ΒΟΗΘΗΜΑ ΕΞΟΜΟΛΟΓΟΥΜΕΝΟΥ

Ἕνα ἁπλὸ βοήθημα γιὰ ἐκείνους ποὺ ἑτοιμάζονται νὰ προσέλθουν στὸ σωστικὸ Μυστήριο τῆς ἱερᾶς Ἐξομολογήσεως.

Ἡ Ἐξομολόγηση εἶναι τόσο ἀναγκαία γιὰ κάθε χριστιανό, ὅσο καὶ τὸ Βάπτισμα. Γιατί τὸ Βάπτισμα μᾶς καθαρίζει ἀπὸ τὶς προηγούμενες ἁμαρτίες μας, ἐνῶ ἡ Ἐξομολόγηση ἀπὸ ὅσες διαπράττουμε μετὰ τὸ Βάπτισμα. Χωρὶς τὸ Βάπτισμα δὲν μποροῦμε να κοινωνήσουμε τὰ ἄχραντα Μυστήρια τοῦ Κυρίου. Δὲν μποροῦμε ἐπίσης νὰ κοινωνήσουμε, ἂν δὲν ἐξομολογηθοῦμε τὶς ἁμαρτίες μας, ἀφοῦ αὐτὲς σὰν ἕνα τεῖχος μᾶς χωρίζουν ἀπὸ τὸν Θεό.

Ἡ ἁμαρτία εἶναι ἀρρώστια τῆς ψυχῆς, ποὺ ἂν μείνει ἀθεράπευτη, ὁδηγεῖ στὸν πνευματικὸ θάνατο, στὸν αἰώνιο, δηλαδή, χωρισμὸ τῆς ψυχῆς ἀπὸ τὸν Θεό. Τί κάνουμε ὅταν ἀσθενεῖ τὸ σῶμα μας; Ἐπισκεπτόμαστε χωρὶς καθυστέρηση τὸ γιατρό, στὸν ὁποῖο ἀποκαλύπτουμε τὶς πληγές μας καὶ περιγράφουμε μὲ ἀκρίβεια ὅλα τὰ συμπτώματά μας. Ἐκεῖνος τότε μᾶς χορηγεῖ τὰ κατάλληλα φάρμακα καὶ τὶς ἰατρικὲς ὁδηγίες ποὺ πρέπει νὰ ἀκολουθήσουμε γιὰ νὰ θεραπευθοῦμε.

Κάτι ἀνάλογο συμβαίνει ὅταν ἀσθενεῖ ἡ ψυχή μας καὶ ποθοῦμε νὰ ἀνακτήσουμε τὴν πνευματική μας ὑγεία. Προσερχόμαστε στὴν Ἐκκλησία ποὺ εἶναι ἕνα πνευματικὸ θεραπευτήριο. Ἐκεῖ ἀναζητοῦμε τὸν πνευματικό, στὸν ὁποῖο δίχως ντροπὴ ὁμολογοῦμε ὅλες τὶς ἁμαρτίες ποὺ τραυμάτισαν τὴν ψυχή μας. Στὴ συνέχεια ἐκεῖνος θὰ μᾶς διαβάσει τὴ συγχωρητικὴ εὐχὴ καὶ θά μᾶς ἀπευθύνει τὶς ἁρμόζουσες συμβουλὲς γιὰ τὴν εὐόδωση τῆς πνευματικῆς μας πορείας. Μ' αὐτὸν τὸν τρόπο ὁ φιλάνθρωπος Χριστός, ὁ Ὁποῖος εἶναι παρὼν σὲ ὅλη τη διάρκεια τῆς Ἐξομολογήσεως, μᾶς χορηγεῖ τὴν ἄφεση τῶν ἁμαρτιῶν καὶ μᾶς ὑποδεικνύει τὸ δρόμο ποὺ πρέπει νὰ ἀκολουθήσουμε γιὰ νὰ ἀπαλλαγοῦμε ὁριστικὰ ἀπὸ τὴν ἀρρώστια τῆς ἁμαρτίας.

Πρῶτο βῆμα γιὰ τὴν ἐξομολόγησή μας εἶναι ἡ συναίσθηση τῶν ἁμαρτιῶν μας. Εἶναι ἕνα δῶρο τοῦ Θεοῦ ποὺ χαρίζεται σὲ ὅσους τὸ ζητοῦν μὲ τὴν προσευχὴ καὶ τὸ ἐπιδιώκουν μὲ τὴ γενναία καὶ τίμια βυθοσκόπηση τοῦ ἑαυτοῦ τους.

