ΒΟΗΘΗΜΑ ΕΞΟΜΟΛΟΓΟΥΜΕΝΟΥ

Ἕνα ἁπλὸ βοήθημα γιὰ ἐκείνους ποὺ ἑτοιμάζονται νὰ προσέλθουν στὸ σωστικὸ Μυστήριο τῆς ἱερᾶς Ἐξομολογήσεως.

Ἡ Ἐξομολόγηση εἶναι τόσο ἀναγκαία γιὰ κάθε χριστιανό, ὅσο καὶ τὸ Βάπτισμα. Γιατί τὸ Βάπτισμα μᾶς καθαρίζει ἀπὸ τὶς προηγούμενες ἁμαρτίες μας, ἐνῶ ἡ Ἐξομολόγηση ἀπὸ ὅσες διαπράττουμε μετὰ τὸ Βάπτισμα. Χωρὶς τὸ Βάπτισμα δὲν μποροῦμε να κοινωνήσουμε τὰ ἄχραντα Μυστήρια τοῦ Κυρίου. Δὲν μποροῦμε ἐπίσης νὰ κοινωνήσουμε, ἂν δὲν ἐξομολογηθοῦμε τὶς ἁμαρτίες μας, ἀφοῦ αὐτὲς σὰν ἕνα τεῖχος μᾶς χωρίζουν ἀπὸ τὸν Θεό.

Ἡ ἁμαρτία εἶναι ἀρρώστια τῆς ψυχῆς, ποὺ ἂν μείνει ἀθεράπευτη, ὁδηγεῖ στὸν πνευματικὸ θάνατο, στὸν αἰώνιο, δηλαδή, χωρισμὸ τῆς ψυχῆς ἀπὸ τὸν Θεό. Τί κάνουμε ὅταν ἀσθενεῖ τὸ σῶμα μας; Ἐπισκεπτόμαστε χωρὶς καθυστέρηση τὸ γιατρό, στὸν ὁποῖο ἀποκαλύπτουμε τὶς πληγές μας καὶ περιγράφουμε μὲ ἀκρίβεια ὅλα τὰ συμπτώματά μας. Ἐκεῖνος τότε μᾶς χορηγεῖ τὰ κατάλληλα φάρμακα καὶ τὶς ἰατρικὲς ὁδηγίες ποὺ πρέπει νὰ ἀκολουθήσουμε γιὰ νὰ θεραπευθοῦμε.

Κάτι ἀνάλογο συμβαίνει ὅταν ἀσθενεῖ ἡ ψυχή μας καὶ ποθοῦμε νὰ ἀνακτήσουμε τὴν πνευματική μας ὑγεία. Προσερχόμαστε στὴν Ἐκκλησία ποὺ εἶναι ἕνα πνευματικὸ θεραπευτήριο. Ἐκεῖ ἀναζητοῦμε τὸν πνευματικό, στὸν ὁποῖο δίχως ντροπὴ ὁμολογοῦμε ὅλες τὶς ἁμαρτίες ποὺ τραυμάτισαν τὴν ψυχή μας. Στὴ συνέχεια ἐκεῖνος θὰ μᾶς διαβάσει τὴ συγχωρητικὴ εὐχὴ καὶ θά μᾶς ἀπευθύνει τὶς ἁρμόζουσες συμβουλὲς γιὰ τὴν εὐόδωση τῆς πνευματικῆς μας πορείας. Μ' αὐτὸν τὸν τρόπο ὁ φιλάνθρωπος Χριστός, ὁ Ὁποῖος εἶναι παρὼν σὲ ὅλη τη διάρκεια τῆς Ἐξομολογήσεως, μᾶς χορηγεῖ τὴν ἄφεση τῶν ἁμαρτιῶν καὶ μᾶς ὑποδεικνύει τὸ δρόμο ποὺ πρέπει νὰ ἀκολουθήσουμε γιὰ νὰ ἀπαλλαγοῦμε ὁριστικὰ ἀπὸ τὴν ἀρρώστια τῆς ἁμαρτίας.

Πρῶτο βῆμα γιὰ τὴν ἐξομολόγησή μας εἶναι ἡ συναίσθηση τῶν ἁμαρτιῶν μας. Εἶναι ἕνα δῶρο τοῦ Θεοῦ ποὺ χαρίζεται σὲ ὅσους τὸ ζητοῦν μὲ τὴν προσευχὴ καὶ τὸ ἐπιδιώκουν μὲ τὴ γενναία καὶ τίμια βυθοσκόπηση τοῦ ἑαυτοῦ τους.

Στὸ δύσκολο ἐγχείρημα τῆς αὐτοκριτικῆς θέλουν νὰ σὲ βοηθήσουν τὰ παρακάτω ἐρωτήματα, τὰ ὁποῖα ἀφοροῦν στὶς σχέσεις μας: α)
μὲ τὸν Θεό, β) μὲ τὸν πλησίον καὶ γ) μὲ τὸν ἑαυτό μας.

