ΒΟΗΘΗΜΑ ΕΞΟΜΟΛΟΓΟΥΜΕΝΟΥ

Ἕνα ἁπλὸ βοήθημα γιὰ ἐκείνους ποὺ ἑτοιμάζονται νὰ προσέλθουν στὸ σωστικὸ Μυστήριο τῆς ἱερᾶς Ἐξομολογήσεως.

Ἡ Ἐξομολόγηση εἶναι τόσο ἀναγκαία γιὰ κάθε χριστιανό, ὅσο καὶ τὸ Βάπτισμα. Γιατί τὸ Βάπτισμα μᾶς καθαρίζει ἀπὸ τὶς προηγούμενες ἁμαρτίες μας, ἐνῶ ἡ Ἐξομολόγηση ἀπὸ ὅσες διαπράττουμε μετὰ τὸ Βάπτισμα. Χωρὶς τὸ Βάπτισμα δὲν μποροῦμε να κοινωνήσουμε τὰ ἄχραντα Μυστήρια τοῦ Κυρίου. Δὲν μποροῦμε ἐπίσης νὰ κοινωνήσουμε, ἂν δὲν ἐξομολογηθοῦμε τὶς ἁμαρτίες μας, ἀφοῦ αὐτὲς σὰν ἕνα τεῖχος μᾶς χωρίζουν ἀπὸ τὸν Θεό.

Ἡ ἁμαρτία εἶναι ἀρρώστια τῆς ψυχῆς, ποὺ ἂν μείνει ἀθεράπευτη, ὁδηγεῖ στὸν πνευματικὸ θάνατο, στὸν αἰώνιο, δηλαδή, χωρισμὸ τῆς ψυχῆς ἀπὸ τὸν Θεό. Τί κάνουμε ὅταν ἀσθενεῖ τὸ σῶμα μας; Ἐπισκεπτόμαστε χωρὶς καθυστέρηση τὸ γιατρό, στὸν ὁποῖο ἀποκαλύπτουμε τὶς πληγές μας καὶ περιγράφουμε μὲ ἀκρίβεια ὅλα τὰ συμπτώματά μας. Ἐκεῖνος τότε μᾶς χορηγεῖ τὰ κατάλληλα φάρμακα καὶ τὶς ἰατρικὲς ὁδηγίες ποὺ πρέπει νὰ ἀκολουθήσουμε γιὰ νὰ θεραπευθοῦμε.

Κάτι ἀνάλογο συμβαίνει ὅταν ἀσθενεῖ ἡ ψυχή μας καὶ ποθοῦμε νὰ ἀνακτήσουμε τὴν πνευματική μας ὑγεία. Προσερχόμαστε στὴν Ἐκκλησία ποὺ εἶναι ἕνα πνευματικὸ θεραπευτήριο. Ἐκεῖ ἀναζητοῦμε τὸν πνευματικό, στὸν ὁποῖο δίχως ντροπὴ ὁμολογοῦμε ὅλες τὶς ἁμαρτίες ποὺ τραυμάτισαν τὴν ψυχή μας. Στὴ συνέχεια ἐκεῖνος θὰ μᾶς διαβάσει τὴ συγχωρητικὴ εὐχὴ καὶ θά μᾶς ἀπευθύνει τὶς ἁρμόζουσες συμβουλὲς γιὰ τὴν εὐόδωση τῆς πνευματικῆς μας πορείας. Μ' αὐτὸν τὸν τρόπο ὁ φιλάνθρωπος Χριστός, ὁ Ὁποῖος εἶναι παρὼν σὲ ὅλη τη διάρκεια τῆς Ἐξομολογήσεως, μᾶς χορηγεῖ τὴν ἄφεση τῶν ἁμαρτιῶν καὶ μᾶς ὑποδεικνύει τὸ δρόμο ποὺ πρέπει νὰ ἀκολουθήσουμε γιὰ νὰ ἀπαλλαγοῦμε ὁριστικὰ ἀπὸ τὴν ἀρρώστια τῆς ἁμαρτίας.

Πρῶτο βῆμα γιὰ τὴν ἐξομολόγησή μας εἶναι ἡ συναίσθηση τῶν ἁμαρτιῶν μας. Εἶναι ἕνα δῶρο τοῦ Θεοῦ ποὺ χαρίζεται σὲ ὅσους τὸ ζητοῦν μὲ τὴν προσευχὴ καὶ τὸ ἐπιδιώκουν μὲ τὴ γενναία καὶ τίμια βυθοσκόπηση τοῦ ἑαυτοῦ τους.