Στὸ δύσκολο ἐγχείρημα τῆς αὐτοκριτικῆς θέλουν νὰ σὲ βοηθήσουν τὰ παρακάτω ἐρωτήματα, τὰ ὁποῖα ἀφοροῦν στὶς σχέσεις μας: α)
μὲ τὸν Θεό, β) μὲ τὸν πλησίον καὶ γ) μὲ τὸν ἑαυτό μας.

§
Α'. Ἐσὺ καὶ ὁ Θεὸς - Βοήθημα Ἐξομολογουμένου

§ Β'. Ἐσὺ καὶ ὁ συνάνθρωπος - Βοήθημα Ἐξομολογουμένου

§ Γ'. Ἐσὺ καὶ ὁ ἑαυτός σου -Βοήθημα Ἐξομολογουμένου

§ Α'. Ἐσὺ καὶ ὁ Θεὸς

§ Πιστεύεις ὁλόψυχα στὸν Τριαδικὸ θεό, τὸν Πατέρα, τὸν Υἱὸ καὶ τὸ Ἅγιο Πνεῦμα, καὶ στὴν ὀρθόδοξη διδασκαλία τῆς Ἐκκλησίας μας;

§ Ἐμπιστεύεσαι ἀκλόνητα τὸν ἑαυτό σου στὴν πατρικὴ Πρόνοια τοῦ Θεοῦ ἢ μήπως στὶς δυσάρεστες περιστάσεις ὀλιγοπιστεῖς, γογγύζεις καὶ ἀπελπίζεσαι;

§ Ὁμολογεῖς μὲ παρρησία τὴν πίστη σου, ὅταν οἱ περιστάσεις τὸ ἀπαιτοῦν ἢ μήπως ντρέπεσαι νὰ κάνεις ἀκόμα καὶ τὸ σημεῖο τοῦ Σταυροῦ ὅταν λ.χ. περνᾶς ἔξω ἀπὸ κάποιον ναό;

§ Μήπως ἀσχολήθηκες ποτὲ μὲ τὸν ἀποκρυφισμό, (μάγους, μέντιουμ, ἀστρολόγους, ὑπνωτιστές, πνευματιστές, χαρτορίχτρες, καφετζοῦδες κ.ἅ.) ἢ ἀναμίχθηκες σὲ παραθρησκευτικὲς ὁμάδες (σχολὲς γιόγκα καὶ διαλογισμοῦ, γνωστικὲς ἢ θεοσοφικὲς σχολές, Βουδισμό, Ἰνδουισμὸ κ.ἅ.);

§ Μήπως πιστεύεις στὴν τύχη καὶ στὰ ὄνειρα ἢ ἀσχολεῖσαι μὲ τὸ ξεμάτιασμα καὶ δίνεις σημασία στὶς διάφορες προλήψεις καὶ δεισιδαιμονίες (π.χ. «τὸ 13 εἶναι γρουσούζικος ἀριθμός», «τὸ πέταλο φέρνει γούρι» κ.λπ.);

§ Προσεύχεσαι τακτικὰ καὶ προσεκτικὰ στὸ σπίτι σου (πρωί, βράδυ, πρὶν καὶ μετὰ τὰ γεύματα) ἢ στὴν Ἐκκλησία (κάθε Κυριακὴ καὶ τὶς μεγάλες γιορτές), εὐγνωμονώντας πρωτίστως τὸν Θεὸ γιὰ τὶς ποικίλες, φανερὲς καὶ ἀφανεῖς εὐεργεσίες Του;

§ Μελετᾶς καθημερινὰ τὴν Ἁγία Γραφὴ καὶ ἄλλα ψυχωφελῆ βιβλία;

§ Νηστεύεις, ἂν δὲν ὑπάρχουν σοβαροὶ λόγοι ὑγείας, τὴν Τετάρτη καὶ τὴν Παρασκευὴ καὶ τὶς ἄλλες περιόδους τῶν Νηστειῶν;

§ Προσέρχεσαι τακτικὰ στὸ Μυστήριο τῆς Θείας Κοινωνίας, ὑστέρα ἀπὸ τὴν κατάλληλη προετοιμασία καὶ τὴν ἔγκριση τοῦ πνευματικοῦ σου;

§ Μήπως βλαστημᾶς τὸ ὄνομα τοῦ Χρίστου, τῆς Παναγίας ἢ τῶν Ἁγίων μας;

§ Μήπως ὁρκίζεσαι χωρὶς λόγο ἢ ἀθέτησες τυχὸν ὅρκο ἢ ὑπόσχεσή σου στὸν Θεό;