§
Α'. Ἐσὺ καὶ ὁ Θεὸς - Βοήθημα Ἐξομολογουμένου

§ Β'. Ἐσὺ καὶ ὁ συνάνθρωπος - Βοήθημα Ἐξομολογουμένου

§ Γ'. Ἐσὺ καὶ ὁ ἑαυτός σου -Βοήθημα Ἐξομολογουμένου

§ Α'. Ἐσὺ καὶ ὁ Θεὸς

§ Πιστεύεις ὁλόψυχα στὸν Τριαδικὸ θεό, τὸν Πατέρα, τὸν Υἱὸ καὶ τὸ Ἅγιο Πνεῦμα, καὶ στὴν ὀρθόδοξη διδασκαλία τῆς Ἐκκλησίας μας;

§ Ἐμπιστεύεσαι ἀκλόνητα τὸν ἑαυτό σου στὴν πατρικὴ Πρόνοια τοῦ Θεοῦ ἢ μήπως στὶς δυσάρεστες περιστάσεις ὀλιγοπιστεῖς, γογγύζεις καὶ ἀπελπίζεσαι;

§ Ὁμολογεῖς μὲ παρρησία τὴν πίστη σου, ὅταν οἱ περιστάσεις τὸ ἀπαιτοῦν ἢ μήπως ντρέπεσαι νὰ κάνεις ἀκόμα καὶ τὸ σημεῖο τοῦ Σταυροῦ ὅταν λ.χ. περνᾶς ἔξω ἀπὸ κάποιον ναό;

§ Μήπως ἀσχολήθηκες ποτὲ μὲ τὸν ἀποκρυφισμό, (μάγους, μέντιουμ, ἀστρολόγους, ὑπνωτιστές, πνευματιστές, χαρτορίχτρες, καφετζοῦδες κ.ἅ.) ἢ ἀναμίχθηκες σὲ παραθρησκευτικὲς ὁμάδες (σχολὲς γιόγκα καὶ διαλογισμοῦ, γνωστικὲς ἢ θεοσοφικὲς σχολές, Βουδισμό, Ἰνδουισμὸ κ.ἅ.);

§ Μήπως πιστεύεις στὴν τύχη καὶ στὰ ὄνειρα ἢ ἀσχολεῖσαι μὲ τὸ ξεμάτιασμα καὶ δίνεις σημασία στὶς διάφορες προλήψεις καὶ δεισιδαιμονίες (π.χ. «τὸ 13 εἶναι γρουσούζικος ἀριθμός», «τὸ πέταλο φέρνει γούρι» κ.λπ.);

§ Προσεύχεσαι τακτικὰ καὶ προσεκτικὰ στὸ σπίτι σου (πρωί, βράδυ, πρὶν καὶ μετὰ τὰ γεύματα) ἢ στὴν Ἐκκλησία (κάθε Κυριακὴ καὶ τὶς μεγάλες γιορτές), εὐγνωμονώντας πρωτίστως τὸν Θεὸ γιὰ τὶς ποικίλες, φανερὲς καὶ ἀφανεῖς εὐεργεσίες Του;

§ Μελετᾶς καθημερινὰ τὴν Ἁγία Γραφὴ καὶ ἄλλα ψυχωφελῆ βιβλία;

§ Νηστεύεις, ἂν δὲν ὑπάρχουν σοβαροὶ λόγοι ὑγείας, τὴν Τετάρτη καὶ τὴν Παρασκευὴ καὶ τὶς ἄλλες περιόδους τῶν Νηστειῶν;

§ Προσέρχεσαι τακτικὰ στὸ Μυστήριο τῆς Θείας Κοινωνίας, ὑστέρα ἀπὸ τὴν κατάλληλη προετοιμασία καὶ τὴν ἔγκριση τοῦ πνευματικοῦ σου;

§ Μήπως βλαστημᾶς τὸ ὄνομα τοῦ Χρίστου, τῆς Παναγίας ἢ τῶν Ἁγίων μας;

§ Μήπως ὁρκίζεσαι χωρὶς λόγο ἢ ἀθέτησες τυχὸν ὅρκο ἢ ὑπόσχεσή σου στὸν Θεό;



Β'. Ἐσὺ καὶ ὁ συνάνθρωπος

§ Δείχνεις ἔμπρακτα τὴν ἀγάπη σου στὸν πλησίον, ἰδιαίτερα σὲ ὅσους ὑποφέρουν ἢ ἔχουν ἀνάγκη (ἀσθενεῖς, πτωχούς, φυλακισμένους, ἄνεργους, ὀρφανά, ἡλικιωμένους κ.ἅ.);

§ Συγχωρεῖς ὅσους σὲ ἔβλαψαν ἢ μήπως κρατᾶς μέσα σου ἔχθρα καὶ ἀντιπάθεια; Εἶσαι πρόθυμος νὰ ζητήσεις «συγγνώμην» ἀπὸ τὸν πλησίον γιὰ τυχὸν σφάλματά σου;

§ Μήπως θεληματικὰ ἢ ἀθέλητα διέπραξες φόνο ἢ μὲ τὴ συμπεριφορά σου βοήθησες στὴν ἐκτέλεση μίας τέτοιας πράξεως;

§ Μήπως ἔχεις τὸ ἐλάττωμα

§ - Νὰ λὲς ψέματα;- Νὰ κατακρίνεις;- Νὰ συκοφαντεῖς;- Νὰ κολακεύεις;- Νὰ καταριέσαι;- Νὰ ὀργίζεσαι καὶ νὰ βρίζεις;- Νὰ εἰρωνεύεσαι καὶ νὰ χλευάζεις;- Νὰ διαπληκτίζεσαι καὶ νὰ χειροδικεῖς;- Νὰ «στέλνεις» τοὺς ἄλλους «στὸ διάβολο»;- Νὰ εἶσαι περίεργος;

