴν ὑγεία σου, ποὺ εἶναι δωρό του Θεοῦ, μὲ τὴ μέθη, τὸ κάπνισμα ἢ τὴ χρήση ναρκωτικῶν οὐσιῶν;

§ Μήπως σκέφτηκες ποτὲ νὰ αὐτοκτονήσεις;

§ Μήπως διακατέχεσαι ἀπὸ ὀκνηρία, ἀμέλεια ἢ ἀνευθυνότητα;

§ Μήπως σπαταλᾶς ἄσκοπα τὸ χρόνο σου μπροστὰ στὴν τηλεόραση ἢ περιπλανώμενος στὸ διαδίκτυο;

§ Καὶ τώρα, μετὰ τὸν ἔλεγχο τοῦ ἑαυτοῦ σου, τρέξε, ἀδελφέ μου, χωρὶς ἀναβολὴ στὸν πνευματικό. Ἐξομολογήσου τὶς ἁμαρτίες σου α) χωρὶς νὰ κρύψεις καμία, β) μὲ εἰλικρίνεια καὶ συντομία καὶ γ) δίχως νὰ ἀναφέρεις τυχὸν ἀρετές σου ἢ ξένα ἁμαρτήματα. Νὰ εἶσαι σίγουρος πώς, μαζὶ μὲ τὴν ἄφεση, ὁ Θεὸς θὰ σοῦ προσφέρει πλούσια τὴ χάρη Του, γιὰ τὸ ξεκίνημα μίας νέας ζωῆς.




Ἱερὰ Μονὴ Παρακλήτου


Νέες ομιλίες π.Αποστόλου Θεολόγου προστέθηκαν.

TRANSLATOR

English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

Θεία Λειτουργία π.Αποστόλου Θεολόγου Ιερός Ναός Αγίας Βαρβάρας Πατησίων

Σάββατο 13 Σεπτεμβρίου 2014

“Εν δεσμοῖς ἀγαπήσεως Αὐτοῦ” (Ὠσηέ, iα' 4)

