ΒΟΗΘΗΜΑ ΕΞΟΜΟΛΟΓΟΥΜΕΝΟΥ

Ἕνα ἁπλὸ βοήθημα γιὰ ἐκείνους ποὺ ἑτοιμάζονται νὰ προσέλθουν στὸ σωστικὸ Μυστήριο τῆς ἱερᾶς Ἐξομολογήσεως.

Ἡ Ἐξομολόγηση εἶναι τόσο ἀναγκαία γιὰ κάθε χριστιανό, ὅσο καὶ τὸ Βάπτισμα. Γιατί τὸ Βάπτισμα μᾶς καθαρίζει ἀπὸ τὶς προηγούμενες ἁμαρτίες μας, ἐνῶ ἡ Ἐξομολόγηση ἀπὸ ὅσες διαπράττουμε μετὰ τὸ Βάπτισμα. Χωρὶς τὸ Βάπτισμα δὲν μποροῦμε να κοινωνήσουμε τὰ ἄχραντα Μυστήρια τοῦ Κυρίου. Δὲν μποροῦμε ἐπίσης νὰ κοινωνήσουμε, ἂν δὲν ἐξομολογηθοῦμε τὶς ἁμαρτίες μας, ἀφοῦ αὐτὲς σὰν ἕνα τεῖχος μᾶς χωρίζουν ἀπὸ τὸν Θεό.

Ἡ ἁμαρτία εἶναι ἀρρώστια τῆς ψυχῆς, ποὺ ἂν μείνει ἀθεράπευτη, ὁδηγεῖ στὸν πνευματικὸ θάνατο, στὸν αἰώνιο, δηλαδή, χωρισμὸ τῆς ψυχῆς ἀπὸ τὸν Θεό. Τί κάνουμε ὅταν ἀσθενεῖ τὸ σῶμα μας; Ἐπισκεπτόμαστε χωρὶς καθυστέρηση τὸ γιατρό, στὸν ὁποῖο ἀποκαλύπτουμε τὶς πληγές μας καὶ περιγράφουμε μὲ ἀκρίβεια ὅλα τὰ συμπτώματά μας. Ἐκεῖνος τότε μᾶς χορηγεῖ τὰ κατάλληλα φάρμακα καὶ τὶς ἰατρικὲς ὁδηγίες ποὺ πρέπει νὰ ἀκολουθήσουμε γιὰ νὰ θεραπευθοῦμε.

Κάτι ἀνάλογο συμβαίνει ὅταν ἀσθενεῖ ἡ ψυχή μας καὶ ποθοῦμε νὰ ἀνακτήσουμε τὴν πνευματική μας ὑγεία. Προσερχόμαστε στὴν Ἐκκλησία ποὺ εἶναι ἕνα πνευματικὸ θεραπευτήριο. Ἐκεῖ ἀναζητοῦμε τὸν πνευματικό, στὸν ὁποῖο δίχως ντροπὴ ὁμολογοῦμε ὅλες τὶς ἁμαρτίες ποὺ τραυμάτισαν τὴν ψυχή μας. Στὴ συνέχεια ἐκεῖνος θὰ μᾶς διαβάσει τὴ συγχωρητικὴ εὐχὴ καὶ θά μᾶς ἀπευθύνει τὶς ἁρμόζουσες συμβουλὲς γιὰ τὴν εὐόδωση τῆς πνευματικῆς μας πορείας. Μ' αὐτὸν τὸν τρόπο ὁ φιλάνθρωπος Χριστός, ὁ Ὁποῖος εἶναι παρὼν σὲ ὅλη τη διάρκεια τῆς Ἐξομολογήσεως, μᾶς χορηγεῖ τὴν ἄφεση τῶν ἁμαρτιῶν καὶ μᾶς ὑποδεικνύει τὸ δρόμο ποὺ πρέπει νὰ ἀκολουθήσουμε γιὰ νὰ ἀπαλλαγοῦμε ὁριστικὰ ἀπὸ τὴν ἀρρώστια τῆς ἁμαρτίας.

Πρῶτο βῆμα γιὰ τὴν ἐξομολόγησή μας εἶναι ἡ συναίσθηση τῶν ἁμαρτιῶν μας. Εἶναι ἕνα δῶρο τοῦ Θεοῦ ποὺ χαρίζεται σὲ ὅσους τὸ ζητοῦν μὲ τὴν προσευχὴ καὶ τὸ ἐπιδιώκουν μὲ τὴ γενναία καὶ τίμια βυθοσκόπηση τοῦ ἑαυτοῦ τους.

Στὸ δύσκολο ἐγχείρημα τῆς αὐτοκριτικῆς θέλουν νὰ σὲ βοηθήσουν τὰ παρακάτω ἐρωτήματα, τὰ ὁποῖα ἀφοροῦν στὶς σχέσεις μας: α)
μὲ τὸν Θεό, β) μὲ τὸν πλησίον καὶ γ) μὲ τὸν ἑαυτό μας.