§ Μήπως φθονεῖς τὴν εὐτυχία ἢ ζηλεύεις τὰ ἀγαθὰ τοῦ πλησίον σου; Ἢ μήπως, πάλι, χαίρεσαι στὶς συμφορές του;

§ Μήπως εἶσαι καχύποπτος καὶ δίνεις πίστη στὶς ὑπόνοιές σου γιὰ τοὺς ἄλλους;

§ Μήπως κλέβεις ἢ συνεργάστηκες ποτὲ σὲ κλοπὴ ἢ δέχτηκες ἐν γνώσει σου κλεμμένα πράγματα;

§ Δείχνεις εὐγνωμοσύνη στοὺς εὐεργέτες σου ἢ μήπως ἀνταποδίδεις ἀχαριστία γιὰ τὸ καλὸ ποὺ σοῦ ἔκαναν;

§ Μήπως μὲ τοὺς λόγους καὶ τὴ συμπεριφορά σου σκανδαλίζεις τὸν πλησίον σου ἢ τὸν ἐξωθεῖς στὴν ἁμαρτία;

§ Μήπως ἀσχολεῖσαι μὲ τὴν προσωπική, οἰκογενειακὴ ἢ ἐπαγγελματικὴ ζωὴ τῶν ἄλλων καὶ ἐπεμβαίνεις ἀδιάκριτα, προκαλώντας διάφορα προβλήματα;

§ Μήπως διακινεῖς ναρκωτικὲς οὐσίες ἢ μὲ ὁποιονδήποτε τρόπο ὁδήγησες ἄλλους στὴ χρήση τους;

§ Μήπως συνηθίζεις νὰ διαδίδεις πληροφορίες ἢ μυστικὰ τῶν ἄλλων, δημιουργώντας ἔτσι διαμάχες στὶς σχέσεις τῶν συνανθρώπων σου;

§ Στὸ ἐπάγγελμα

§ Μήπως ἡ συνείδησή σου σὲ ἐλέγχει γιὰ ἀπάτη, νοθεία, αἰσχροκέρδεια, κατάχρηση, τοκογλυφία, δωροδοκία, ἀπόκρυψη ἐμπορευμάτων κ.λπ.;

§ Μήπως στὶς συναλλαγές σου σὲ διακρίνει ἀνειλικρίνεια, ἀνεντιμότητα ἢ δολιότητα;

§ Μήπως κακομεταχειρίζεσαι, ἐκμεταλλεύεσαι ἢ ἀδικεῖς τοὺς ἐργάτες, ὑπαλλήλους ἢ ὑφισταμένους σου;

§ Στὴν οἰκογένεια

§ Δείχνεις σεβασμό, ἀγάπη καὶ τιμὴ πρὸς τοὺς γονεῖς σου ἢ μήπως συμπεριφέρεσαι μὲ αὐθάδεια, σκληρότητα καὶ περιφρόνηση; Ἰδιαίτερα, τοὺς συμπαραστέκεσαι στὰ γηρατειά τους;

§ Ἡ συμπεριφορά σου στὸ σπίτι διαπνέεται ἀπὸ πνεῦμα θυσίας, ἀγάπης, καλοσύνης, ἀλληλοκατανόησης, ὑποχωρητικότητας καὶ ὑπομονῆς; Μήπως μὲ τὴν ἐριστικότητα, τὸ πεῖσμα ἢ τὶς παράλογες καὶ ἐγωιστικὲς ἀπαιτήσεις σου διαταράσσεις τὴν οἰκογενειακὴ γαλήνη καὶ ἀτμόσφαιρα;

§ Ὡς σύζυγοι:

§ Ἀποδέχεστε τὴ συζυγία ὡς εὐλογία Θεοῦ καὶ ἀγωνίζεστε καθημερινὰ γιὰ τὴν τελείωση καὶ ὁλοκλήρωση τῆς μεταξύ σας ἀγάπης, ὥστε νὰ μὴ διασπᾶται αὐτὴ ἀπὸ καμιὰ ἄλλη γήϊνη ἀγάπη (πρὸς τοὺς γονεῖς, τὰ παιδιά, τοὺς συγγενεῖς, τὸ ἐπάγγελμα κ.α.);

§ Τιμᾶτε καὶ ἀγαπᾶτε ὁ ἕνας τοὺς γονεῖς καὶ συγγενεῖς τοῦ ἄλλου;

§ Διαφυλάσσετε τὴν ἀμοιβαία πίστη καὶ ἀφοσίωση;

§ Μήπως ἀποφεύγετε μὲ διάφορα μέσα τὴν τεκνογονία;

§ Μήπως κάνατε ἔκτρωση ἢ γίνατε ἠθικοὶ αὐτουργοὶ στὴ διάπραξη ἑνὸς τέτοιου ἐγκλήματος;

§ Μήπως διατηρούσατε προγαμιαῖες σχέσεις;

§ Ὡς γονεῖς:

§ Προσεύχεστε θερμὰ γιὰ τὴν προκοπὴ τῶν παιδιῶν σας;

§ Ἢ ζωή σας ἀποτελεῖ καλὸ παράδειγμα γιὰ τὰ παιδιά σας;