Στὸ δύσκολο ἐγχείρημα τῆς αὐτοκριτικῆς θέλουν νὰ σὲ βοηθήσουν τὰ παρακάτω ἐρωτήματα, τὰ ὁποῖα ἀφοροῦν στὶς σχέσεις μας: α)
μὲ τὸν Θεό, β) μὲ τὸν πλησίον καὶ γ) μὲ τὸν ἑαυτό μας.

§
Α'. Ἐσὺ καὶ ὁ Θεὸς - Βοήθημα Ἐξομολογουμένου

§ Β'. Ἐσὺ καὶ ὁ συνάνθρωπος - Βοήθημα Ἐξομολογουμένου

§ Γ'. Ἐσὺ καὶ ὁ ἑαυτός σου -Βοήθημα Ἐξομολογουμένου

§ Α'. Ἐσὺ καὶ ὁ Θεὸς

§ Πιστεύεις ὁλόψυχα στὸν Τριαδικὸ θεό, τὸν Πατέρα, τὸν Υἱὸ καὶ τὸ Ἅγιο Πνεῦμα, καὶ στὴν ὀρθόδοξη διδασκαλία τῆς Ἐκκλησίας μας;

§ Ἐμπιστεύεσαι ἀκλόνητα τὸν ἑαυτό σου στὴν πατρικὴ Πρόνοια τοῦ Θεοῦ ἢ μήπως στὶς δυσάρεστες περιστάσεις ὀλιγοπιστεῖς, γογγύζεις καὶ ἀπελπίζεσαι;

§ Ὁμολογεῖς μὲ παρρησία τὴν πίστη σου, ὅταν οἱ περιστάσεις τὸ ἀπαιτοῦν ἢ μήπως ντρέπεσαι νὰ κάνεις ἀκόμα καὶ τὸ σημεῖο τοῦ Σταυροῦ ὅταν λ.χ. περνᾶς ἔξω ἀπὸ κάποιον ναό;

§ Μήπως ἀσχολήθηκες ποτὲ μὲ τὸν ἀποκρυφισμό, (μάγους, μέντιουμ, ἀστρολόγους, ὑπνωτιστές, πνευματιστές, χαρτορίχτρες, καφετζοῦδες κ.ἅ.) ἢ ἀναμίχθηκες σὲ παραθρησκευτικὲς ὁμάδες (σχολὲς γιόγκα καὶ διαλογισμοῦ, γνωστικὲς ἢ θεοσοφικὲς σχολές, Βουδισμό, Ἰνδουισμὸ κ.ἅ.);

§ Μήπως πιστεύεις στὴν τύχη καὶ στὰ ὄνειρα ἢ ἀσχολεῖσαι μὲ τὸ ξεμάτιασμα καὶ δίνεις σημασία στὶς διάφορες προλήψεις καὶ δεισιδαιμονίες (π.χ. «τὸ 13 εἶναι γρουσούζικος ἀριθμός», «τὸ πέταλο φέρνει γούρι» κ.λπ.);

§ Προσεύχεσαι τακτικὰ καὶ προσεκτικὰ στὸ σπίτι σου (πρωί, βράδυ, πρὶν καὶ μετὰ τὰ γεύματα) ἢ στὴν Ἐκκλησία (κάθε Κυριακὴ καὶ τὶς μεγάλες γιορτές), εὐγνωμονώντας πρωτίστως τὸν Θεὸ γιὰ τὶς ποικίλες, φανερὲς καὶ ἀφανεῖς εὐεργεσίες Του;

§ Μελετᾶς καθημερινὰ τὴν Ἁγία Γραφὴ καὶ ἄλλα ψυχωφελῆ βιβλία;

§ Νηστεύεις, ἂν δὲν ὑπάρχουν σοβαροὶ λόγοι ὑγείας, τὴν Τετάρτη καὶ τὴν Παρασκευὴ καὶ τὶς ἄλλες περιόδους τῶν Νηστειῶν;

§ Προσέρχεσαι τακτικὰ στὸ Μυστήριο τῆς Θείας Κοινωνίας, ὑστέρα ἀπὸ τὴν κατάλληλη προετοιμασία καὶ τὴν ἔγκριση τοῦ πνευματικοῦ σου;

