ΒΟΗΘΗΜΑ ΕΞΟΜΟΛΟΓΟΥΜΕΝΟΥ

Ἕνα ἁπλὸ βοήθημα γιὰ ἐκείνους ποὺ ἑτοιμάζονται νὰ προσέλθουν στὸ σωστικὸ Μυστήριο τῆς ἱερᾶς Ἐξομολογήσεως.

Ἡ Ἐξομολόγηση εἶναι τόσο ἀναγκαία γιὰ κάθε χριστιανό, ὅσο καὶ τὸ Βάπτισμα. Γιατί τὸ Βάπτισμα μᾶς καθαρίζει ἀπὸ τὶς προηγούμενες ἁμαρτίες μας, ἐνῶ ἡ Ἐξομολόγηση ἀπὸ ὅσες διαπράττουμε μετὰ τὸ Βάπτισμα. Χωρὶς τὸ Βάπτισμα δὲν μποροῦμε να κοινωνήσουμε τὰ ἄχραντα Μυστήρια τοῦ Κυρίου. Δὲν μποροῦμε ἐπίσης νὰ κοινωνήσουμε, ἂν δὲν ἐξομολογηθοῦμε τὶς ἁμαρτίες μας, ἀφοῦ αὐτὲς σὰν ἕνα τεῖχος μᾶς χωρίζουν ἀπὸ τὸν Θεό.

Ἡ ἁμαρτία εἶναι ἀρρώστια τῆς ψυχῆς, ποὺ ἂν μείνει ἀθεράπευτη, ὁδηγεῖ στὸν πνευματικὸ θάνατο, στὸν αἰώνιο, δηλαδή, χωρισμὸ τῆς ψυχῆς ἀπὸ τὸν Θεό. Τί κάνουμε ὅταν ἀσθενεῖ τὸ σῶμα μας; Ἐπισκεπτόμαστε χωρὶς καθυστέρηση τὸ γιατρό, στὸν ὁποῖο ἀποκαλύπτουμε τὶς πληγές μας καὶ περιγράφουμε μὲ ἀκρίβεια ὅλα τὰ συμπτώματά μας. Ἐκεῖνος τότε μᾶς χορηγεῖ τὰ κατάλληλα φάρμακα καὶ τὶς ἰατρικὲς ὁδηγίες ποὺ πρέπει νὰ ἀκολουθήσουμε γιὰ νὰ θεραπευθοῦμε.

Κάτι ἀνάλογο συμβαίνει ὅταν ἀσθενεῖ ἡ ψυχή μας καὶ ποθοῦμε νὰ ἀνακτήσουμε τὴν πνευματική μας ὑγεία. Προσερχόμαστε στὴν Ἐκκλησία ποὺ εἶναι ἕνα πνευματικὸ θεραπευτήριο. Ἐκεῖ ἀναζητοῦμε τὸν πνευματικό, στὸν ὁποῖο δίχως ντροπὴ ὁμολογοῦμε ὅλες τὶς ἁμαρτίες ποὺ τραυμάτισαν τὴν ψυχή μας. Στὴ συνέχεια ἐκεῖνος θὰ μᾶς διαβάσει τὴ συγχωρητικὴ εὐχὴ καὶ θά μᾶς ἀπευθύνει τὶς ἁρμόζουσες συμβουλὲς γιὰ τὴν εὐόδωση τῆς πνευματικῆς μας πορείας. Μ' αὐτὸν τὸν τρόπο ὁ φιλάνθρωπος Χριστός, ὁ Ὁποῖος εἶναι παρὼν σὲ ὅλη τη διάρκεια τῆς Ἐξομολογήσεως, μᾶς χορηγεῖ τὴν ἄφεση τῶν ἁμαρτιῶν καὶ μᾶς ὑποδεικνύει τὸ δρόμο ποὺ πρέπει νὰ ἀκολουθήσουμε γιὰ νὰ ἀπαλλαγοῦμε ὁριστικὰ ἀπὸ τὴν ἀρρώστια τῆς ἁμαρτίας.