§ Μήπως ἐνδιαφέρεστε μόνο γιὰ τὴν κατὰ κόσμο πρόοδό τους; Δείχνετε ἰδιαίτερη φροντίδα γιὰ τὴ χριστιανικὴ ἀγωγή τους, ἀφιερώνοντας γιὰ τὸ σκοπὸ αὐτὸ τὸν ἀνάλογο χρόνο, ἄλλοτε συμβουλεύοντας καὶ συζητώντας μαζί τους, ἄλλοτε ἐμπνέοντος μὲ τὴ συνέπεια τῆς χριστιανικῆς σας ζωῆς καὶ ἄλλοτε παρακολουθώντας διακριτικὰ τὰ ἀναγνώσματά τους, τοὺς τρόπους ψυχαγωγίας τους καὶ τὶς παρέες τους;

§ Μήπως κάνετε διακρίσεις μεταξὺ τῶν παιδιῶν σας ἢ δὲν ὑπήρξατε δίκαιοι στὶς γονικές σας παροχές;

§ Μήπως ἐπεμβαίνετε ἄκαιρα, πιεστικὰ καὶ ἀδικαιολόγητα στὶς ἀποφάσεις τῶν παιδιῶν σας ἢ στὶς οἰκογένειές τους, ὑπονομεύοντας ἔτσι τὶς προσπάθειές τους ἢ τοὺς οἰκογενειακούς τους δεσμούς;

§ Γ'. Ἐσὺ καὶ ὁ ἑαυτός σου

§ Μήπως εἶσαι προσκολλημένος στὶς βιοτικὲς φροντίδες καὶ τὰ ἐγκόσμια ἀγαθὰ καὶ ἀδιαφορεῖς γιὰ τὴν καλλιέργεια τῆς ἀθάνατης ψυχῆς σου καὶ τὴν ἕνωσή σου μὲ τὸν Θεό;

§ Μήπως διακατέχεσαι ἀπὸ τὴν ὑπερηφάνεια, πού εἶναι ἡ ἀρχὴ καὶ ἡ γεννήτρια ὅλων τῶν κακῶν; Αὐτὸ θὰ τὸ διαπιστώσεις:

§ -ἂν ἐπιδιώκεις τὴ δόξα, τὶς τιμές, τοὺς ἐπαίνους, τὰ πρωτεῖα καὶ τὴν προβολή,-ἂν καυχιέσαι καὶ μιλᾶς μὲ ἐγκώμια γιὰ τὶς προσωπικές σου ἱκανότητες, τὴν καλή σου οἰκογένεια καὶ τὶς ἐπαγγελματικές σου ἐπιτυχίες,-ἂν προσπαθεῖς νὰ γίνεσαι ἄρεστος στοὺς ἀνθρώπους,-ἂν δείχνεις μεγάλη ἐμπιστοσύνη στὸν ἑαυτὸ σου καὶ ἐπιμένεις μὲ πεῖσμα στὴν προσωπική σου κρίση,-ἂν δὲν δέχεσαι τὶς συμβουλὲς τῶν ἄλλων ἢ ἀντιδρᾶς στὶς ὑποδείξεις τῶν τυχὸν σφαλμάτων σου,-ἂν ἐπιδιώκεις πάντοτε καὶ σὲ ὅλα τὴν ἰκανοποίηση τοῦ ἑαυτοῦ σου ἢ ζητᾶς ἀπαιτητικὰ νὰ ἐξυπηρετεῖσαι ἀπὸ τοὺς ἄλλους.

§ Μήπως μιλᾶς ἄκαιρα, διακόπτοντας ἢ προσβάλλοντας μὲ λόγια ταπεινωτικὰ τοὺς συνομιλητές σου;

§ Μήπως εἶσαι φιλάργυρος ἢ πλεονέκτης;

§ Μήπως ζεῖς μὲ πολυτέλεια καὶ σπατάλη ἢ ξοδεύεις τὰ χρήματά σου σὲ τυχερὰ παιχνίδια, χαρτοπαιξία κ.α.;

§ Μήπως ντύνεσαι καὶ καλλωπίζεσαι μὲ τρόπο προκλητικὸ ἢ μήπως ἡ ἐνδυμασία σου εἶναι ἀνάρμοστη γιὰ τὸ δικό σου φύλο;

§ Μήπως εἶσαι λαίμαργος ἢ γαστρίμαργος;

§ Μήπως λὲς πολλὰ λόγια, περιττὰ καὶ ἀνώφελα ἢ μήπως αἰσχρολογεῖς;

§ Δείχνεις τὸν ἀπαιτούμενο σεβασμὸ στὸ σῶμα σου, ποὺ εἶναι; ναὸς τοῦ Ἁγίου Πνεύματος, ἢ μήπως ἔπεσες σὲ διάφορα σαρκικὰ ἁμαρτήματα (αὐνανισμό, πορνεία, μοιχεία, ἀρσενοκοιτία κ.ἅ.);

§ Μήπως ἐκθέτεις τὸν ἑαυτό σου σὲ διάφορους σαρκικούς πειρασμοὺς (ἄσεμνα θεάματα καὶ διασκεδάσεις, ἀνήθικα περιοδικὰ καὶ βιβλία, πορνογραφήματα, προκλητικὴ μουσικὴ καὶ τραγούδια κ.λ.π.);