Β'. Ἐσὺ καὶ ὁ συνάνθρωπος

§ Δείχνεις ἔμπρακτα τὴν ἀγάπη σου στὸν πλησίον, ἰδιαίτερα σὲ ὅσους ὑποφέρουν ἢ ἔχουν ἀνάγκη (ἀσθενεῖς, πτωχούς, φυλακισμένους, ἄνεργους, ὀρφανά, ἡλικιωμένους κ.ἅ.);

§ Συγχωρεῖς ὅσους σὲ ἔβλαψαν ἢ μήπως κρατᾶς μέσα σου ἔχθρα καὶ ἀντιπάθεια; Εἶσαι πρόθυμος νὰ ζητήσεις «συγγνώμην» ἀπὸ τὸν πλησίον γιὰ τυχὸν σφάλματά σου;

§ Μήπως θεληματικὰ ἢ ἀθέλητα διέπραξες φόνο ἢ μὲ τὴ συμπεριφορά σου βοήθησες στὴν ἐκτέλεση μίας τέτοιας πράξεως;

§ Μήπως ἔχεις τὸ ἐλάττωμα

§ - Νὰ λὲς ψέματα;- Νὰ κατακρίνεις;- Νὰ συκοφαντεῖς;- Νὰ κολακεύεις;- Νὰ καταριέσαι;- Νὰ ὀργίζεσαι καὶ νὰ βρίζεις;- Νὰ εἰρωνεύεσαι καὶ νὰ χλευάζεις;- Νὰ διαπληκτίζεσαι καὶ νὰ χειροδικεῖς;- Νὰ «στέλνεις» τοὺς ἄλλους «στὸ διάβολο»;- Νὰ εἶσαι περίεργος;

§ Μήπως φθονεῖς τὴν εὐτυχία ἢ ζηλεύεις τὰ ἀγαθὰ τοῦ πλησίον σου; Ἢ μήπως, πάλι, χαίρεσαι στὶς συμφορές του;

§ Μήπως εἶσαι καχύποπτος καὶ δίνεις πίστη στὶς ὑπόνοιές σου γιὰ τοὺς ἄλλους;

§ Μήπως κλέβεις ἢ συνεργάστηκες ποτὲ σὲ κλοπὴ ἢ δέχτηκες ἐν γνώσει σου κλεμμένα πράγματα;

§ Δείχνεις εὐγνωμοσύνη στοὺς εὐεργέτες σου ἢ μήπως ἀνταποδίδεις ἀχαριστία γιὰ τὸ καλὸ ποὺ σοῦ ἔκαναν;

§ Μήπως μὲ τοὺς λόγους καὶ τὴ συμπεριφορά σου σκανδαλίζεις τὸν πλησίον σου ἢ τὸν ἐξωθεῖς στὴν ἁμαρτία;

§ Μήπως ἀσχολεῖσαι μὲ τὴν προσωπική, οἰκογενειακὴ ἢ ἐπαγγελματικὴ ζωὴ τῶν ἄλλων καὶ ἐπεμβαίνεις ἀδιάκριτα, προκαλώντας διάφορα προβλήματα;

§ Μήπως διακινεῖς ναρκωτικὲς οὐσίες ἢ μὲ ὁποιονδήποτε τρόπο ὁδήγησες ἄλλους στὴ χρήση τους;

§ Μήπως συνηθίζεις νὰ διαδίδεις πληροφορίες ἢ μυστικὰ τῶν ἄλλων, δημιουργώντας ἔτσι διαμάχες στὶς σχέσεις τῶν συνανθρώπων σου;

§ Στὸ ἐπάγγελμα

§ Μήπως ἡ συνείδησή σου σὲ ἐλέγχει γιὰ ἀπάτη, νοθεία, αἰσχροκέρδεια, κατάχρηση, τοκογλυφία, δωροδοκία, ἀπόκρυψη ἐμπορευμάτων κ.λπ.;

§ Μήπως στὶς συναλλαγές σου σὲ διακρίνει ἀνειλικρίνεια, ἀνεντιμότητα ἢ δολιότητα;

§ Μήπως κακομεταχειρίζεσαι, ἐκμεταλλεύεσαι ἢ ἀδικεῖς τοὺς ἐργάτες, ὑπαλλήλους ἢ ὑφισταμένους σου;

§ Στὴν οἰκογένεια

§ Δείχνεις σεβασμό, ἀγάπη καὶ τιμὴ πρὸς τοὺς γονεῖς σου ἢ μήπως συμπεριφέρεσαι μὲ αὐθάδεια, σκληρότητα καὶ περιφρόνηση; Ἰδιαίτερα, τοὺς συμπαραστέκεσαι στὰ γηρατειά τους;