§
Α'. Ἐσὺ καὶ ὁ Θεὸς - Βοήθημα Ἐξομολογουμένου

§ Β'. Ἐσὺ καὶ ὁ συνάνθρωπος - Βοήθημα Ἐξομολογουμένου

§ Γ'. Ἐσὺ καὶ ὁ ἑαυτός σου -Βοήθημα Ἐξομολογουμένου

§ Α'. Ἐσὺ καὶ ὁ Θεὸς

§ Πιστεύεις ὁλόψυχα στὸν Τριαδικὸ θεό, τὸν Πατέρα, τὸν Υἱὸ καὶ τὸ Ἅγιο Πνεῦμα, καὶ στὴν ὀρθόδοξη διδασκαλία τῆς Ἐκκλησίας μας;

§ Ἐμπιστεύεσαι ἀκλόνητα τὸν ἑαυτό σου στὴν πατρικὴ Πρόνοια τοῦ Θεοῦ ἢ μήπως στὶς δυσάρεστες περιστάσεις ὀλιγοπιστεῖς, γογγύζεις καὶ ἀπελπίζεσαι;

§ Ὁμολογεῖς μὲ παρρησία τὴν πίστη σου, ὅταν οἱ περιστάσεις τὸ ἀπαιτοῦν ἢ μήπως ντρέπεσαι νὰ κάνεις ἀκόμα καὶ τὸ σημεῖο τοῦ Σταυροῦ ὅταν λ.χ. περνᾶς ἔξω ἀπὸ κάποιον ναό;

§ Μήπως ἀσχολήθηκες ποτὲ μὲ τὸν ἀποκρυφισμό, (μάγους, μέντιουμ, ἀστρολόγους, ὑπνωτιστές, πνευματιστές, χαρτορίχτρες, καφετζοῦδες κ.ἅ.) ἢ ἀναμίχθηκες σὲ παραθρησκευτικὲς ὁμάδες (σχολὲς γιόγκα καὶ διαλογισμοῦ, γνωστικὲς ἢ θεοσοφικὲς σχολές, Βουδισμό, Ἰνδουισμὸ κ.ἅ.);

§ Μήπως πιστεύεις στὴν τύχη καὶ στὰ ὄνειρα ἢ ἀσχολεῖσαι μὲ τὸ ξεμάτιασμα καὶ δίνεις σημασία στὶς διάφορες προλήψεις καὶ δεισιδαιμονίες (π.χ. «τὸ 13 εἶναι γρουσούζικος ἀριθμός», «τὸ πέταλο φέρνει γούρι» κ.λπ.);

§ Προσεύχεσαι τακτικὰ καὶ προσεκτικὰ στὸ σπίτι σου (πρωί, βράδυ, πρὶν καὶ μετὰ τὰ γεύματα) ἢ στὴν Ἐκκλησία (κάθε Κυριακὴ καὶ τὶς μεγάλες γιορτές), εὐγνωμονώντας πρωτίστως τὸν Θεὸ γιὰ τὶς ποικίλες, φανερὲς καὶ ἀφανεῖς εὐεργεσίες Του;

§ Μελετᾶς καθημερινὰ τὴν Ἁγία Γραφὴ καὶ ἄλλα ψυχωφελῆ βιβλία;

§ Νηστεύεις, ἂν δὲν ὑπάρχουν σοβαροὶ λόγοι ὑγείας, τὴν Τετάρτη καὶ τὴν Παρασκευὴ καὶ τὶς ἄλλες περιόδους τῶν Νηστειῶν;

§ Προσέρχεσαι τακτικὰ στὸ Μυστήριο τῆς Θείας Κοινωνίας, ὑστέρα ἀπὸ τὴν κατάλληλη προετοιμασία καὶ τὴν ἔγκριση τοῦ πνευματικοῦ σου;

§ Μήπως βλαστημᾶς τὸ ὄνομα τοῦ Χρίστου, τῆς Παναγίας ἢ τῶν Ἁγίων μας;

§ Μήπως ὁρκίζεσαι χωρὶς λόγο ἢ ἀθέτησες τυχὸν ὅρκο ἢ ὑπόσχεσή σου στὸν Θεό;



Β'. Ἐσὺ καὶ ὁ συνάνθρωπος

§ Δείχνεις ἔμπρακτα τὴν ἀγάπη σου στὸν πλησίον, ἰδιαίτερα σὲ ὅσους ὑποφέρουν ἢ ἔχουν ἀνάγκη (ἀσθενεῖς, πτωχούς, φυλακισμένους, ἄνεργους, ὀρφανά, ἡλικιωμένους κ.ἅ.);