§ Ὅταν προσβάλλουν τὸ νοῦ σου αἰσχροὶ λογισμοὶ καὶ φαντασίες τοὺς διώχνεις ἀμέσως ἢ μήπως τοὺς ἀποδέχεσαι καὶ τοὺς καλλιεργεῖς;

§ Μήπως καταστρέφεις τὴν ὑγεία σου, ποὺ εἶναι δωρό του Θεοῦ, μὲ τὴ μέθη, τὸ κάπνισμα ἢ τὴ χρήση ναρκωτικῶν οὐσιῶν;

§ Μήπως σκέφτηκες ποτὲ νὰ αὐτοκτονήσεις;

§ Μήπως διακατέχεσαι ἀπὸ ὀκνηρία, ἀμέλεια ἢ ἀνευθυνότητα;

§ Μήπως σπαταλᾶς ἄσκοπα τὸ χρόνο σου μπροστὰ στὴν τηλεόραση ἢ περιπλανώμενος στὸ διαδίκτυο;

§ Καὶ τώρα, μετὰ τὸν ἔλεγχο τοῦ ἑαυτοῦ σου, τρέξε, ἀδελφέ μου, χωρὶς ἀναβολὴ στὸν πνευματικό. Ἐξομολογήσου τὶς ἁμαρτίες σου α) χωρὶς νὰ κρύψεις καμία, β) μὲ εἰλικρίνεια καὶ συντομία καὶ γ) δίχως νὰ ἀναφέρεις τυχὸν ἀρετές σου ἢ ξένα ἁμαρτήματα. Νὰ εἶσαι σίγουρος πώς, μαζὶ μὲ τὴν ἄφεση, ὁ Θεὸς θὰ σοῦ προσφέρει πλούσια τὴ χάρη Του, γιὰ τὸ ξεκίνημα μίας νέας ζωῆς.




Ἱερὰ Μονὴ Παρακλήτου


Νέες ομιλίες π.Αποστόλου Θεολόγου προστέθηκαν.

TRANSLATOR

English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

Θεία Λειτουργία π.Αποστόλου Θεολόγου Ιερός Ναός Αγίας Βαρβάρας Πατησίων

Παρασκευή 2 Φεβρουαρίου 2024

«Ο Χριστός δε θα με διώξει», σκέφτηκα και μπήκα στο ναό! Ιστορίες απ’ τη Μογγολία, του Πιότρ Μαργκάντ . Πίτερ Νταβίντοφ


 «Ο Χριστός δε θα με διώξει», σκέφτηκα και μπήκα στο ναό!

Ιστορίες απ’ τη Μογγολία, του Πιότρ Μαργκάντ

Πίτερ Νταβίντοφ

 

Ποιες δυσκολίες συναντά ένας άνθρωπος, ο οποίος αναζητά ειλικρινά τον Χριστό, πώς ο Θεός δίνει δύναμη να τις αντιμετωπίσει; Μιλάει στον ιερέα Γκούσεφ, προϊστάμενο του ναού της Αγίας Τριάδας στο Ουλάν Μπατόρ, ο νεαρός ενορίτης Πιότρ-Μαργκάντ, ο οποίος βαφτίστηκε πρόσφατα.

 

Κουράστηκα να φοβάμαι

Συχνά με ρωτούν με ποιες δυσκολίες έρχονται αντιμέτωποι οι Μογγόλοι, όταν έρχονται στον Χριστό, στην Εκκλησία. Τι μπορώ να πω;

 

Στη Μογγολία σήμερα υπάρχουν πολλές διαφορετικές χριστιανικές κοινότητες, Ομολογίες, αιρέσεις και ανάμεσα σε όλες αυτές είναι δύσκολο να επιλέξεις τη σωστή, εκεί όπου πραγματικά βρίσκεται η αλήθεια. Αυτή είναι η πρώτη δυσκολία στην πορεία προς τον Χριστό. Η δεύτερη είναι μάλλον ψυχολογική: ο φόβος να περάσουμε το κατώφλι του ναού. Όταν μελετούσα Ομολογίες, χριστιανικές κοινότητες, ήρθα στους Καθολικούς. Να ρωτήσω για την Παρθένο Μαρία, για τις εικόνες, να μάθω όλα αυτά. Και μου είπαν αυστηρά: «Δεν είναι δική σου δουλειά, μην έρθεις». Λοιπόν, και εγώ μέχρι τώρα φοβόμουν να πάω σε άλλες κοινότητες, μήπως και εκεί δε με αφήσουν ή με διώξουν. Στην αρχή, η πορεία μου ήταν από τους Μορμόνους στους Καθολικούς. Από τους Μορμόνους έφυγα μόνος μου, ενώ οι Καθολικοί με έδιωξαν. Και από τους Καθολικούς ήρθα στην Ορθοδοξία, αυτή είναι η τρίτη εκκλησία που ήρθα. Κάθε φορά που πήγαινα στους Μορμόνους, στους Καθολικούς, στους Ορθοδόξους, όλη την ώρα προσευχόμουν για τον εαυτό μου, ώστε να καταλάβω ακριβώς, αν εδώ που είχα έρθει ήταν αυτό που έψαχνα.