§ Ἡ συμπεριφορά σου στὸ σπίτι διαπνέεται ἀπὸ πνεῦμα θυσίας, ἀγάπης, καλοσύνης, ἀλληλοκατανόησης, ὑποχωρητικότητας καὶ ὑπομονῆς; Μήπως μὲ τὴν ἐριστικότητα, τὸ πεῖσμα ἢ τὶς παράλογες καὶ ἐγωιστικὲς ἀπαιτήσεις σου διαταράσσεις τὴν οἰκογενειακὴ γαλήνη καὶ ἀτμόσφαιρα;

§ Ὡς σύζυγοι:

§ Ἀποδέχεστε τὴ συζυγία ὡς εὐλογία Θεοῦ καὶ ἀγωνίζεστε καθημερινὰ γιὰ τὴν τελείωση καὶ ὁλοκλήρωση τῆς μεταξύ σας ἀγάπης, ὥστε νὰ μὴ διασπᾶται αὐτὴ ἀπὸ καμιὰ ἄλλη γήϊνη ἀγάπη (πρὸς τοὺς γονεῖς, τὰ παιδιά, τοὺς συγγενεῖς, τὸ ἐπάγγελμα κ.α.);

§ Τιμᾶτε καὶ ἀγαπᾶτε ὁ ἕνας τοὺς γονεῖς καὶ συγγενεῖς τοῦ ἄλλου;

§ Διαφυλάσσετε τὴν ἀμοιβαία πίστη καὶ ἀφοσίωση;

§ Μήπως ἀποφεύγετε μὲ διάφορα μέσα τὴν τεκνογονία;

§ Μήπως κάνατε ἔκτρωση ἢ γίνατε ἠθικοὶ αὐτουργοὶ στὴ διάπραξη ἑνὸς τέτοιου ἐγκλήματος;

§ Μήπως διατηρούσατε προγαμιαῖες σχέσεις;

§ Ὡς γονεῖς:

§ Προσεύχεστε θερμὰ γιὰ τὴν προκοπὴ τῶν παιδιῶν σας;

§ Ἢ ζωή σας ἀποτελεῖ καλὸ παράδειγμα γιὰ τὰ παιδιά σας;

§ Μήπως ἐνδιαφέρεστε μόνο γιὰ τὴν κατὰ κόσμο πρόοδό τους; Δείχνετε ἰδιαίτερη φροντίδα γιὰ τὴ χριστιανικὴ ἀγωγή τους, ἀφιερώνοντας γιὰ τὸ σκοπὸ αὐτὸ τὸν ἀνάλογο χρόνο, ἄλλοτε συμβουλεύοντας καὶ συζητώντας μαζί τους, ἄλλοτε ἐμπνέοντος μὲ τὴ συνέπεια τῆς χριστιανικῆς σας ζωῆς καὶ ἄλλοτε παρακολουθώντας διακριτικὰ τὰ ἀναγνώσματά τους, τοὺς τρόπους ψυχαγωγίας τους καὶ τὶς παρέες τους;

§ Μήπως κάνετε διακρίσεις μεταξὺ τῶν παιδιῶν σας ἢ δὲν ὑπήρξατε δίκαιοι στὶς γονικές σας παροχές;

§ Μήπως ἐπεμβαίνετε ἄκαιρα, πιεστικὰ καὶ ἀδικαιολόγητα στὶς ἀποφάσεις τῶν παιδιῶν σας ἢ στὶς οἰκογένειές τους, ὑπονομεύοντας ἔτσι τὶς προσπάθειές τους ἢ τοὺς οἰκογενειακούς τους δεσμούς;

§ Γ'. Ἐσὺ καὶ ὁ ἑαυτός σου

§ Μήπως εἶσαι προσκολλημένος στὶς βιοτικὲς φροντίδες καὶ τὰ ἐγκόσμια ἀγαθὰ καὶ ἀδιαφορεῖς γιὰ τὴν καλλιέργεια τῆς ἀθάνατης ψυχῆς σου καὶ τὴν ἕνωσή σου μὲ τὸν Θεό;

§ Μήπως διακατέχεσαι ἀπὸ τὴν ὑπερηφάνεια, πού εἶναι ἡ ἀρχὴ καὶ ἡ γεννήτρια ὅλων τῶν κακῶν; Αὐτὸ θὰ τὸ διαπιστώσεις:

§ -ἂν ἐπιδιώκεις τὴ δόξα, τὶς τιμές, τοὺς ἐπαίνους, τὰ πρωτεῖα καὶ τὴν προβολή,-ἂν καυχιέσαι καὶ μιλᾶς μὲ ἐγκώμια γιὰ τὶς προσωπικές σου ἱκανότητες, τὴν καλή σου οἰκογένεια καὶ τὶς ἐπαγγελματικές σου ἐπιτυχίες,-ἂν προσπαθεῖς νὰ γίνεσαι ἄρεστος στοὺς ἀνθρώπους,-ἂν δείχνεις μεγάλη ἐμπιστοσύνη στὸν ἑαυτὸ σου καὶ ἐπιμένεις μὲ πεῖσμα στὴν προσωπική σου κρίση,-ἂν δὲν δέχεσαι τὶς συμβουλὲς τῶν ἄλλων ἢ ἀντιδρᾶς στὶς ὑποδείξεις τῶν τυχὸν σφαλμάτων σου,-ἂν ἐπιδιώκεις πάντοτε καὶ σὲ ὅλα τὴν ἰκανοποίηση τοῦ ἑαυτοῦ σου ἢ ζητᾶς ἀπαιτητικὰ νὰ ἐξυπηρετεῖσαι ἀπὸ τοὺς ἄλλους.

§ Μήπως μιλᾶς ἄκαιρα, διακόπτοντας ἢ προσβάλλοντας μὲ λόγια ταπεινωτικὰ τοὺς συνομιλητές σου;

§ Μήπως εἶσαι φιλάργυρος ἢ πλεονέκτης;

§ Μήπως ζεῖς μὲ πολυτέλεια καὶ σπατάλη ἢ ξοδεύεις τὰ χρήματά σου σὲ τυχερὰ παιχνίδια, χαρτοπαιξία κ.α.;

§ Μήπως ντύνεσαι καὶ καλλωπίζεσαι μὲ τρόπο προκλητικὸ ἢ μήπως ἡ ἐνδυμασία σου εἶναι ἀνάρμοστη γιὰ τὸ δικό σου φύλο;

§ Μήπως εἶσαι λαίμαργος ἢ γαστρίμαργος;

§ Μήπως λὲς πολλὰ λόγια, περιττὰ καὶ ἀνώφελα ἢ μήπως αἰσχρολογεῖς;

§ Δείχνεις τὸν ἀπαιτούμενο σεβασμὸ στὸ σῶμα σου, ποὺ εἶναι; ναὸς τοῦ Ἁγίου Πνεύματος, ἢ μήπως ἔπεσες σὲ διάφορα σαρκικὰ ἁμαρτήματα (αὐνανισμό, πορνεία, μοιχεία, ἀρσενοκοιτία κ.ἅ.);

§ Μήπως ἐκθέτεις τὸν ἑαυτό σου σὲ διάφορους σαρκικούς πειρασμοὺς (ἄσεμνα θεάματα καὶ διασκεδάσεις, ἀνήθικα περιοδικὰ καὶ βιβλία, πορνογραφήματα, προκλητικὴ μουσικὴ καὶ τραγούδια κ.λ.π.);

§ Ὅταν προσβάλλουν τὸ νοῦ σου αἰσχροὶ λογισμοὶ καὶ φαντασίες τοὺς διώχνεις ἀμέσως ἢ μήπως τοὺς ἀποδέχεσαι καὶ τοὺς καλλιεργεῖς;

§ Μήπως καταστρέφεις τὴν ὑγεία σου, ποὺ εἶναι δωρό του Θεοῦ, μὲ τὴ μέθη, τὸ κάπνισμα ἢ τὴ χρήση ναρκωτικῶν οὐσιῶν;

§ Μήπως σκέφτηκες ποτὲ νὰ αὐτοκτονήσεις;

§ Μήπως διακατέχεσαι ἀπὸ ὀκνηρία, ἀμέλεια ἢ ἀνευθυνότητα;

§ Μήπως σπαταλᾶς ἄσκοπα τὸ χρόνο σου μπροστὰ στὴν τηλεόραση ἢ περιπλανώμενος στὸ διαδίκτυο;

§ Καὶ τώρα, μετὰ τὸν ἔλεγχο τοῦ ἑαυτοῦ σου, τρέξε, ἀδελφέ μου, χωρὶς ἀναβολὴ στὸν πνευματικό. Ἐξομολογήσου τὶς ἁμαρτίες σου α) χωρὶς νὰ κρύψεις καμία, β) μὲ εἰλικρίνεια καὶ συντομία καὶ γ) δίχως νὰ ἀναφέρεις τυχὸν ἀρετές σου ἢ ξένα ἁμαρτήματα. Νὰ εἶσαι σίγουρος πώς, μαζὶ μὲ τὴν ἄφεση, ὁ Θεὸς θὰ σοῦ προσφέρει πλούσια τὴ χάρη Του, γιὰ τὸ ξεκίνημα μίας νέας ζωῆς.




Ἱερὰ Μονὴ Παρακλήτου


Νέες ομιλίες π.Αποστόλου Θεολόγου προστέθηκαν.