§ Συγχωρεῖς ὅσους σὲ ἔβλαψαν ἢ μήπως κρατᾶς μέσα σου ἔχθρα καὶ ἀντιπάθεια; Εἶσαι πρόθυμος νὰ ζητήσεις «συγγνώμην» ἀπὸ τὸν πλησίον γιὰ τυχὸν σφάλματά σου;

§ Μήπως θεληματικὰ ἢ ἀθέλητα διέπραξες φόνο ἢ μὲ τὴ συμπεριφορά σου βοήθησες στὴν ἐκτέλεση μίας τέτοιας πράξεως;

§ Μήπως ἔχεις τὸ ἐλάττωμα

§ - Νὰ λὲς ψέματα;- Νὰ κατακρίνεις;- Νὰ συκοφαντεῖς;- Νὰ κολακεύεις;- Νὰ καταριέσαι;- Νὰ ὀργίζεσαι καὶ νὰ βρίζεις;- Νὰ εἰρωνεύεσαι καὶ νὰ χλευάζεις;- Νὰ διαπληκτίζεσαι καὶ νὰ χειροδικεῖς;- Νὰ «στέλνεις» τοὺς ἄλλους «στὸ διάβολο»;- Νὰ εἶσαι περίεργος;

§ Μήπως φθονεῖς τὴν εὐτυχία ἢ ζηλεύεις τὰ ἀγαθὰ τοῦ πλησίον σου; Ἢ μήπως, πάλι, χαίρεσαι στὶς συμφορές του;

§ Μήπως εἶσαι καχύποπτος καὶ δίνεις πίστη στὶς ὑπόνοιές σου γιὰ τοὺς ἄλλους;

§ Μήπως κλέβεις ἢ συνεργάστηκες ποτὲ σὲ κλοπὴ ἢ δέχτηκες ἐν γνώσει σου κλεμμένα πράγματα;

§ Δείχνεις εὐγνωμοσύνη στοὺς εὐεργέτες σου ἢ μήπως ἀνταποδίδεις ἀχαριστία γιὰ τὸ καλὸ ποὺ σοῦ ἔκαναν;

§ Μήπως μὲ τοὺς λόγους καὶ τὴ συμπεριφορά σου σκανδαλίζεις τὸν πλησίον σου ἢ τὸν ἐξωθεῖς στὴν ἁμαρτία;

§ Μήπως ἀσχολεῖσαι μὲ τὴν προσωπική, οἰκογενειακὴ ἢ ἐπαγγελματικὴ ζωὴ τῶν ἄλλων καὶ ἐπεμβαίνεις ἀδιάκριτα, προκαλώντας διάφορα προβλήματα;

§ Μήπως διακινεῖς ναρκωτικὲς οὐσίες ἢ μὲ ὁποιονδήποτε τρόπο ὁδήγησες ἄλλους στὴ χρήση τους;

§ Μήπως συνηθίζεις νὰ διαδίδεις πληροφορίες ἢ μυστικὰ τῶν ἄλλων, δημιουργώντας ἔτσι διαμάχες στὶς σχέσεις τῶν συνανθρώπων σου;

§ Στὸ ἐπάγγελμα

§ Μήπως ἡ συνείδησή σου σὲ ἐλέγχει γιὰ ἀπάτη, νοθεία, αἰσχροκέρδεια, κατάχρηση, τοκογλυφία, δωροδοκία, ἀπόκρυψη ἐμπορευμάτων κ.λπ.;

§ Μήπως στὶς συναλλαγές σου σὲ διακρίνει ἀνειλικρίνεια, ἀνεντιμότητα ἢ δολιότητα;

§ Μήπως κακομεταχειρίζεσαι, ἐκμεταλλεύεσαι ἢ ἀδικεῖς τοὺς ἐργάτες, ὑπαλλήλους ἢ ὑφισταμένους σου;

§ Στὴν οἰκογένεια

§ Δείχνεις σεβασμό, ἀγάπη καὶ τιμὴ πρὸς τοὺς γονεῖς σου ἢ μήπως συμπεριφέρεσαι μὲ αὐθάδεια, σκληρότητα καὶ περιφρόνηση; Ἰδιαίτερα, τοὺς συμπαραστέκεσαι στὰ γηρατειά τους;

§ Ἡ συμπεριφορά σου στὸ σπίτι διαπνέεται ἀπὸ πνεῦμα θυσίας, ἀγάπης, καλοσύνης, ἀλληλοκατανόησης, ὑποχωρητικότητας καὶ ὑπομονῆς; Μήπως μὲ τὴν ἐριστικότητα, τὸ πεῖσμα ἢ τὶς παράλογες καὶ ἐγωιστικὲς ἀπαιτήσεις σου διαταράσσεις τὴν οἰκογενειακὴ γαλήνη καὶ ἀτμόσφαιρα;

§ Ὡς σύζυγοι:

§ Ἀποδέχεστε τὴ συζυγία ὡς εὐλογία Θεοῦ καὶ ἀγωνίζεστε καθημερινὰ γιὰ τὴν τελείωση καὶ ὁλοκλήρωση τῆς μεταξύ σας ἀγάπης, ὥστε νὰ μὴ διασπᾶται αὐτὴ ἀπὸ καμιὰ ἄλλη γήϊνη ἀγάπη (πρὸς τοὺς γονεῖς, τὰ παιδιά, τοὺς συγγενεῖς, τὸ ἐπάγγελμα κ.α.);

§ Τιμᾶτε καὶ ἀγαπᾶτε ὁ ἕνας τοὺς γονεῖς καὶ συγγενεῖς τοῦ ἄλλου;

§ Διαφυλάσσετε τὴν ἀμοιβαία πίστη καὶ ἀφοσίωση;

§ Μήπως ἀποφεύγετε μὲ διάφορα μέσα τὴν τεκνογονία;

§ Μήπως κάνατε ἔκτρωση ἢ γίνατε ἠθικοὶ αὐτουργοὶ στὴ διάπραξη ἑνὸς τέτοιου ἐγκλήματος;

§ Μήπως διατηρούσατε προγαμιαῖες σχέσεις;

§ Ὡς γονεῖς:

§ Προσεύχεστε θερμὰ γιὰ τὴν προκοπὴ τῶν παιδιῶν σας;

§ Ἢ ζωή σας ἀποτελεῖ καλὸ παράδειγμα γιὰ τὰ παιδιά σας;

§ Μήπως ἐνδιαφέρεστε μόνο γιὰ τὴν κατὰ κόσμο πρόοδό τους; Δείχνετε ἰδιαίτερη φροντίδα γιὰ τὴ χριστιανικὴ ἀγωγή τους, ἀφιερώνοντας γιὰ τὸ σκοπὸ αὐτὸ τὸν ἀνάλογο χρόνο, ἄλλοτε συμβουλεύοντας καὶ συζητώντας μαζί τους, ἄλλοτε ἐμπνέοντος μὲ τὴ συνέπεια τῆς χριστιανικῆς σας ζωῆς καὶ ἄλλοτε παρακολουθώντας διακριτικὰ τὰ ἀναγνώσματά τους, τοὺς τρόπους ψυχαγωγίας τους καὶ τὶς παρέες τους;

§ Μήπως κάνετε διακρίσεις μεταξὺ τῶν παιδιῶν σας ἢ δὲν ὑπήρξατε δίκαιοι στὶς γονικές σας παροχές;

§ Μήπως ἐπεμβαίνετε ἄκαιρα, πιεστικὰ καὶ ἀδικαιολόγητα στὶς ἀποφάσεις τῶν παιδιῶν σας ἢ στὶς οἰκογένειές τους, ὑπονομεύοντας ἔτσι τὶς προσπάθειές τους ἢ τοὺς οἰκογενειακούς τους δεσμούς;

§ Γ'. Ἐσὺ καὶ ὁ ἑαυτός σου

§ Μήπως εἶσαι προσκολλημένος στὶς βιοτικὲς φροντίδες καὶ τὰ ἐγκόσμια ἀγαθὰ καὶ ἀδιαφορεῖς γιὰ τὴν καλλιέργεια τῆς ἀθάνατης ψυχῆς σου καὶ τὴν ἕνωσή σου μὲ τὸν Θεό;

§ Μήπως διακατέχεσαι ἀπὸ τὴν ὑπερηφάνεια, πού εἶναι ἡ ἀρχὴ καὶ ἡ γεννήτρια ὅλων τῶν κακῶν; Αὐτὸ θὰ τὸ διαπιστώσεις:

§ -ἂν ἐπιδιώκεις τὴ δόξα, τὶς τιμές, τοὺς ἐπαίνους, τὰ πρωτεῖα καὶ τὴν προβολή,-ἂν καυχιέσαι καὶ μιλᾶς μὲ ἐγκώμια γιὰ τὶς προσωπικές σου ἱκανότητες, τὴν καλή σου οἰκογένεια καὶ τὶς ἐπαγγελματικές σου ἐπιτυχίες,-ἂν προσπαθεῖς νὰ γίνεσαι ἄρεστος στοὺς ἀνθρώπους,-ἂν δείχνεις μεγάλη ἐμπιστοσύνη στὸν ἑαυτὸ σου καὶ ἐπιμένεις μὲ πεῖσμα στὴν προσωπική σου κρίση,-ἂν δὲν δέχεσαι τὶς συμβουλὲς τῶν ἄλλων ἢ ἀντιδρᾶς στὶς ὑποδείξεις τῶν τυχὸν σφαλμάτων σου,-ἂν ἐπιδιώκεις πάντοτε καὶ σὲ ὅλα τὴν ἰκανοποίηση τοῦ ἑαυτοῦ σου ἢ ζητᾶς ἀπαιτητικὰ νὰ ἐξυπηρετεῖσαι ἀπὸ τοὺς ἄλλους.