§ Μήπως βλαστημᾶς τὸ ὄνομα τοῦ Χρίστου, τῆς Παναγίας ἢ τῶν Ἁγίων μας;

§ Μήπως ὁρκίζεσαι χωρὶς λόγο ἢ ἀθέτησες τυχὸν ὅρκο ἢ ὑπόσχεσή σου στὸν Θεό;



Β'. Ἐσὺ καὶ ὁ συνάνθρωπος

§ Δείχνεις ἔμπρακτα τὴν ἀγάπη σου στὸν πλησίον, ἰδιαίτερα σὲ ὅσους ὑποφέρουν ἢ ἔχουν ἀνάγκη (ἀσθενεῖς, πτωχούς, φυλακισμένους, ἄνεργους, ὀρφανά, ἡλικιωμένους κ.ἅ.);

§ Συγχωρεῖς ὅσους σὲ ἔβλαψαν ἢ μήπως κρατᾶς μέσα σου ἔχθρα καὶ ἀντιπάθεια; Εἶσαι πρόθυμος νὰ ζητήσεις «συγγνώμην» ἀπὸ τὸν πλησίον γιὰ τυχὸν σφάλματά σου;

§ Μήπως θεληματικὰ ἢ ἀθέλητα διέπραξες φόνο ἢ μὲ τὴ συμπεριφορά σου βοήθησες στὴν ἐκτέλεση μίας τέτοιας πράξεως;

§ Μήπως ἔχεις τὸ ἐλάττωμα

§ - Νὰ λὲς ψέματα;- Νὰ κατακρίνεις;- Νὰ συκοφαντεῖς;- Νὰ κολακεύεις;- Νὰ καταριέσαι;- Νὰ ὀργίζεσαι καὶ νὰ βρίζεις;- Νὰ εἰρωνεύεσαι καὶ νὰ χλευάζεις;- Νὰ διαπληκτίζεσαι καὶ νὰ χειροδικεῖς;- Νὰ «στέλνεις» τοὺς ἄλλους «στὸ διάβολο»;- Νὰ εἶσαι περίεργος;

§ Μήπως φθονεῖς τὴν εὐτυχία ἢ ζηλεύεις τὰ ἀγαθὰ τοῦ πλησίον σου; Ἢ μήπως, πάλι, χαίρεσαι στὶς συμφορές του;

§ Μήπως εἶσαι καχύποπτος καὶ δίνεις πίστη στὶς ὑπόνοιές σου γιὰ τοὺς ἄλλους;

§ Μήπως κλέβεις ἢ συνεργάστηκες ποτὲ σὲ κλοπὴ ἢ δέχτηκες ἐν γνώσει σου κλεμμένα πράγματα;

§ Δείχνεις εὐγνωμοσύνη στοὺς εὐεργέτες σου ἢ μήπως ἀνταποδίδεις ἀχαριστία γιὰ τὸ καλὸ ποὺ σοῦ ἔκαναν;

§ Μήπως μὲ τοὺς λόγους καὶ τὴ συμπεριφορά σου σκανδαλίζεις τὸν πλησίον σου ἢ τὸν ἐξωθεῖς στὴν ἁμαρτία;

§ Μήπως ἀσχολεῖσαι μὲ τὴν προσωπική, οἰκογενειακὴ ἢ ἐπαγγελματικὴ ζωὴ τῶν ἄλλων καὶ ἐπεμβαίνεις ἀδιάκριτα, προκαλώντας διάφορα προβλήματα;

§ Μήπως διακινεῖς ναρκωτικὲς οὐσίες ἢ μὲ ὁποιονδήποτε τρόπο ὁδήγησες ἄλλους στὴ χρήση τους;

§ Μήπως συνηθίζεις νὰ διαδίδεις πληροφορίες ἢ μυστικὰ τῶν ἄλλων, δημιουργώντας ἔτσι διαμάχες στὶς σχέσεις τῶν συνανθρώπων σου;

§ Στὸ ἐπάγγελμα

§ Μήπως ἡ συνείδησή σου σὲ ἐλέγχει γιὰ ἀπάτη, νοθεία, αἰσχροκέρδεια, κατάχρηση, τοκογλυφία, δωροδοκία, ἀπόκρυψη ἐμπορευμάτων κ.λπ.;

§ Μήπως στὶς συναλλαγές σου σὲ διακρίνει ἀνειλικρίνεια, ἀνεντιμότητα ἢ δολιότητα;