TRANSLATOR

English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

Θεία Λειτουργία π.Αποστόλου Θεολόγου Ιερός Ναός Αγίας Βαρβάρας Πατησίων

Δευτέρα 5 Σεπτεμβρίου 2016

π. Ἰωάννης Ῥωμανίδης: Ἡ καλλιέργεια τῆς προσωπικότητας τῶν ἐν Πνεύματι θεραπευμένων, ἡ κατάργηση τοῦ νόμου ἀπὸ τὸ Πνεῦμα

Μητροπολίτου Ναυπάκτου Ἰεροθέου,
 «Ἐμπειρικὴ Δογματική τῆς Ὀρθοδόξου Καθολικῆς Ἐκκλησίας κατὰ τὶς προφορικὲς παραδόσεις τοῦ π. Ἰωάννου Ρωμανίδη" Τόμος Β΄

Ὁ φωτισμένος ἄνθρωπος εἶναι ἀπελευθερωμένος καὶ ἀπὸ τὸν νόμο, γιατί στὴν κατάσταση αὐτὴ ὁ πραγματικὸς νόμος, τὸ Ἅγιον Πνεῦμα, εἰσῆλθε μέσα στὴν ὕπαρξή του. Ὅταν ὑπάρχουν πολλοὶ φωτισμένοι, ποὺ ἔχουν τὸ Ἅγιον Πνεῦμα, ἐπιλύουν καὶ τὸ λεγόμενο κοινωνικὸ πρόβλημα, συγκροτοῦν τὴν τέλεια κοινωνία, ὅπως βλέπουμε στὸ βιβλίο τῶν Πράξεων τῶν Ἀποστόλων.

«Σὲ αὐτὴ τὴν κοινωνία τῆς ἐνορίας ἢ τοῦ Μοναστηριοῦ, ποὺ ὅλοι ἔχουν φθάσει τουλάχιστον σὲ κατάσταση φωτισμοῦ, πρῶτα πρῶτα καταργήθηκε ὁ νόμος. Διότι, μεταξὺ αὐτῶν ποὺ βρίσκονται σὲ κατάσταση φωτισμοῦ δὲν χρειάζεται πλέον ὁ νόμος, διότι μέσα τους λειτουργεῖ ὁ ἄκτιστος νόμος τοῦ Θεοῦ, ποὺ εἶναι ἐνέργεια τοῦ Ἁγίου Πνεύματος.

Ὁπότε, ὁ νόμος γι' αὐτοὺς τοὺς ἀνθρώπους εἶναι ὁ ἴδιος ὁ Χριστὸς ἐν Πνεύματι ποὺ κατοικεῖ μέσα στὴν καρδιά τους καὶ προσεύχεται καὶ καθοδηγοῦνται ἀπὸ τὸν ἴδιο τὸν Θεό. Αὐτοὶ οἱ ἄνθρωποι δὲν ἔχουν ἀνάγκη ἀπὸ τὸν νόμο οὔτε ἔχουν ἀνάγκη ἀπὸ φυλακὲς καὶ δικαστήρια. Καὶ γι' αὐτὸν τὸν λόγο ὁ δικαστὴς γιὰ τὴν ἐνορία εἶναι ὁ Ἐπίσκοπος. Ἔχουμε ξεχωριστὸ δικαστήριο γιὰ τὶς ἀνάγκες τῶν Χριστιανῶν.

Γι' αὐτὸν τὸν λόγο στὴν ἀρχαιότητα δὲν ἐπετρέπετο ὁ Χριστιανὸς νὰ καταφεύγη στὰ...
πολιτικὰ δικαστήρια. Διότι ἐθεωρεῖτο ὅτι οἱ Χριστιανοὶ ποὺ ἔχουν φθάσει στὸν φωτισμὸ δὲν ἔχουν ἀνάγκη ἀπὸ τὰ πολιτικὰ δικαστήρια. Γιατί; Διότι ἔχουν ξεπεράσει πλέον τοὺς νόμους τῆς κοινωνίας, ἀκόμα καὶ τοὺς νόμους τῆς Παλαιᾶς Διαθήκης, ἀνάλογα μὲ τὴν πνευματικὴ κατάσταση στὴν ὁποία εὐρίσκοντο. Ὁπότε, μία ἐνορία ἤ ἕνα μοναστήρι ἀπὸ τέτοιους Χριστιανοὺς εἶναι ἡ ἰδανικὴ κοινωνία. Αὐτὴ εἶναι ἡ ἰδανικὴ κοινωνία».



Ὁ ἄνθρωπος ποὺ βρίσκεται στὴν κατάσταση τοῦ φωτισμοῦ τοῦ νοῦ μεταμορφώνεται ὁλοκληρωτικά.