§ Μήπως μιλᾶς ἄκαιρα, διακόπτοντας ἢ προσβάλλοντας μὲ λόγια ταπεινωτικὰ τοὺς συνομιλητές σου;

§ Μήπως εἶσαι φιλάργυρος ἢ πλεονέκτης;

§ Μήπως ζεῖς μὲ πολυτέλεια καὶ σπατάλη ἢ ξοδεύεις τὰ χρήματά σου σὲ τυχερὰ παιχνίδια, χαρτοπαιξία κ.α.;

§ Μήπως ντύνεσαι καὶ καλλωπίζεσαι μὲ τρόπο προκλητικὸ ἢ μήπως ἡ ἐνδυμασία σου εἶναι ἀνάρμοστη γιὰ τὸ δικό σου φύλο;

§ Μήπως εἶσαι λαίμαργος ἢ γαστρίμαργος;

§ Μήπως λὲς πολλὰ λόγια, περιττὰ καὶ ἀνώφελα ἢ μήπως αἰσχρολογεῖς;

§ Δείχνεις τὸν ἀπαιτούμενο σεβασμὸ στὸ σῶμα σου, ποὺ εἶναι; ναὸς τοῦ Ἁγίου Πνεύματος, ἢ μήπως ἔπεσες σὲ διάφορα σαρκικὰ ἁμαρτήματα (αὐνανισμό, πορνεία, μοιχεία, ἀρσενοκοιτία κ.ἅ.);

§ Μήπως ἐκθέτεις τὸν ἑαυτό σου σὲ διάφορους σαρκικούς πειρασμοὺς (ἄσεμνα θεάματα καὶ διασκεδάσεις, ἀνήθικα περιοδικὰ καὶ βιβλία, πορνογραφήματα, προκλητικὴ μουσικὴ καὶ τραγούδια κ.λ.π.);

§ Ὅταν προσβάλλουν τὸ νοῦ σου αἰσχροὶ λογισμοὶ καὶ φαντασίες τοὺς διώχνεις ἀμέσως ἢ μήπως τοὺς ἀποδέχεσαι καὶ τοὺς καλλιεργεῖς;

§ Μήπως καταστρέφεις τὴν ὑγεία σου, ποὺ εἶναι δωρό του Θεοῦ, μὲ τὴ μέθη, τὸ κάπνισμα ἢ τὴ χρήση ναρκωτικῶν οὐσιῶν;

§ Μήπως σκέφτηκες ποτὲ νὰ αὐτοκτονήσεις;

§ Μήπως διακατέχεσαι ἀπὸ ὀκνηρία, ἀμέλεια ἢ ἀνευθυνότητα;

§ Μήπως σπαταλᾶς ἄσκοπα τὸ χρόνο σου μπροστὰ στὴν τηλεόραση ἢ περιπλανώμενος στὸ διαδίκτυο;

§ Καὶ τώρα, μετὰ τὸν ἔλεγχο τοῦ ἑαυτοῦ σου, τρέξε, ἀδελφέ μου, χωρὶς ἀναβολὴ στὸν πνευματικό. Ἐξομολογήσου τὶς ἁμαρτίες σου α) χωρὶς νὰ κρύψεις καμία, β) μὲ εἰλικρίνεια καὶ συντομία καὶ γ) δίχως νὰ ἀναφέρεις τυχὸν ἀρετές σου ἢ ξένα ἁμαρτήματα. Νὰ εἶσαι σίγουρος πώς, μαζὶ μὲ τὴν ἄφεση, ὁ Θεὸς θὰ σοῦ προσφέρει πλούσια τὴ χάρη Του, γιὰ τὸ ξεκίνημα μίας νέας ζωῆς.




Ἱερὰ Μονὴ Παρακλήτου


Νέες ομιλίες π.Αποστόλου Θεολόγου προστέθηκαν.