§ Μήπως κακομεταχειρίζεσαι, ἐκμεταλλεύεσαι ἢ ἀδικεῖς τοὺς ἐργάτες, ὑπαλλήλους ἢ ὑφισταμένους σου;

§ Στὴν οἰκογένεια

§ Δείχνεις σεβασμό, ἀγάπη καὶ τιμὴ πρὸς τοὺς γονεῖς σου ἢ μήπως συμπεριφέρεσαι μὲ αὐθάδεια, σκληρότητα καὶ περιφρόνηση; Ἰδιαίτερα, τοὺς συμπαραστέκεσαι στὰ γηρατειά τους;

§ Ἡ συμπεριφορά σου στὸ σπίτι διαπνέεται ἀπὸ πνεῦμα θυσίας, ἀγάπης, καλοσύνης, ἀλληλοκατανόησης, ὑποχωρητικότητας καὶ ὑπομονῆς; Μήπως μὲ τὴν ἐριστικότητα, τὸ πεῖσμα ἢ τὶς παράλογες καὶ ἐγωιστικὲς ἀπαιτήσεις σου διαταράσσεις τὴν οἰκογενειακὴ γαλήνη καὶ ἀτμόσφαιρα;

§ Ὡς σύζυγοι:

§ Ἀποδέχεστε τὴ συζυγία ὡς εὐλογία Θεοῦ καὶ ἀγωνίζεστε καθημερινὰ γιὰ τὴν τελείωση καὶ ὁλοκλήρωση τῆς μεταξύ σας ἀγάπης, ὥστε νὰ μὴ διασπᾶται αὐτὴ ἀπὸ καμιὰ ἄλλη γήϊνη ἀγάπη (πρὸς τοὺς γονεῖς, τὰ παιδιά, τοὺς συγγενεῖς, τὸ ἐπάγγελμα κ.α.);

§ Τιμᾶτε καὶ ἀγαπᾶτε ὁ ἕνας τοὺς γονεῖς καὶ συγγενεῖς τοῦ ἄλλου;

§ Διαφυλάσσετε τὴν ἀμοιβαία πίστη καὶ ἀφοσίωση;

§ Μήπως ἀποφεύγετε μὲ διάφορα μέσα τὴν τεκνογονία;

§ Μήπως κάνατε ἔκτρωση ἢ γίνατε ἠθικοὶ αὐτουργοὶ στὴ διάπραξη ἑνὸς τέτοιου ἐγκλήματος;

§ Μήπως διατηρούσατε προγαμιαῖες σχέσεις;

§ Ὡς γονεῖς:

§ Προσεύχεστε θερμὰ γιὰ τὴν προκοπὴ τῶν παιδιῶν σας;

§ Ἢ ζωή σας ἀποτελεῖ καλὸ παράδειγμα γιὰ τὰ παιδιά σας;

§ Μήπως ἐνδιαφέρεστε μόνο γιὰ τὴν κατὰ κόσμο πρόοδό τους; Δείχνετε ἰδιαίτερη φροντίδα γιὰ τὴ χριστιανικὴ ἀγωγή τους, ἀφιερώνοντας γιὰ τὸ σκοπὸ αὐτὸ τὸν ἀνάλογο χρόνο, ἄλλοτε συμβουλεύοντας καὶ συζητώντας μαζί τους, ἄλλοτε ἐμπνέοντος μὲ τὴ συνέπεια τῆς χριστιανικῆς σας ζωῆς καὶ ἄλλοτε παρακολουθώντας διακριτικὰ τὰ ἀναγνώσματά τους, τοὺς τρόπους ψυχαγωγίας τους καὶ τὶς παρέες τους;

§ Μήπως κάνετε διακρίσεις μεταξὺ τῶν παιδιῶν σας ἢ δὲν ὑπήρξατε δίκαιοι στὶς γονικές σας παροχές;

§ Μήπως ἐπεμβαίνετε ἄκαιρα, πιεστικὰ καὶ ἀδικαιολόγητα στὶς ἀποφάσεις τῶν παιδιῶν σας ἢ στὶς οἰκογένειές τους, ὑπονομεύοντας ἔτσι τὶς προσπάθειές τους ἢ τοὺς οἰκογενειακούς τους δεσμούς;