Γράφει  Ἀρχιμ. Ἰωὴλ Κωνστάνταρος

 
Ὕψωσις Τιμίου Σταυροῦ
Μία ἐκ τῶν μεγαλυτέρων παγίδων τῆς πνευματικῆς ζωῆς εἶναι ἡ συνήθεια. Δυστυχῶς ὁ ἄνθρωπος, μὲ τὸν καιρὸ ὅλα τα συνηθίζει καὶ δὲν τοῦ κάνουν ἐντύπωση, μὲ ἀποτέλεσμα αὐτὴ ἡ νοοτροπία νὰ περνᾶ καὶ στὸ σύμβολο τῆς νίκης καὶ τῆς θυσίας τοῦ Κυρίου μας. Στὸ σύμβολο τοῦ Τιμίου καὶ ζωοποιοῦ Σταυροῦ.  Λησμονοῦμε τὴν μοναδική του ἀξία καὶ σημασία γιὰ τὴν ἴδια τὴ σωτηρία μας. Ἔτσι λοιπὸν ἡ μητέρα μας ἐκκλησία, γιὰ νὰ ἔχουμε πάντοτε μέσα στὴ συνείδησή μας, ἀλλὰ καὶ γιὰ λόγους ἱστορικούς, καθιέρωσε τὴν ἑορτὴ τῆς ἐπισήμου ὑψώσεώς Του. Τῆς ἑορτῆς ποὺ τελεῖται κάθε ἐνιαυτὸν τῆς Χριστότητος τοῦ Κυρίου στὶς 14 τοῦ μηνὸς Σεπτεμβρίου καὶ μᾶς ὑπενθυμίζει πόσα ὀφείλουμε στὸν σταυρὸ τοῦ Κυρίου μας, ἀλλὰ καὶ τὴν εὐλάβεια μὲ τὴν ὁποία πρέπει νὰ τὸν τιμοῦμε, προσκυνοῦμε καὶ περιβάλλουμε. 
Αὐτὸς δὲ εἶναι καὶ ὁ λόγος γιὰ τὸν ὁποῖον, ἐὰν δὲν συμπέσει ἡ ἑορτὴ τῆς ὑψώσεως Σαββατοκύριακο, κατὰ τὸ ὁποῖο καταλύεται τὸ ἔλαιον, ἔχουμε νηστείαν ἄνευ ἐλαίου. Τὰ παλαιότερα μάλιστα χρόνια κατὰ τὰ ὁποῖα ἡ Ὀρθόδοξος πίστις βρισκόταν σὲ ὑψηλότερα ἐπίπεδα, ἡ ἡμέρα αὐτὴ εἶχε πολὺ χαρακτηριστικὴ θέση στὴ ζωὴ τῶν πιστῶν γι' αὐτὸ καὶ εἶχε....
καθιερωθεῖ γενικὴ ἀργία πρὸς τιμὴν τοῦ σταυροῦ. 
Ἀλλὰ γιατί αὐτό; Γιατί αὐτὴ ἡ ἰδιαίτερη ἀναφορὰ καὶ ἡ τελετὴ τῆς ὑψώσεως; Διότι στὸ σύμβολο τοῦ σταυροῦ, συνοψίζεται ὁλόκληρη ἡ πίστη μας. Ἐμπεριέχεται ὅλο το σχέδιον τῆς θείας οἰκονομίας γιὰ τὴν σωτηρία τοῦ ἀνθρώπου. Προτυπώνεται σὲ πολλὰ σημεῖα στὸν χῶρο τῆς Παλαιᾶς Διαθήκης καὶ καθίσταται τὸ ὄργανο τῆς σωτηρίας μας, ἀφοῦ ἐπάνω στὸ ξύλο τοῦ σταυροῦ, θυσιάζεται ὁ Λυτρωτὴς τοῦ κόσμου.
Διὰ τοῦ σταυροῦ μᾶς ἐξηγόρασε ὁ Κύριος ἀπὸ τὴ δουλεία τῆς ἁμαρτίας καὶ μᾶς συμφιλίωσε πρὸς τὸν Πατέρα. Τονίζει αὐτὴ τὴν ἀλήθεια τόσο δυναμικὰ ὁ Ἀπόστολος Παῦλος στοὺς Κολασσαεῖς καὶ δὶ' αὐτῶν πρὸς ὅλο το χριστεπώνυμο πλήρωμα: “Ἐξήλειψε τὸ καθ' ἠμῶν χειρόγραφον τοῖς δόγμασιν ὁ ἣν ὑπεναντίον ἠμίν, καὶ αὐτὸ ἦρεν ἐκ τοῦ μέσου προσηλώσας αὐτὸ τῷ σταυρὼ” (Κολασ. β' 