 

Ρωτούν ποιες δυσκολίες προέκυψαν κατά την είσοδο στην Ορθόδοξη Εκκλησία. Εδώ, μου φαίνεται, είναι πιο εύκολα, παρόλο που κάθε πορεία έχει τις δικές της δοκιμασίες. Μόλις πλησίασα στην αυλή της εκκλησίας της Αγίας Τριάδας, πρώτα απ’ όλα είδα τη ρωσική σημαία, φαίνεται από μακριά, και είχα μια τέτοια σκέψη ότι αν υπάρχει ρωσική σημαία, πιθανότατα εδώ έρχονται μόνο Ρώσοι, μόνο δικούς τους αφήνουν. Και αν είναι έτσι, τότε αν μπω, αυτοί θα με διώξουν: θα πουν «φύγε από εδώ» όπως με έδιωξαν οι Καθολικοί, επειδή δεν είμαι Ρώσος. Υπήρχε αυτός ο κίνδυνος. Αλλά, ξέρετε, κουράστηκα να φοβάμαι. Σκέφτηκα ότι και αν κάποιος με διώξει, ο Χριστός δε θα με διώξει. Με ευχαρίστησε αυτή η σκέψη και μπήκα. Επειδή ο Χριστός δεν μπορεί να διώχνει. Και όταν μάζεψα θάρρος και πέρασα αυτό το φράγμα και μπήκα στον ναό, μού έκανε πολύ ωραία εντύπωση η διακόσμηση, η ομορφιά και το μεγαλείο. Πρώτα απ’ όλα, προέκυψε το ερώτημα: τι υπάρχει πίσω από το τέμπλο, πίσω από αυτόν τον τοίχο; Όμορφο, βέβαια, αλλά είναι ένας τοίχος. Πλησίασα περισσότερο, ήθελα να καταλάβω, αλλά η συνείδηση σαν να μου είπε: «τι αυθαδιάζεις;» Απαγορεύεται να το κάνεις αυτό. Και έκανα ένα βήμα πίσω, δε στάθηκα χωρίς να αναρωτιέμαι. Η ημέρα που πήγα ήταν Σάββατο. Είχε Εσπερινό. Στέκομαι στο ναό, δεν καταλαβαίνω τίποτα, εκτός αυτού, αισθάνομαι πολύ καλά εδώ. Και καθώς στεκόμουν έτσι, με πλησίασε μια γιαγιά με μαντήλι, χαμογέλασε, μου έδειξε πώς να κάνω τον σταυρό σωστά. Και μετά το τέλος του Εσπερινού, όταν πήγα σπίτι, συνέχισα να σκέφτομαι «πόσο εντυπωσιακό ήταν! Και τι θα γίνει παρακάτω;» Έτσι μου φαίνονταν όλα αυτά πολύ ενδιαφέροντα και σιγά σιγά άρχισα να πηγαίνω, να ενδιαφέρομαι. Από τη μία, ήταν μυστηριώδες και όμορφο και από την άλλη, κανείς δεν «σκάβει» να σε βρει, δεν «ανεβαίνει» στην ψυχή σου, κρατούν μια απόσταση.

 

Και μια μέρα στο Ουλάν Μπατόρ έριξε μια πραγματικά άγρια νεροποντή, απλώς όλα επέπλεαν. Έγινα μούσκεμα από πάνω μέχρι κάτω και σε αυτή την κατάσταση εμφανίστηκα στην εκκλησία. Σαν ποντίκι, ψωριασμένο, μουσκεμένο, αλλά χαρούμενο. Με προσκάλεσαν να πιώ ζεστό τσάι, μου έδωσαν ζεστά ρούχα για τον δρόμο. Καταλαβαίνετε, ζεστάθηκε όχι μόνο η ψυχή μου, αλλά μου έδειξαν και στην πράξη (και στο σώμα) τι είναι χριστιανισμός. Όλα είναι γνωστά στη σύγκριση. Θυμάμαι ότι στους Μορμόνους σκόνταψα και έπεσα σε μια απότομη σκάλα, κανείς δεν πλησίασε, κανείς δε βοήθησε. Συνεχείς συζητήσεις για χρήματα, συνεισφορές, εκπαιδεύσεις, καθήκοντα. Ενώ εδώ είδα ένα ειλικρινές χαμόγελο, σεβασμό στην ελευθερία σου, διακριτική επιθυμία και ικανότητα να βοηθήσουν. Κάπως έτσι είδα ότι εδώ είναι ο Χριστός. Τα λέω αυτά χωρίς πάθος, εντελώς ήρεμα. Αισθάνομαι ότι εδώ υπάρχει η αλήθεια.

 

Χωρίς τον Χριστό θα «τα είχα παρατήσει»

 

Υπήρχε πολύ μεγάλη άρνηση από την πλευρά των γύρω μου όταν έμαθα για το ενδιαφέρον μου για τον Χριστιανισμό. Ήδη όταν άρχισα να πηγαίνω στους Μορμόνους, μου έλεγαν ότι όλες οι εκκλησίες κάνουν πλύση εγκεφάλου. Αλλά με κράτησε η υπόσχεση που είχα δώσει στον παππού μου πριν πεθάνει: να διαβάσω τη Βίβλο, για να βρω την αλήθεια. «Μελετάτε τις Γραφές», έτσι; Έτσι μελέτησα λοιπόν, επειδή και εγώ σκέφτομαι ότι μέσω αυτών θα έχω την αιώνια ζωή, επειδή αυτές μαρτυρούν τον Χριστό (βλ. Ιω.5,39). Εν πάσει περιπτώσει, υποσχέθηκα στον παππού να διαβάζω τη Βίβλο και να αναζητήσω την αλήθεια, και αυτό έκανα.