«Αὐτὸ ἔχει καὶ τὴν θεραπευτική του ὄψη. Διότι ὁ ἄνθρωπος ὁ ὁποῖος δὲν φθάνει στὸν φωτισμὸ εἶναι ἐγωκεντρικός, καταδυναστεύεται ἀπὸ τὸ ἔνστικτο τῆς αὐτοσυντήρησης, γίνεται -δὲν ξέρω τοὺς ἑλληνικοὺς ὅρους- γίνεται αὐτοαποκτητικὸς (ἐννοεῖ "κτητικός, πλεονέκτης"), ἂς ποῦμε, νὰ πλουτίση, νὰ ἀποκτήσει, νὰ κάνει, νὰ βρῆ μία ἀσφάλεια καὶ ἔχει ὅλες αὐτὲς τὶς περίεργες καταστάσεις ἔναντι τοῦ συνανθρώπου του, ποὺ μπορεῖ μέχρι καὶ νὰ σκοτώνει καὶ νὰ κλέβει καὶ νὰ λέει ψέματα κοκ.

Αὐτὲς οἱ καταστάσεις δὲν θεραπεύονται ἁπλῶς μὲ μία πίστη στὸ εὐαγγέλιο. Ὑπάρχουν πάρα πολλοὶ ποὺ πιστεύουν στὸ εὐαγγέλιο, κάθονται οἱ παπάδες ἀπὸ τὸ πρωὶ μέχρι τὸ βράδυ καὶ μᾶς λένε νὰ ἔχουμε ἀγάπη ὁ ἕνας μὲ τὸν ἄλλο, καὶ κανένας δὲν μᾶς λέει πῶς θὰ ἔχουμε ἀγάπη. Ἡ ἀγάπη "οὐ ζητεῖ τὰ ἑαυτῆς" (Α΄ Κορινθίους ιγ', 5), πῶς κανεὶς θὰ ἀποκτήσει αὐτὴν τὴν ἀγάπη, πῶς γίνεται αὐτὸ τὸ πράγμα, δηλαδή;



Οἱ σημερινοὶ ψυχολόγοι καὶ ψυχίατροι κάτι κατάλαβαν, ἀφοῦ πρέπει νὰ παρεμβάλουν, ἂς ποῦμε, ὁρισμένες θεραπεῖες στὴν προσωπικότητα τοῦ ἀνθρώπου, γιὰ νὰ τὸν θεραπεύσουν ἀπὸ ἀνώμαλες καταστάσεις, καὶ τὸ ἕνα καὶ τὸ ἄλλο, γιὰ νὰ τὸν φέρουν νὰ εἶναι πιὸ φυσιολογικός, δηλαδή. Καὶ τὸ "πιὸ φυσιολογικὸς" εἶναι κάποιος ὁρισμὸς ποὺ δίνουν αὐτοί, γιὰ τὸ τί εἶναι τὸ φυσιολογικό τοῦ ἀνθρώπου ἐξ ἐπόψεως κοινωνικῆς καὶ σχέσεων μὲ τοὺς ἄλλους ἀνθρώπους».

«Ὅταν ἀρχίζει αὐτὸς ὁ φωτισμὸς τοῦ νοῦ καὶ τῆς διάνοιας καὶ γίνεται μία ἑνοποιημένη καὶ σταθερὴ κατάσταση, τότε ἡ φιλαυτία, ὁ ἐγωισμὸς καὶ ὁ ἐγωκεντρισμὸς σταδιακὰ ἀντικαθιστῶνται ἀπὸ τὴν ἀγάπη, ἡ ὁποία "οὐ ζητεῖ τὰ ἑαυτῆς" (Α΄ Κορινθίους ιγ΄ 5).



Ὅταν κάποιος φθάσει αὐτὸ τὸ ἐπίπεδο, τότε ἔφθασε στὴν θεωρία καὶ εἶναι στὸ σκαλοπάτι τῆς θέωσης καί, μὲ τὴν θέληση καὶ Χάρη τοῦ Θεοῦ, μπορεῖ νὰ ἀποκτήσει μία ἔκσταση τοῦ νοῦ, ἀπὸ ὅπου ἡ ἀδιάλειπτη μνήμη τοῦ Θεοῦ ἀνέλπιστα ἀντικαθίσταται ἀπὸ τὴν θέωση, γιὰ νὰ γνωρίσει τὴν θέα τοῦ Θεοῦ, πρῶτα μὲ μίαν ἀναλαμπὴ τῆς λαμπρότητας τῆς δόξας τοῦ Χριστοῦ, ὕστερα μὲ τὴν θέα τῆς θείας δόξας καὶ τελικὰ εἴτε ὅταν πεθαίνει τὸ σῶμα εἴτε πέραν τοῦ τάφου μὲ συνεχεῖς θέες ἢ θέα τῆς θείας δόξας, ποὺ ἀκτινοβολεῖ ἀπὸ τὴν ἀνθρώπινη φύση τοῦ Χριστοῦ σὲ αὐτὸν καὶ στοὺς Ἁγίους».