14), δηλ. Ὁ Χριστὸς ἔσβησε τὸ ἐναντίον μας χρεωστικὸ γραμμάτιο μὲ τὶς διατάξεις, τὸ ὁποῖο ἦταν ἀπέναντι στὰ μάτια μας, ναί, τὸ ἔβγαλε ἀπὸ τὴ μέση καὶ τὸ κάρφωσε στὸ σταυρό. Καὶ ἐπειδὴ αὐτὴ εἶναι ἡ ἀλήθεια γιὰ τὸν σταυρὸ ποὺ ἔγινε ὄργανο τῆς σωτηρίας μας, γι' αὐτὸ καὶ ὁ ἐχθρός μας, ὁ διάβολος, τίποτε δὲν φοβᾶται καὶ τίποτε ἄλλο δὲν τρέμει τόσο, ὅσο τὸ ἱερὸ αὐτὸ σύμβολο, ὅταν βεβαίως ὁ πιστὸς γνωρίζει τὴν σημασία του καὶ τὸ σχηματίζει σωστὰ σφραγίζοντας μὲ αὐτὸ τὴν ὕπαρξή του. 
Ἀνέκαθεν οἱ πιστοὶ χριστιανοὶ ἔκαμαν εὐρείαν χρήση τοῦ ἱεροῦ αὐτοῦ συμβόλου. Γνώριζαν τὴν ἀκατάλυτη δύναμή του καὶ μὲ τὴν παρρησία τῆς πίστεως, ὅπου καὶ ἂν βρίσκονταν, σχημάτιζαν τὸ σύμβολο τῆς νίκης ποὺ ἀποτελεῖ ὡς ἤδη τονίσαμε τὴν συμπύκνωση τῆς πίστεώς μας. 
Ὁ Ἱερὸς Χρυσόστομος, ἐκφράζοντας καὶ περιγράφοντας τὴν πίστη αὐτὴ τῆς ἐκκλησίας καὶ τὴν εὐρεία χρήση τοῦ σταυροῦ, μὲ τὴν ἰδιαιτέρα του ἁγιαστικὴ ἔκφραση καὶ τὸν ἀξεπέραστο ρητορικό του λόγο, θὰ κηρύξει: “Οὕτως ἐν τῇ Ἱερὰ Τραπέζη, οὕτως ἐν ταῖς τῶν ἱερέων χειροτονίες, οὕτως πάλιν μετὰ τοῦ Σώματος τοῦ Χριστοῦ ἐπὸ τοῦ Μυστικοῦ Δείπνου διαλάμπει. Τοῦτον πανταχοῦ χορεύοντα ἴδοι τὶς ἄν, ἐν οἰκίαις, ἐν ἀγοραῖς, ἐν ἐρημίαις, ἐν ὀδοῖς, ἐν ὄρεσιν, ἐν νάπαις (δασώδεις κοιλάδες), ἐν βουνοῖς, ἐν θαλάσση, καὶ πλοίοις καὶ νήσοις, ἐν κλίναις, ἐν ἰματίοις, ἐν ὄπλοις καὶ ἐν παστάσιν (δωμάτια σπιτιῶν), ἐν συμποσίοις, ἐν σκεύεσιν ἀργυροῖς, ἐν χρυσαίοις, ἐν μαργαρίταις, ἐν τοῖχον γραφές, ἐν σώμασιν ἀλόγων, πολλὰ πεπονηκότων (στὰ σώματα ζώων ποὺ ἔχουν ταλαιπωρηθεῖ ἀπὸ ἀρρώστιες), ἐν σώμασιν ὑπὸ δαιμόνων πολιορκουμένων, ἐν πολέμοις, ἐν εἰρήνη, ἐν ἡμέραις, ἐν νυξί... Οὕτω περιμάχητον (ζηλευτό, ἐπιθυμητὸ) ἄπασι γέγονε τὸ θαυμαστὸν αὐτὸ δώρον” (Ὁμιλία πρὸς Ἰουδαίους καὶ Ἕλληνες, ὅτι ἐστὶ Θεὸς ὁ Χριστός). 
Παντοῦ λοιπὸν ὁ Τίμιος το Κυρίου σταυρός! Ἀπὸ τὰ μικρότερα, ἕως τὰ πλέον μεγάλα καὶ σοβαρὰ ποὺ καθημερινῶς ἀντιμετωπίζουμε καὶ ποὺ ἀπασχολοῦν τὴν ζωή μας. Καὶ ἄνευ ἀμφιβολίας, ὁ σταυρὸς ἀποτελεῖ τὸ κριτήριο τῶν λόγων μας καὶ τῶν ἐνεργειῶν μας. 