 

Πολλοί άνθρωποι ήταν εναντίον, αλλά εγώ πήγαινα, πήγαινα. Όχι μόνο η οικογένεια, οι φίλοι, αλλά ακόμα και οι συμμαθητές μου με κάποιο τρόπο έμαθαν ότι αναζητώ τον Χριστό, με κορόιδευαν και ακόμα με αποκαλούσαν Ιησού. Και αυτό μου προκάλεσε φόβο, θα πω ειλικρινά: όλο το σχολείο έβλεπε ότι πηγαίνω σε χριστιανικές κοινότητες, και όλοι με κορόιδευαν. Και εγώ ακριβώς εκείνες τις στιγμές διάβαζα τη Βίβλο, και υπήρχαν τα λόγια του Χριστού: «Έδιωξαν εμένα, θα διώξουν και εσάς» (Ιω. 15,20), και αυτά τα λόγια γαντζώθηκαν στην ψυχή μου. Τόσο ζωντανή, ορατή επιβεβαίωση τα λόγια του Χριστού. Δε φαίνεται να κάνω κανένα λάθος, ενδιαφέρομαι απλώς για τον Χριστιανισμό, αλλά πόση κοροϊδία, ειρωνικά χαμόγελα και εκφοβισμό δέχτηκα! Ακόμη κάτι ενδιαφέρον. Μετά σκέφτηκα ότι ο Θεός μιλάει όχι μόνο για διώξεις, αλλά και για την ανταμοιβή σε όποιον τις αντέχει επάξια. Εδώ είναι: «ὁ μισθὸς ὑμῶν πολὺς ἐν τοῖς οὐρανοῖς·» (Μτθ. 5,12), αυτό με στηρίζει πολύ. Αποδεικνύεται ότι χάρη στην ανάγνωση των εντολών του Θεού και την προσεκτική εξέτασή τους, άντεξα. Αλλιώς θα τα είχα απλώς παρατήσει.

 

Η Βίβλος στη μογγολική γλώσσα

Η Βίβλος στη μογγολική γλώσσα

Και μια φορά που οι χλευασμοί ήταν εντελώς αφόρητοι, δεν υπέμεινα και άρχισα και εγώ να απαντώ. Το Σάββατο βαφτίστηκα, την Κυριακή κοινώνησα, αλλά τη Δευτέρα έπρεπε να πάω στο σχολείο. Πήγα στο σχολείο και είπα ότι βαφτίστηκα Χριστιανός. Το φώναξα σε όλους. Είπα πολλά εκείνη τη στιγμή. Ότι δεν πρέπει να κοροϊδεύουμε κανέναν, δεν υπάρχουν τέλειοι άνθρωποι. Ότι πρέπει να συμπάσχουμε στις ανημποριές των άλλων. Και από τη μέρα που είπα όλα όσα σκέφτηκα, όλοι, ακόμη και όσοι με κορόιδευαν ανοικτά, ακόμα και αυτοί άλλαξαν κάπως τον τόνο τους, άρχισαν να επικοινωνούν κανονικά, ανθρώπινα. Ακόμα και η εικόνα έχει αλλάξει. Αν τα κορίτσια δεν έχουν καλή διάθεση, τους συνέβη κάτι, έρχονται σε μένα να τους συμβουλεύσω. Μια φορά, πλησίασε ένα κορίτσι και είπε ότι ένα αγόρι την έριξε κάτω. «Μαργκάντ, πες, κάτι καλό». Και εγώ κάτι θα πω από τη Βίβλο. Και την επόμενη μέρα, έρχεται τόσο χαρούμενη. Και όταν όλοι έρχονταν σε μένα, σκέφτονταν, ίσως ότι είμαι τόσο υπέροχος ψυχολόγος και εγώ τους λέω: «Για ποιο λόγο; Πηγαίνετε αμέσως στον ναό». Πράγματι, εγώ με κάποιους συμμαθητές ξεκινήσαμε για τον ναό, αλλά στα μισά του δρόμου γύρισαν πίσω. Μπορεί να φοβήθηκαν ή να ντράπηκαν, κάτι συνέβη, αλλά δεν έφτασαν ποτέ. Αλλά ήμασταν ήδη στο δρόμο. Δεν είναι εύκολος δρόμος, όπως καταλαβαίνω, ο δρόμος προς τον Θεό. Και λοιπόν, τώρα πριν τις εξετάσεις, κάποιοι έρχονται και ζητούν να τους ευλογήσω, να κάνω το σημάδι του σταυρού για να πάνε καλά στις εξετάσεις. Μα, τι ευλογία, δεν μπορώ να το κάνω αυτό, δεν είμαι ιερέας! Σύντομα, οι συμμαθητές θέλουν να οργανώσουν μια έρευνα και να έρθουν στον ναό. Και γιατί επέλεξαν την εκκλησία που πηγαίνω εγώ, ο συμμαθητής τους; Μα επειδή πέρυσι είχαμε κάποιες συμπλοκές και καβγάδες όλη την ώρα και στις οποίες εγώ πήρα ενεργό και εμπνευσμένο ρόλο. «Αλλά φέτος» λένε «είναι διαφορετικά» :όλα είναι ήσυχα, πουθενά δεν συμμετέχεις σε κανένα καβγά. Γιατί έτσι; Λοιπόν αυτό ήταν ενδιαφέρον για αυτούς, ότι αυτό μπορούσε να με επηρεάσει τόσο πολύ που έγινα πιο λογικός από έναν γκόπνικ*. Επιπλέον, έγινα ένας άνθρωπος που είχε κύρος. Έτσι, είμαι ένας χριστιανός «με κύρος».