Πρῶτο βῆμα γιὰ τὴν ἐξομολόγησή μας εἶναι ἡ συναίσθηση τῶν ἁμαρτιῶν μας. Εἶναι ἕνα δῶρο τοῦ Θεοῦ ποὺ χαρίζεται σὲ ὅσους τὸ ζητοῦν μὲ τὴν προσευχὴ καὶ τὸ ἐπιδιώκουν μὲ τὴ γενναία καὶ τίμια βυθοσκόπηση τοῦ ἑαυτοῦ τους.

Στὸ δύσκολο ἐγχείρημα τῆς αὐτοκριτικῆς θέλουν νὰ σὲ βοηθήσουν τὰ παρακάτω ἐρωτήματα, τὰ ὁποῖα ἀφοροῦν στὶς σχέσεις μας: α)
μὲ τὸν Θεό, β) μὲ τὸν πλησίον καὶ γ) μὲ τὸν ἑαυτό μας.

§
Α'. Ἐσὺ καὶ ὁ Θεὸς - Βοήθημα Ἐξομολογουμένου

§ Β'. Ἐσὺ καὶ ὁ συνάνθρωπος - Βοήθημα Ἐξομολογουμένου

§ Γ'. Ἐσὺ καὶ ὁ ἑαυτός σου -Βοήθημα Ἐξομολογουμένου

§ Α'. Ἐσὺ καὶ ὁ Θεὸς

§ Πιστεύεις ὁλόψυχα στὸν Τριαδικὸ θεό, τὸν Πατέρα, τὸν Υἱὸ καὶ τὸ Ἅγιο Πνεῦμα, καὶ στὴν ὀρθόδοξη διδασκαλία τῆς Ἐκκλησίας μας;

§ Ἐμπιστεύεσαι ἀκλόνητα τὸν ἑαυτό σου στὴν πατρικὴ Πρόνοια τοῦ Θεοῦ ἢ μήπως στὶς δυσάρεστες περιστάσεις ὀλιγοπιστεῖς, γογγύζεις καὶ ἀπελπίζεσαι;

§ Ὁμολογεῖς μὲ παρρησία τὴν πίστη σου, ὅταν οἱ περιστάσεις τὸ ἀπαιτοῦν ἢ μήπως ντρέπεσαι νὰ κάνεις ἀκόμα καὶ τὸ σημεῖο τοῦ Σταυροῦ ὅταν λ.χ. περνᾶς ἔξω ἀπὸ κάποιον ναό;

§ Μήπως ἀσχολήθηκες ποτὲ μὲ τὸν ἀποκρυφισμό, (μάγους, μέντιουμ, ἀστρολόγους, ὑπνωτιστές, πνευματιστές, χαρτορίχτρες, καφετζοῦδες κ.ἅ.) ἢ ἀναμίχθηκες σὲ παραθρησκευτικὲς ὁμάδες (σχολὲς γιόγκα καὶ διαλογισμοῦ, γνωστικὲς ἢ θεοσοφικὲς σχολές, Βουδισμό, Ἰνδουισμὸ κ.ἅ.);

§ Μήπως πιστεύεις στὴν τύχη καὶ στὰ ὄνειρα ἢ ἀσχολεῖσαι μὲ τὸ ξεμάτιασμα καὶ δίνεις σημασία στὶς διάφορες προλήψεις καὶ δεισιδαιμονίες (π.χ. «τὸ 13 εἶναι γρουσούζικος ἀριθμός», «τὸ πέταλο φέρνει γούρι» κ.λπ.);

§ Προσεύχεσαι τακτικὰ καὶ προσεκτικὰ στὸ σπίτι σου (πρωί, βράδυ, πρὶν καὶ μετὰ τὰ γεύματα) ἢ στὴν Ἐκκλησία (κάθε Κυριακὴ καὶ τὶς μεγάλες γιορτές), εὐγνωμονώντας πρωτίστως τὸν Θεὸ γιὰ τὶς ποικίλες, φανερὲς καὶ ἀφανεῖς εὐεργεσίες Του;

§ Μελετᾶς καθημερινὰ τὴν Ἁγία Γραφὴ καὶ ἄλλα ψυχωφελῆ βιβλία;

§ Νηστεύεις, ἂν δὲν ὑπάρχουν σοβαροὶ λόγοι ὑγείας, τὴν Τετάρτη καὶ τὴν Παρασκευὴ καὶ τὶς ἄλλες περιόδους τῶν Νηστειῶν;