Ὅ,τι δηλ. εἶναι ἀδύνατον νὰ συνδυασθεῖ μὲ τὸν σταυρὸ καὶ ὅ,τι εἶναι ἀδύνατον νὰ ἐπιφέρει τὴν εὐλογία του καὶ τὴν προστασία του, ἀσυζητητὶ θὰ πρέπει ἐκ μέρους μας νὰ ἀπορρίπτεται. 
Ὅπλο λοιπὸν καὶ δύναμις, ταυτοχρόνως δὲ καὶ ὁμολογία τῆς κάθε ὑπάρξεως ποὺ σχηματίζει τὸ ἱερὸ σύμβολο, ποὺ τιμητικῶς τὸ ἐπιφέρει ἐπὶ τοῦ στήθους. Ἐκεῖ δηλ. ποῦ βρίσκεται ἡ καρδιά. Ἐκεῖ ποὺ χρειάζεται ἡ ἄγρυπνη προσευχὴ καὶ ἡ μονολόγιστη εὐχὴ τοῦ Ἰησοῦ ὥστε νὰ προφυλάσσει, νὰ χαριτώνει καὶ νὰ χριστοποιεῖ τὸν ὅλο ἄνθρωπο. 
Φυσικά, μόνο τυχαῖα δὲν εἶναι ἡ προσπάθεια ποὺ τὸν τελευταῖο καιρὸ ὁλονὲν καὶ περισσότερον βλέπουμε νὰ αὐξάνεται. Ἡ προσπάθεια ποὺ ἐκπορεύεται ἀπὸ κέντρα ζοφερὰ καὶ τρισάθλια τα ὁποῖα θεωροῦν τὸν σταυρὸ “σκάνδαλον”. Ἀπὸ φορεῖς ποὺ ἐπιζητοῦν τὴν κατάργηση τοῦ ἱεροῦ μας συμβόλου, μὲ ἀπώτερο σκοπὸ τὴν ἀπορθοδοξοποίηση τοῦ λαοῦ μας καὶ γενικῶς τὴν ἀλλοίωση τῆς ἑλληνικῆς αὐτοσυνειδησίας τοῦ ἔθνους μας. Ἀλλὰ στὸ σημεῖο αὐτὸ ἀποκαλύπτονται ὄχι μόνο τα ἄνομα σχέδια ὅσων, πατέρα ἔχουν αὐτὸν ποὺ καίγεται καὶ συνθλίβεται ἀπὸ τὴν χάρη ποὺ ἐκπηγάζει τὸ ξύλον τοῦ σταυροῦ, αὐτὸν ποὺ συνετρίβη ἡ κεφαλή του στὸ βάθρο τοῦ σταυροῦ, τουτέστιν τὸν διάβολον, ἀλλὰ ἐδῶ φίλοι μου ἀποκαλύπτεται εἴτε τὸ θάρρος εἴτε ἀλλοίμονον ἡ δειλία καὶ ὁ φόβος τῶν ὅσων πιστεύουν στὴν δύναμη τοῦ σταυροῦ καὶ ἀποδέχονται τὴν λυτρωτικὴ θυσία τῆς χάριτος, διστάζουν ὅμως νὰ ἐκφράσουν δημοσία τὴν πίστη τους. 
Πλέον συγκεκριμένα, ἀποτελεῖ ντροπὴ καὶ ὄνειδος γιὰ τὸν κάθε πιστό, γιὰ τὸ ὅλο ἔθνος καὶ μάλιστα γι' αὐτὴ τὴν Ἑλλαδικὴ Ἐκκλησία, ἐὰν τὰ τέκνα τοῦ σκότους, κατορθώσουν νὰ καταργήσουν τὸν σταυρὸ ἀπὸ τὴν σημαία μας καὶ νὰ ἀπαγορεύσουν τὴν δημοσία θέα καὶ φυσικὰ τὴν εὐλογία του. Καὶ ἃς παραδεχθοῦμε ὅτι ἡ ἕως τώρα “ἐπιτυχίες” τῶν ἀντιφρονούντων καὶ γενικῶς ὅσων λυσσοῦν ἐναντίον τῆς Ὀρθοδόξου πίστεώς μας, κατὰ ἕνα μεγάλο ποσοστὸ ὀφείλονται στὴν ἀδράνεια καὶ τὸν συμβιβασμὸ ἠμῶν τῶν χριστιανῶν. 