§ Γ'. Ἐσὺ καὶ ὁ ἑαυτός σου

§ Μήπως εἶσαι προσκολλημένος στὶς βιοτικὲς φροντίδες καὶ τὰ ἐγκόσμια ἀγαθὰ καὶ ἀδιαφορεῖς γιὰ τὴν καλλιέργεια τῆς ἀθάνατης ψυχῆς σου καὶ τὴν ἕνωσή σου μὲ τὸν Θεό;

§ Μήπως διακατέχεσαι ἀπὸ τὴν ὑπερηφάνεια, πού εἶναι ἡ ἀρχὴ καὶ ἡ γεννήτρια ὅλων τῶν κακῶν; Αὐτὸ θὰ τὸ διαπιστώσεις:

§ -ἂν ἐπιδιώκεις τὴ δόξα, τὶς τιμές, τοὺς ἐπαίνους, τὰ πρωτεῖα καὶ τὴν προβολή,-ἂν καυχιέσαι καὶ μιλᾶς μὲ ἐγκώμια γιὰ τὶς προσωπικές σου ἱκανότητες, τὴν καλή σου οἰκογένεια καὶ τὶς ἐπαγγελματικές σου ἐπιτυχίες,-ἂν προσπαθεῖς νὰ γίνεσαι ἄρεστος στοὺς ἀνθρώπους,-ἂν δείχνεις μεγάλη ἐμπιστοσύνη στὸν ἑαυτὸ σου καὶ ἐπιμένεις μὲ πεῖσμα στὴν προσωπική σου κρίση,-ἂν δὲν δέχεσαι τὶς συμβουλὲς τῶν ἄλλων ἢ ἀντιδρᾶς στὶς ὑποδείξεις τῶν τυχὸν σφαλμάτων σου,-ἂν ἐπιδιώκεις πάντοτε καὶ σὲ ὅλα τὴν ἰκανοποίηση τοῦ ἑαυτοῦ σου ἢ ζητᾶς ἀπαιτητικὰ νὰ ἐξυπηρετεῖσαι ἀπὸ τοὺς ἄλλους.

§ Μήπως μιλᾶς ἄκαιρα, διακόπτοντας ἢ προσβάλλοντας μὲ λόγια ταπεινωτικὰ τοὺς συνομιλητές σου;

§ Μήπως εἶσαι φιλάργυρος ἢ πλεονέκτης;

§ Μήπως ζεῖς μὲ πολυτέλεια καὶ σπατάλη ἢ ξοδεύεις τὰ χρήματά σου σὲ τυχερὰ παιχνίδια, χαρτοπαιξία κ.α.;

§ Μήπως ντύνεσαι καὶ καλλωπίζεσαι μὲ τρόπο προκλητικὸ ἢ μήπως ἡ ἐνδυμασία σου εἶναι ἀνάρμοστη γιὰ τὸ δικό σου φύλο;

§ Μήπως εἶσαι λαίμαργος ἢ γαστρίμαργος;

§ Μήπως λὲς πολλὰ λόγια, περιττὰ καὶ ἀνώφελα ἢ μήπως αἰσχρολογεῖς;

§ Δείχνεις τὸν ἀπαιτούμενο σεβασμὸ στὸ σῶμα σου, ποὺ εἶναι; ναὸς τοῦ Ἁγίου Πνεύματος, ἢ μήπως ἔπεσες σὲ διάφορα σαρκικὰ ἁμαρτήματα (αὐνανισμό, πορνεία, μοιχεία, ἀρσενοκοιτία κ.ἅ.);

§ Μήπως ἐκθέτεις τὸν ἑαυτό σου σὲ διάφορους σαρκικούς πειρασμοὺς (ἄσεμνα θεάματα καὶ διασκεδάσεις, ἀνήθικα περιοδικὰ καὶ βιβλία, πορνογραφήματα, προκλητικὴ μουσικὴ καὶ τραγούδια κ.λ.π.);

§ Ὅταν προσβάλλουν τὸ νοῦ σου αἰσχροὶ λογισμοὶ καὶ φαντασίες τοὺς διώχνεις ἀμέσως ἢ μήπως τοὺς ἀποδέχεσαι καὶ τοὺς καλλιεργεῖς;

§ Μήπως καταστρέφεις τὴν ὑγεία σου, ποὺ εἶναι δωρό του Θεοῦ, μὲ τὴ μέθη, τὸ κάπνισμα ἢ τὴ χρήση ναρκωτικῶν οὐσιῶν;

§ Μήπως σκέφτηκες ποτὲ νὰ αὐτοκτονήσεις;