Ὁ φωτισμένος ἄνθρωπος ἀποκτᾶ ἀνιδιοτέλεια, δηλαδὴ μετατρέπει τὴν ἀγάπη ἀπὸ ἰδιοτελῆ σὲ ἀνιδιοτελῆ καὶ παύει νὰ εἶναι δοῦλος στὴν φιλαυτία.

«Τώρα, ἡ σημασία τῆς εὐχῆς γιὰ τὴν καλλιέργεια τῆς ἀνθρωπίνης προσωπικότητος εἶναι μεγάλη. Τοῦτο δὲν ἔχει μόνο ἐσχατολογικὴ σημασία γιὰ τὴν ἡμέρα τῆς κρίσεως, κατὰ τὴν ὁποία θὰ δοῦμε τὸν Θεὸ ὡς Φῶς καὶ ὄχι ὡς φωτιά, γιὰ τὴν ἀποφυγὴ τῆς Κολάσεως καὶ τῆς συμμετοχῆς μας στὸν Παράδεισο κλπ. Δὲν ἔχει μόνο ἐσχατολογικὴ σημασία αὐτὸ τὸ πράγμα. Ἔχει καὶ ὁρισμένες κοινωνικὲς ἐπιπτώσεις αὐτὸ τὸ πράγμα. Γιατί ἐκεῖνος ὁ ἄνθρωπος ποὺ ἔχει αὐτὴ τὴν εὐχή, ἔχει σχέσεις μὲ τοὺς συνανθρώπους του, ποὺ εἶναι διαφορετικὲς ἀπὸ τὶς σχέσεις τῶν ἄλλων. Διότι πρῶτα πρῶτα δὲν καταλαμβάνεται ἀπὸ ἰδιοτέλεια. Ἔχει καταληφθῆ ἀπὸ ἀνιδιοτέλεια.



Ὁπότε, ἕνας ἀνιδιοτελὴς ἄνθρωπος κατασκευάζεται ἀπὸ αὐτὴν τὴν πνευματικὴ μέθοδο, ποὺ σημαίνει ὅτι αὐτὴ ἔχει κοινωνικὲς ἐπιπτώσεις καὶ στὴν θεραπεία τῆς ἀνθρώπινης προσωπικότητος. Διότι σήμερα οἱ ψυχίατροι καὶ οἱ ψυχολόγοι ἔχουν φθάσει στὸ συμπέρασμα, ψάχνουν τόσα χρόνια νὰ βροῦν τὸν φυσιολογικὸ ἄνθρωπο, δηλαδὴ τί εἶναι ὁ φυσιολογικὸς ἄνθρωπος. Ἔχουν γραφεῖ πολλὰ βιβλία, ἔχουν κάνει ἔρευνες κλπ. Καί, στὸ κάτω-κάτω τῆς γραφῆς, βλέπουν ὅτι ὁ καθένας, κατὰ τὸ μᾶλλον ἢ ἧττον εἶναι μᾶλλον ἄρρωστος καὶ δὲν μπορεῖ νὰ περιγραφεῖ ὡς ἕνας νορμὰλ ἄνθρωπος».



«Ὁ δοῦλος στὴν ἁμαρτία εἶναι ἄρρωστος, διότι πάσχει ἡ προσωπικότητά του ἐκ τοῦ γεγονότος ὅτι ἡ νοερὰ του ἐνέργεια δὲν λειτουργεῖ ἢ λειτουργεῖ ὑποτυπωδῶς. Ἡ τελειοποίηση τῆς ἀγάπης  γίνεται μὲ τὴν ἐμφάνιση τοῦ Χριστοῦ στὸν νήφοντα "ἐν δόξῃ". Φθάνει στὴν θέωση καὶ ἔρχεται ἡ ἀγάπη καὶ τελειοποιεῖται. Αὐτοὶ εἶναι οἱ Ἅγιοι τῆς Ἐκκλησίας. Δὲν εἶναι ἄνθρωποι ποὺ ἔκαναν ἠθικὲς πράξεις, ἀλλὰ εἶναι ἄνθρωποι ποὺ θεραπεύθηκαν στὸ κέντρο τῆς προσωπικότητάς τους».

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...