TRANSLATOR

English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

Θεία Λειτουργία π.Αποστόλου Θεολόγου Ιερός Ναός Αγίας Βαρβάρας Πατησίων

Τρίτη, 3 Σεπτεμβρίου 2013

Πως αναβίωσε το μοναστήρι, μια παλιά ιστορία

Yπῆρχε στόν βορρά ἕνα φημισμένο μοναστήρι, μέ πολλούς μοναχούς, ὡραῖα κτιριακά συγκροτήματα καί μεγάλη περιουσία. Τό μοναστήρι προσείλκυε καθημερινά πλῆθος προσκυνητῶν καί πολλοί νέοι ἄνθρωποι, ἐντυπωσιασμένοι ἀπό τή μεγαλοπρέπεια τῶν ἀκολουθιῶν καί τήν τάξη τοῦ μοναστηριοῦ, ζητοῦσαν νά προστεθοῦν στη συνοδεία. Ὅμως, θέλεις λόγῳ τῶν πολλῶν περισπασμῶν μέ τά περιουσιακά, θέλεις λόγῳ τῆς τακτικῆς ἐπικοινωνίας μέ τούς κοσμικούς, θέλεις γιά ἄλλους λόγους πού δέν τούς γνωρίζουμε, ἡ πνευματική ζωή στό μοναστήρι κάποτε ὑποβαθμίστηκε καί ὅταν ὑποβαθμιστεῖ ἡ πνευματική ζωή ὅλα τά ἄλλα καταρρέουν εὔκολα. Πολλοί νέοι μοναχοί ἀποχώρησαν, ἀναζητώντας τή γνήσια πνευματική ζωή ἀλλοῦ, ἐνῶ ἄλλοι, σκανδαλισμένοι, ἐπέστρεψαν (ἀλίμονο!) στόν κόσμο. Λίγοι ἀπόμειναν, καί ἀπό αὐτούς οἱ γεροντότεροι ἀναχώρησαν γιά τίς αἰώνιες μονές καί οἱ νεότεροι σιγά-σιγά γέρασαν. Μαζί τους γέρασαν και οἱ κτιριακές ἐγκαταστάσεις, ἀλλά αὐτό ἦταν τό λιγότερο. Με τά χρόνια ἡ κοινή τράπεζα καταργήθηκε, οἱ νηστεῖες ἔγιναν πιό ἐλαφριές, οἱ ἀκολουθίες πιό σύντομες. Τό χειρότερο δε ἀπ᾽ ὅλα ἦταν ὅτι, ἡ ἀλληλοεκτίμηση καί ἡ ἀγάπη τῶν μοναχῶν μειώθηκαν, οἱ προστριβές ἔγιναν τακτικές καί το «εὐλογεῖτε» καί τό «νά ᾽ναι εὐλογημένο» σπάνια πλέον ἀκούγονταν.

Ὅμως οἱ μοναχοί πονοῦσαν κατά βάθος γιά τό κατάντημά τους. Γι᾽ αὐτό καθημερινό αἴτημα στήν προσευχή τους ἦταν ἡ ἀναβίωση τοῦ μοναστηριοῦ. Ἀλλά πῶς νά γίνει αὐτό; 
Ἐμφανίστηκαν κάνα-δυό φορές δόκιμοι μοναχοί, καλά παιδιά καί δέν μπόρεσαν νά στεριώσουν. Βλέποντας τήν κατάσταση ἀπογοητεύτηκαν καί ἔφυγαν. Πῶς νά σταθεῖ μπάλωμα καινούργιο σέ ροῦχο παλιό; Παρ᾽ ὅλα αὐτά οἱ μοναχοί ἤλπιζαν σέ ἕνα θαῦμα. Ὁ ἀγαθός Θεός, δέν μπορεῖ, θα σπλαχνιζόταν τό μοναστήρι, ἀπό τό ὁποῖο τόσες φλογερές προσευχές εἶχαν ἀναπεμφθεῖ στό παρελθόν, καί θά ᾽στελνε κάποιον ἐκλεκτό του νά τούς βγάλει ἀπό τό ἀδιέξοδο. 
Ζοῦσε ἐκεῖνο τόν καιρό ἕνας ἐνάρετος Γέροντας ἀσκητής, φημισμένος γιά τίς διακριτικές συμβουλές του. Σ᾽ αὐτόν κατέφυγαν οἱ μοναχοί γιά βοήθεια. Πῆγαν μέ τόν ἡγούμενο ἐπικεφαλῆς. Ἦταν ἡ πρώτη φορά, πού ἔκαναν κάτι ὅλοι μαζί καί με τόση λαχτάρα. Καί ἦταν ὡραῖο θέαμα νά βλέπεις τούς γέροντες μοναχούς νά βαδίζουν ὁ ἕνας πίσω ἀπό τόν ἄλλο, μέ λευκασμένα τά μαλλιά, μέ σκυφτό τό κεφάλι, μέ προβληματισμένα πρόσωπα, ἀλλά καί μέ διάχυτη τή χάρη τοῦ ἀγγελικοῦ σχήματος ἐπάνω τους, ἔστω καί ἄν αὐτή σκιαζόταν ἀπό τις ἀτέλειές τους. 
Ὁ Γέροντας ἀσκητής τούς δέχτηκε μέ τιμή καί ἀνυπόκριτη χαρά, σάν νά τούς περίμενε ἀπό καιρό. Συζήτησε διάφορα μαζί τους μ᾽ ἐκείνη τήν ἰδιαίτερη χάρη πού διώχνει τήν ἀπόγνωση καί φέρνει τήν ἐλπίδα στήν ψυχή. Μετά, τό πρόσωπό του ἔγινε κάπως πιό σοβαρό καί εἶπε τά ἑξῆς: «Ὁ ἀγαθός Θεός ἄκουσε τίς προσευχές σας καί θά σᾶς δώσει αὐτό πού ζητᾶτε. Μόνο προσέξτε νά ἐκμεταλλευτεῖτε τήν εὐκαιρία, πού σᾶς στέλνει!» Ὅλων τά πρόσωπα φωτίστηκαν ἀκούγοντας αὐτά τά λόγια καί μέ ἕνα στόμα διαβεβαίωσαν, ὅτι δέν θά ἔχαναν τήν εὐκαιρία, πού θά τούς ἔδινε ὁ Θεός. «Λοιπόν», συνέχισε ὁ γερο-ἀσκητής, «δέν χρειάζεστε κάποιον ἄλλο, αὐτός πού θά ἀνορθώσει τό μοναστήρι, εἶναι ἤδη ἀνάμεσά σας! Προσέξτε νά μήν τον στενοχωρεῖτε. Προσευχηθεῖτε στόν Θεό νά σᾶς φωτίζει νά παραβλέπετε τό ἄσχημο καί νά ἀντιγράφετε τις κρυμμένες του ἀρετές καί τό μοναστήρι θά πάει μπροστά». 