§ Μήπως διακατέχεσαι ἀπὸ ὀκνηρία, ἀμέλεια ἢ ἀνευθυνότητα;

§ Μήπως σπαταλᾶς ἄσκοπα τὸ χρόνο σου μπροστὰ στὴν τηλεόραση ἢ περιπλανώμενος στὸ διαδίκτυο;

§ Καὶ τώρα, μετὰ τὸν ἔλεγχο τοῦ ἑαυτοῦ σου, τρέξε, ἀδελφέ μου, χωρὶς ἀναβολὴ στὸν πνευματικό. Ἐξομολογήσου τὶς ἁμαρτίες σου α) χωρὶς νὰ κρύψεις καμία, β) μὲ εἰλικρίνεια καὶ συντομία καὶ γ) δίχως νὰ ἀναφέρεις τυχὸν ἀρετές σου ἢ ξένα ἁμαρτήματα. Νὰ εἶσαι σίγουρος πώς, μαζὶ μὲ τὴν ἄφεση, ὁ Θεὸς θὰ σοῦ προσφέρει πλούσια τὴ χάρη Του, γιὰ τὸ ξεκίνημα μίας νέας ζωῆς.




Ἱερὰ Μονὴ Παρακλήτου


Νέες ομιλίες π.Αποστόλου Θεολόγου προστέθηκαν.