Ἐλπίζουμε ὅτι στὴν μεγάλη πνευματικὴ μάχη ποὺ θάττον ἢ βράδιον, νομοτελειακῶς θὰ ξεσπάσει, ἐλπίζουμε λοιπὸν ὅτι καὶ πάλι οἱ πιστοὶ ἐν ἐνὶ σώματι θὰ ψάλλουμε θριαμβευτικὰ “νίκας κατὰ βαρβάρων”, ἀποδίδοντας τὴν νίκη στὸν σταυρό, ἀναδεικνύοντας ταυτοχρόνως καὶ τὸ “πνεῦμα δυνάμεως”. Τὸ πνεῦμα δυνάμεως ποὺ ἐμπνέει ὁ ἐσταυρωμένος Κύριος στοὺς συνειδητοὺς πιστοὺς οἱ ὁποῖοι ἀποτελοῦν καὶ τὰ μέλη τοῦ Σώματός Του, δηλ. τῆς Ἐκκλησίας Του. 
Πράγματι, ὅπως καὶ ὁ ἴδιος ὁ Χριστός, ἔτσι καὶ ὁ Σταυρὸς Τοῦ ἀποτελεῖ λίθον προσκόμματος καὶ σκανδάλου. Καὶ αὐτὸ μὲν γιὰ ὅσους ἔχουν “κεκαυστηριασμένη τὴν ἰδίαν συνείδησιν” (Α΄Τιμ. δ΄2) καὶ ἀρνοῦνται φανερῶς ἢ βεβηλώνουν στὶς ἀνίερες συνάξεις τὸν Τίμιο Σταυρό. Γιὰ ἐκείνους ὅμως ποὺ πιστεύουν καὶ ἀγωνίζονται, ὁ “τριμερής” σταυρὸς τοῦ Χριστοῦ γίνεται ὅπλον ἀκαταμάχητον ἀλλὰ καὶ μαγνήτης ἰσχυρότατος. Μαγνήτης ποὺ ἑλκύει ἑκατομμύρια καὶ δισεκατομμύρια ψυχῶν. Τελικῶς τὸ πόσες εἶναι οἱ εὐλογημένες αὐτὲς ψυχές, μόνο Αὐτὸς ὁ Ἐσταυρωμένος γνωρίζει. Αὐτὸς ποὺ ἑλκύει ὄχι διὰ τῆς βίας, ἀλλ' “ἐν δεσμοῖς ἀγαπήσεως Αὐτοὺ” (Ὠσηέ, ἴα' 4), διὰ δεσμῶν ἀγάπης, διὰ τρυφερῶν φροντίδων καὶ εὐεργεσιῶν ποὺ ἐκπηγάζουν ἀπὸ τοῦ ζωοποιοῦ ξύλου. Ἀπὸ τοῦ ξύλου δὲ αὐτοῦ, κρεμάμενος ὁ Κύριος τς δόξης, ψιθυρίζει μυστικὰ καὶ μέσα στὴν καρδιὰ του κάθε καλοδιάθετου καὶ ἀγωνιστοὺ πιστοῦ Του: “Ἀγάπησιν αἰώνιον ἠγάπησά σε, διὰ τοῦτο εἵλκυσά σε εἰς οἰκτείρημα” (Ἱερεμ. Λὴ' 3). Μὲ ἀγάπη αἰώνια σὲ ἀγάπησα. Γι' αὐτό σε εἵλκυσα κοντά μου, γιὰ ν' ἀπολαύσεις τὰ δῶρα τῶν οἰκτιρμῶν μου! 
Ἀδελφοί μου, μπροστά σε αὐτὸ τὸ μέγεθος τῆς θεϊκῆς ἀγάπης, ἐνώπιόν τς ταπεινώσεως αὐτῆς τοῦ Κυρίου καὶ Θεοῦ μας καὶ ἀτενίζοντας τὸ σύμβολο τῆς νίκης στὸ μέσον το ναοῦ, καθὼς θὰ ψάλουμε τὴν ἀκολουθία τῆς ὑψώσεώς του, ἐμεῖς ἃς κάνουμε τὸ ἐλάχιστο. Ἃς ἀγαπήσουμε τὸν Ἐσταυρωμένο, ἃς τιμοῦμε τὸ ὄργανον τῆς δόξης καὶ συνειδητὰ καὶ ὑποκαρδίως ἃς μέλπουμε ἀκαταπαύστως “Τὸν σταυρόν Σου προσκυνοῦμεν Δέσποτα καὶ τὴν ἁγίαν σου Ἀνάστασιν ὑμνοῦμεν καὶ δοξάζομεν”.
Ἀμήν.
 www.orthodoxia-ellhnismos.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...