Οἱ καλόγεροι κοιτάχθηκαν μέ ἀπορία. Τούς φάνηκε παράδοξος ὁ λόγος. Τόσα χρόνια δέν εἶχαν ἀντιληφθεῖ κάποιον ξεχωριστό ἀνάμεσά τους. Μήπως ἔκανε λάθος ὁ Γέροντας; Τώρα ὅμως εἶχε σκύψει τό κεφάλι καί δεν φαινόταν διατεθειμένος νά πεῖ περισσότερα. Σηκώθηκαν, πῆραν τήν εὐχή του καί ἀναχώρησαν πιό προβληματισμένοι ἀπ᾽ ὅ,τι ὅταν ἦλθαν. Δέν ἀντάλλαξαν κουβέντα στό δρόμο. Μόνο ὁ γερό-Ἰωακείμ ὁ ἁπλοϊκός ἐπαναλάμβανε κάθε τόσο: «αὐτός πού θά ἀνορθώσει το μοναστήρι εἶναι ἀνάμεσά σας...». 
Ἐκεῖνο τό βράδυ οἱ μοναχοί δέν μπόρεσαν νά κλείσουν μάτι. Τό μυαλό τους εἶχε κολλήσει στά λόγια τοῦ Γέροντα. «Λές νά ᾽ναι ἀλήθεια;» Σκεφτόντουσαν. «Μήπως κάποιος ἀπό μᾶς εἶναι ὅπως οἱ παλιοί σαλοί καί κρύβει τήν ἀρετή του τόσα χρόνια;...». Ἔτσι αὐθόρμητα κατέφυγαν μές στή σιωπή τῆς νύχτας σε θερμή προσευχή. Εἶχαν χρόνια νά προσευχηθοῦν τόσο θερμά. Ζητοῦσαν μέ δάκρυα συγνώμη ἀπό τόν Θεό, πού εἶχαν κλειστεῖ στόν ἑαυτό τους καί δέν εἶχαν προσέξει ὅτι ὑπῆρχε ἕνας ἐκλεκτός ἀνάμεσά τους. Μόνο τά ἐλαττώματα τῶν ἄλλων πρόσεχαν μέχρι τώρα. Τόν παρακαλοῦσαν νά τούς φωτίσει, νά διακρίνουν καί νά μιμηθοῦν τίς ἀρετές τοῦ ἐκλεκτοῦ. 
Μέ τό χτύπημα τοῦ σήμαντρου, πετάχτηκαν ὅλοι καί ἔτρεξαν ἀνυπόμονα στήν ἐκκλησία. Ἔκαναν βαθιά μετάνοια στόν ἡγούμενο καί προσκύνησαν με σεβασμό ὁ ἕνας τόν ἄλλο. Παρακολούθησαν μέ πολλή εὐλάβεια τήν ἀκολουθία, μόνο κάπου κάπου κοιτοῦσαν μέ τήν ἄκρη τοῦ ματιοῦ τους τούς ἄλλους, ἀναζητώντας κάτι ξεχωριστό, κάτι πού θά πρόδιδε τόν ἐκλεκτό. Ὅταν τέλειωσε ἡ ἀκολουθία, ὁ Ἡγούμενος ἔκανε διστακτικά μία πρόταση πού εἶχε νά τήν κάνει χρόνια. «Ἀδελφοί μου, θέλετε νά ἔχουμε κοινή τράπεζα σήμερα;». Παραδόξως, ὅλοι δέχτηκαν μέ πολλή προθυμία, ἀκόμη καί ὁ γέρο-Ἐλισαῖος, «ὁ δύστροπος»... Ἤθελαν νά βρεθοῦν ὁ ἕνας κοντά στόν ἄλλο, νά ἀνακαλύψουν τόν κρυμμένο ἐκλεκτό. 