TRANSLATOR

English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

Θεία Λειτουργία π.Αποστόλου Θεολόγου Ιερός Ναός Αγίας Βαρβάρας Πατησίων

Πέμπτη, 7 Φεβρουαρίου 2013

Ο ΔΥΣΚΟΛΟΣ ΔΡΟΜΟΣ, ΕΙΝΑΙ Ο ΔΡΟΜΟΣ ΤΟΥ ΧΡΙΣΤΟΥ

Ποιος θέλει να γίνει πλούσιος; Μπορεί ο Χριστός να μας κάνει πλούσιους; Μπορούμε εμείς να διακρίνουμε ποια είναι τα πλούτη που ο Χριστός υπόσχεται στους πιστούς χριστιανούς; ‘‘Να είναι φωτισμένα τα μάτια της καρδιάς σας  για να διακρίνετε ποια είναι η ελπίδα που προσφέρει η πρόσκλησή Του και τι πλούτο δόξας προσφέρει η κληρονομιά που έδωσε στους πιστούς του» (Εφες 1,18). Μερικά από τα πλούσια που μας υπόσχεται ο Θεός είναι η αγάπη, η χαρά, η δύναμη της πίστης στον Χριστό, η ειρήνη Του, η συγχώρηση των αμαρτιών μας, η αιώνια ζωή. Όλα αυτά δεν έχουν σχέση με τα υλικά πλούτη, με τα χρήματα, είναι όμως απείρως πολυτιμότερα από τους θησαυρούς του κόσμου. Οι υποσχέσεις του Θεού που τις βλέπουμε να πραγματοποιούνται στην ζωή μας όταν την ζούμε με συνέπεια και χριστιανικά αποτελούν πολύτιμους και αιώνιους θησαυρούς που όλα τα χρήματα του κόσμου δεν μπορούν να αγοράσουν. Ας ευχαριστήσουμε τον Κύριο για τα πνευματικά αγαθά που μας χαρίζει, για τις πλούσιες δωρεές Του και για την αγάπη Του.
Ο δρόμος του σταυρού είναι δρόμος αυταπάρνησης και θυσίας. Ο Χριστός θεληματικά οδηγείται στον  Σταυρό. Ο δρόμος του σταυρού είναι επιλογή του καθενός. Ο Χριστός ζητάει από εμάς να απαρνηθούμε τον εαυτό μας καθημερινώς, να νεκρώνουμε τις αμαρτωλές μας επιθυμίες και να Τον ακολουθήσουμε στον δρόμο του Σταυρού. Ο Χριστός πέθανε για χάρη μας, αφήνοντας σε μας το παράδειγμα να ακολουθήσουμε βαδίζοντας  στα ίχνη Του (Β’ Πέτρ. 2,21). Μοιάζει ο δρόμος του Χριστού με ένα στενό μονοπάτι που όμως αποτελεί την μόνη διέξοδο.
Στην διαδρομή της ζωής μας συνεχώς βαδίζουμε από μία κατάσταση σε μία άλλη, από μία ηλικία σε μία άλλη, από μία δοκιμασία σε μία άλλη. Συχνά έρχονται καταστάσεις οδυνηρές που μας πληγώνουν και μας αφήνουν τραύματα και πληγές. Σε αυτό μοιάζουμε με τον διαβάτη της παραβολής του καλού Σαμαρείτη που καθώς κατέβαινε από την Ιερουσαλήμ στην Ιεριχώ έπεσε στα χέρια ληστών που τον λήστευσαν, τον χτύπησαν και τον παράτησαν στην μέση του δρόμου, πληγωμένο και απογυμνωμένο. Και εμείς πολλές φορές αισθανόμαστε να έχουμε πέσει θύματα της αμαρτίας και της κακίας των ανθρώπων που μας πληγώνουν, μας απελπίζουν, μας τραυματίζουν. Τότε , στα αδιέξοδα της ζωής μας έρχεται ο Χριστός ως άλλος καλός Σαμαρείτης να σκύψει με ενδιαφέρον πάνω μας, να δέσει τις πληγές της ψυχής μας και να περιποιηθεί με στοργή τα τραύματα που μας έχει προξενήσει η αμαρτία.
«Εγώ όμως σας λέω να μην αντιστέκεστε στον κακόβουλο, αλλά όποιος σε χτυπήσει στο δεξί μάγουλο, στρέψε του και το άλλο» (Ματθ. 5,39). Με τα λόγια αυτά ο Χριστός μας διδάσκει έμπρακτη ταπεινοφροσύνη και πραότητα. Στις προσβολές ο χριστιανός οφείλει να μην ανταποδίδει, αλλά να το βλέπει ως μία ευκαιρία που του δίνεται για ομολογία πίστεως, να δείξει σε αυτόν που τον προσέβαλε την γλυκύτητα και πραότητα του Χριστού. Με την συμπεριφορά μας δείχνουμε στους άλλους πως είμαστε πραγματικά παιδιά του Θεού, μιμητές της ζωής του Κυρίου. Στην ζωή δεν θα μας φέρονται οι άλλοι πάντοτε με δίκαιο ή ευγενικό τρόπο. Εμείς προς όλους να είμαστε δίκαιοι και να επιδιώκουμε την δικαιοσύνη του Θεού που είναι ανώτερη από την ανθρώπινη δικαιοσύνη. Ας παρακαλέσουμε θερμά τον Γλυκύ Ιησού να μας χαρίζει ήρεμη και γαλήνια συμπεριφορά προς όλους.