 

Ο λόγος του Θεού και οι Σαμάνοι

 

Η οικογένειά μου, όταν έμαθε για την επιλογή μου, στην αρχή τους ήταν πολύ δύσκολο, πιστεύω ακόμα και απελπιστικό. Καταλαβαίνετε, σύμφωνα με τους μογγολικούς νόμους είμαι ακόμα ανήλικος και για να γίνω χριστιανός απαιτείται η συναίνεση των γονέων. Με τον πατέρα μου όλα καλά, συμφωνούσε, όμως από την πλευρά της μαμάς, οι δικοί της συγγενείς, ήταν ένα πρόβλημα. Υπάρχουν σαμάνοι στην οικογένειά τους και αυτοί έλεγαν ότι απαγορεύεται να έρχομαι εδώ. Απαγόρευαν, έλεγαν, ότι αφού οι πρόγονοί σου ήταν σαμάνοι, τότε και εσύ πρέπει να γίνεις σαμάνος σε κάποιο στάδιο της ζωής σου. Υπήρχε τέτοια αντίδραση από την πλευρά των συγγενών της μαμάς. Με τη μαμά μου μιλούσαμε πολύ, καβγαδίζαμε. Διαφωνήσαμε έντονα. Σκέφτηκα ακόμα και να πω ψέματα, λέγοντας στην εκκλησία ότι οι γονείς μου το επέτρεψαν, αλλά μετά αποφάσισα ότι όλα πρέπει να είναι με ειλικρίνεια. Το τελευταίο και αποφασιστικό μου επιχείρημα ήταν η υπόσχεσή μου στον παππού μου. Λέω: «Μαμά, υποσχέθηκα στον παππού ότι θα διαβάζω τη Βίβλο, ότι θα μάθω την αλήθεια!» είπα και τότε η μαμά παραιτήθηκε: «Μα, εντάξει, αν είναι επιλογή σου, δε θα φέρω αντίρρηση» Και από εκείνη τη στιγμή κατάλαβα ότι δεν υπάρχουν απελπιστικές καταστάσεις, υπάρχει κάποια διέξοδος παντού.

 

Τη μέρα της βάπτισης, δυστυχώς ο πατέρας δεν μπόρεσε να έρθει στο ναό. Αλλά μετά τη βάπτιση, αισθάνομαι ότι με τον πατέρα μου έχουμε πιο στενή, ζεστή σχέση απ’ ό,τι παλιότερα. Ο μπαμπάς μου σέβεται την επιλογή μου: «Αν έτσι νομίζεις, εντάξει, ας γίνει έτσι.» Πρόσφατα καβγαδίσαμε, η αλήθεια είναι, αλλά με καλό τρόπο. Ο πατέρας μου καπνίζει, στο διαμέρισμα κάπνιζε. Και στον ναό μετά το βάπτισμα μου έδωσαν μια μικρή εικόνα, τον Άγιο Πέτρο της Ορδής. Και αυτή την εικόνα την έβαλα στο δωμάτιό μου δίπλα στην εικόνα της Παναγίας. Ο πατέρας μου μερικές φορές ρωτάει: «Ποια είναι η Μαρία η Θεοτόκος;» «Μα…η Μητέρα του Θεού» απαντώ. Και κάποιες φορές ο πατέρας προσπάθησε να καπνίσει στο δωμάτιο, και εγώ του είπα: «Γιατί καπνίζεις εδώ; Eδώ υπάρχει μια ιερή εικόνα.» Μετά έβαλα την άλλη εικόνα στο σαλόνι, και από τότε ο πατέρας σχεδόν πάντα καπνίζει έξω ή στο μπαλκόνι. Κάθε Κυριακή φέρνω από την εκκλησία λίγο αγιασμό και το δίνω στον πατέρα μου. Ο μπαμπάς λέει ότι από τότε που άρχισε να πίνει αυτό το νερό, άρχισε να καπνίζει λιγότερο, όχι όπως παλιά, σαν ατμομηχανή.

 

Λοιπόν, η Βίβλος μπορεί να οδηγήσει σε τέτοιες ενδιαφέρουσες αλλαγές, τις οποίες έφερε εδώ και καιρό στη Μογγολία, πιθανώς σε κάποιον Ρώσο ή Μογγόλο χριστιανό. Ποιος ξέρει; Ελπίζω και προσεύχομαι μόνο, οι απόγονοι να τη διαβάζουν όχι μόνο με τα μάτια, αλλά και με το νου και την καρδιά. Και κατά συνέπεια, με τη ζωή τους.

 

Πίτερ Νταβίντοφ

Μετάφραση: Aργυρώ Γιαβροπούλου

apantaortodoxias.blogspot.com

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...