Ἡ ζωή στό μοναστήρι ἄλλαξε σιγά-σιγά, χωρίς να τό συνειδητοποιήσουν οἱ μοναχοί. Πρῶτα-πρῶτα, ὅλοι ἔγιναν πιό εὐγενεῖς, προσέχοντας μή τυχόν καί στενοχωρήσουν τόν ἄγνωστο ἐκλεκτό. Ἔπειτα, ὅλοι τώρα προσπαθοῦσαν νά βροῦν τίς κρυμμένες ἀρετές τῶν ἄλλων. Ἄν διαπίστωναν κάποια ἀδυναμία τήν παράβλεπαν. Ὁ Γέροντας τούς εἶχε δώσει ἐντολή νά ἀνακαλύψουν τίς ἀρετές τοῦ ἐκλεκτοῦ καί νά τίς μιμηθοῦν, ὄχι τίς ἀδυναμίες! Στό κάτω-κάτω, καί οἱ ἅγιοι εἶχαν ἐλαττώματα... Ἔπειτα, ἔλεγαν, μπορεῖ ὁ ἐκλεκτός να προβάλλει τίς ἀδυναμίες του γιά νά κρύψει τίς ἀρετές του! Γινόντουσαν ὅμως ἔτσι καί οἱ ἴδιοι καλύτεροι και αὐτό ἔκανε τήν εὕρεση τοῦ «ἐκλεκτοῦ» πιό δύσκολη. 
Πέρασαν χρόνια ἀπό ἐκείνη τήν ἐπίσκεψη. Ἦρθαν καί νέοι ὑποψήφιοι μοναχοί, οἱ ὁποῖοι βλέποντας την εὐγένεια καί ἀγάπη τῶν παλαιοτέρων ἀποφάσισαν να μείνουν. Τό μοναστήρι ἄρχισε νά ξανανθίζει καί ὁ ἀγαθός Θεός, βλέποντας ὅτι οἱ παλιοί εἶχαν ἐκπληρώσει τόν προορισμό τους, ἄρχισε νά τούς καλεῖ κοντά του. Πρῶτος ἔφυγε ὁ ἡγούμενος, ὁ ὁποῖος προβλέποντας τό τέλος του, κάλεσε τούς παλαιούς μοναχούς νά τους ἀνακοινώσει κάτι σημαντικό: «Ἀδελφοί μου», τους εἶπε μέ ἀσθενική φωνή, «παρακολουθοῦσα αὐτά τά χρόνια τή διαγωγή ὅλων καί ἔβλεπα μέ θαυμασμό μία ριζική ἀλλαγή καί τό μοναστήρι νά ἀναβιώνει σιγά σιγά, χωρίς νά μπορῶ νά καταλάβω τό πῶς. Ἔφθασε τώρα τό τέλος μου καί νομίζω ὅτι ἀνακάλυψα, ποιόν ἐννοοῦσε ὁ Γέροντας, ὅταν εἶπε ὅτι «αὐτός πού θα ἀνορθώσει τό μοναστήρι εἶναι ἀνάμεσά σας...». Ὅλοι ἔσκυψαν μέ ἀγωνία νά ἀκούσουν τήν ἀποκάλυψη. «Ὅλους ἐμᾶς(!)», εἶπε ἀδύναμα ὁ γέροντας Ἡγούμενος καί ἔκλεισε τά μάτια. Οἱ μοναχοί κοιτάχτηκαν μέ ἔκπληξη καί ἀπορία... 
Ξαφνικά ἄνοιξαν τά μάτια τους καί ἄρχισαν νά καταλαβαίνουν... Πρίν ἐπισκεφθοῦν τόν Γέροντα πρόσεχαν στους ἄλλους τίς ἀνθρώπινες ἀδυναμίες, τά σημάδια τῆς πτώσεως... Ἀναζητώντας τόν ἐκλεκτό, ἄρχισαν να ἀναζητοῦν στούς ἄλλους ἀρετές, τά σημάδια τῆς παρουσίας τοῦ Θεοῦ, τήν κρυμμένη εἰκόνα τοῦ Θεοῦ («εἶδες τόν ἀδελφόν σου, εἶδες Κύριον τόν Θεόν σου»!) καί αὐτό τούς ἔσωσε! Αὐτό ἔσωσε καί τό μοναστήρι!... Ἔτσι ἀναβίωσε τό μοναστήρι στόν βορρά! 
πηγή: Ενοριακά Νέα(Αγίου Γεωργίου-Αγ.Διονυσίου,Διόνυσος)

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...