Κάποιος χριστιανός συζητούσε με έναν άπιστο και του έλεγε να πιστεύσει στον Χριστό, να μετανοήσει για να γλυτώσει την κόλαση, και μία ζωή μετά θάνατον στο σκοτάδι μακριά από τον Χριστό. Ο άπιστος τότε απάντησε ειρωνικά πως δεν τον ένοιαζε γιατί στην κόλαση θα είχε μεγάλη παρέα, δεν θα ένοιωθε μοναξιά. Πόσο ανόητος είναι ο ασεβής και άπιστος άνθρωπος όταν παίρνει αψήφιστα τα θέματα της ψυχής του. Ο λόγος του Θεού είναι σαφής: «Και ο διάβολος που τους πλανούσε ρίφθηκε στην λίμνη της φωτιάς και του θειαφιού…εκεί θα βασανίζονται μέρα και νύχτα στους αιώνες των αιώνων»(Αποκ. 20,10). Ο άνθρωπος στην κόλαση δεν θα είναι μόνος του, αλλά θα υποφέρει για τις δικές του προσωπικές αμαρτίες, τόσο που δεν έχει χρόνο να ασχοληθεί με τους άλλους. Ας μην απορρίπτουμε την πρόσκληση του Θεού που μας καλεί να πιστεύσουμε στον Χριστό και να σωθούμε από την αιώνια κόλαση. Όσο λοιπόν υπάρχει καιρός και δυνατότητα ας μετανοήσουμε, ας εξομολογηθούμε για να συγχωρηθούν οι αμαρτίες μας, να αποκαταστήσουμε ειρήνη με τον Θεό και να είμαστε έτοιμοι όταν φύγουμε από την επίγεια ζωή να βρεθούμε μπροστά στον Κύριο.
Κάποιος πιστός χριστιανός μιλούσε σε έναν άρρωστο για την σωτηρία που προσφέρει ο Χριστός, εκείνος όμως ένοιωθε πως δεν είχε κάτι να προσφέρει με την σειρά του στον Χριστό. Μην κάνουμε και εμείς το ίδιο λάθος σκεπτόμενοι πως είμαστε ανάξιοι και ταπεινοί μπροστά στον Κύριο και δεν έχουμε τίποτε να Του δώσουμε. Ο Χριστός προσφέρει την χάρη Του και την σωτηρία σε όποιον Τον ακολουθήσει. Και για την μεγάλη αυτή δωρεά από μας ο Χριστός ζητάει μετάνοια και πίστη, να αναγνωρίσουμε την αμαρτία μας και με μετάνοια και ταπείνωση να ζητήσουμε το έλεος και την συγχώρησή Του. Ο Χριστός είναι παρών και μας περιμένει να κάνουμε την αρχή, να Τον πλησιάσουμε εμείς και να Του επιτρέψουμε να ενεργήσει στην ζωή μας.
Μία ομάδα ορειβατών  επιχειρούσε μία δύσκολη και κοπιαστική αναρρίχηση. Η κορυφή ήταν ακόμη μακριά και οι ίδιοι είχαν εξαντληθεί. Βρήκαν μία προεξοχή του βράχου και εκεί πάτησαν με ανακούφιση, ξεκουράστηκαν και πήραν δυνάμεις για να συνεχίσουν την πορεία τους μέχρι την κορυφή. Και η δική μας ζωή μοιάζει με την κοπιώδη προσπάθεια των ορειβατών. Στις ανηφόρες και τις δυσκολίες που έχει η καθημερινότητά μας κάπου θα συναντήσουμε και εμείς ένα σημείο για αν ξεκουραστούμε στην πορεία μας μέσα στην ζωή. Ο Κύριος μας περιμένει, μας ξεκουράζει από το βαρύ φορτίο, μας δίνει νέες δυνάμεις για να συνεχίσουμε ανανεωμένοι.
Πολλές φορές έχουμε εμπιστευθεί ανθρώπους να μας βοηθήσουν σε δύσκολες στιγμές, από συγγενείς να μας συμπονέσουν, από ανθρώπους εξουσίας να μας λύσουν προβλήματα. Τι απογοήτευση όμως νοιώσαμε όταν δεν μας άκουσαν, δεν μας πρόσεξαν, δεν ενδιαφέρθηκαν για τις ανάγκες μας, έδειξαν αδιαφορία. Οι άνθρωποι τις περισσότερες φορές μας απογοητεύουν. Υπόσχονται ασφάλεια, ειρήνη, ζωή χωρίς στερήσεις και στενοχώριες, ιδίως στα ημέρες που ζούμε μέσα σε γενική αναταραχή, παγκόσμια ανασφάλεια, τρομοκρατία, πολέμους. Την λύση για όλα αυτά δεν την έχει ο άνθρωπος ούτε μπορούν να την προσφέρουν τα διάφορα συστήματα που εφαρμόζει. Την δύναμη έχει μόνον ο Θεός να την δώσει, την λύση θα την βρούμε μόνον σε Εκείνον. Γι’ αυτό είναι μακάριος εκείνος που ελπίζει στον ζωντανό Θεό που συγχωρεί αμαρτίες, δίνει ζωή, ακούει προσευχές και δίνει λύση στα προβλήματά μας, διαλύει τις ανησυχίες μας και γαληνεύει την ψυχή μας. Ο άνθρωπος χωρίς τον Θεό ζει μέσα στην αβεβαιότητα και την ταραχή. Μην προσπαθούμε να βρούμε την ειρήνη μακριά από τον Θεό, δεν θα το πετύχουμε. Ας στρέψουμε το βλέμμα μας σε Αυτόν, που είναι ο μόνος που μπορεί να μας βοηθήσει. Μόνον αν στραφούμε στον Κύριο και του πούμε με προσευχή τα αιτήματά μας, Αυτός με τον δικό Του τρόπο και στην κατάλληλη ώρα θα δώσει την λύση στις ανάγκες μας. Γι’ αυτό ο Χριστός πέθανε πάνω στον Σταυρό. Ας πιστέψουμε σε Αυτόν, ας μετανοήσουμε και ας απλώσουμε το χέρι μας να πάρουμε την δωρεά της σωτηρίας που μας προσφέρει. «Κύριε των Δυνάμεων, μακάριοι οι άνθρωποι που ελπίζουν σε Σένα» (Ψαλμ. 83,13).

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...