§ Προσέρχεσαι τακτικὰ στὸ Μυστήριο τῆς Θείας Κοινωνίας, ὑστέρα ἀπὸ τὴν κατάλληλη προετοιμασία καὶ τὴν ἔγκριση τοῦ πνευματικοῦ σου;

§ Μήπως βλαστημᾶς τὸ ὄνομα τοῦ Χρίστου, τῆς Παναγίας ἢ τῶν Ἁγίων μας;

§ Μήπως ὁρκίζεσαι χωρὶς λόγο ἢ ἀθέτησες τυχὸν ὅρκο ἢ ὑπόσχεσή σου στὸν Θεό;



Β'. Ἐσὺ καὶ ὁ συνάνθρωπος

§ Δείχνεις ἔμπρακτα τὴν ἀγάπη σου στὸν πλησίον, ἰδιαίτερα σὲ ὅσους ὑποφέρουν ἢ ἔχουν ἀνάγκη (ἀσθενεῖς, πτωχούς, φυλακισμένους, ἄνεργους, ὀρφανά, ἡλικιωμένους κ.ἅ.);

§ Συγχωρεῖς ὅσους σὲ ἔβλαψαν ἢ μήπως κρατᾶς μέσα σου ἔχθρα καὶ ἀντιπάθεια; Εἶσαι πρόθυμος νὰ ζητήσεις «συγγνώμην» ἀπὸ τὸν πλησίον γιὰ τυχὸν σφάλματά σου;

§ Μήπως θεληματικὰ ἢ ἀθέλητα διέπραξες φόνο ἢ μὲ τὴ συμπεριφορά σου βοήθησες στὴν ἐκτέλεση μίας τέτοιας πράξεως;

§ Μήπως ἔχεις τὸ ἐλάττωμα

§ - Νὰ λὲς ψέματα;- Νὰ κατακρίνεις;- Νὰ συκοφαντεῖς;- Νὰ κολακεύεις;- Νὰ καταριέσαι;- Νὰ ὀργίζεσαι καὶ νὰ βρίζεις;- Νὰ εἰρωνεύεσαι καὶ νὰ χλευάζεις;- Νὰ διαπληκτίζεσαι καὶ νὰ χειροδικεῖς;- Νὰ «στέλνεις» τοὺς ἄλλους «στὸ διάβολο»;- Νὰ εἶσαι περίεργος;

§ Μήπως φθονεῖς τὴν εὐτυχία ἢ ζηλεύεις τὰ ἀγαθὰ τοῦ πλησίον σου; Ἢ μήπως, πάλι, χαίρεσαι στὶς συμφορές του;

§ Μήπως εἶσαι καχύποπτος καὶ δίνεις πίστη στὶς ὑπόνοιές σου γιὰ τοὺς ἄλλους;

§ Μήπως κλέβεις ἢ συνεργάστηκες ποτὲ σὲ κλοπὴ ἢ δέχτηκες ἐν γνώσει σου κλεμμένα πράγματα;

§ Δείχνεις εὐγνωμοσύνη στοὺς εὐεργέτες σου ἢ μήπως ἀνταποδίδεις ἀχαριστία γιὰ τὸ καλὸ ποὺ σοῦ ἔκαναν;

§ Μήπως μὲ τοὺς λόγους καὶ τὴ συμπεριφορά σου σκανδαλίζεις τὸν πλησίον σου ἢ τὸν ἐξωθεῖς στὴν ἁμαρτία;

§ Μήπως ἀσχολεῖσαι μὲ τὴν προσωπική, οἰκογενειακὴ ἢ ἐπαγγελματικὴ ζωὴ τῶν ἄλλων καὶ ἐπεμβαίνεις ἀδιάκριτα, προκαλώντας διάφορα προβλήματα;

§ Μήπως διακινεῖς ναρκωτικὲς οὐσίες ἢ μὲ ὁποιονδήποτε τρόπο ὁδήγησες ἄλλους στὴ χρήση τους;

§ Μήπως συνηθίζεις νὰ διαδίδεις πληροφορίες ἢ μυστικὰ τῶν ἄλλων, δημιουργώντας ἔτσι διαμάχες στὶς σχέσεις τῶν συνανθρώπων σου;

§ Στὸ ἐπάγγελμα

§ Μήπως ἡ συνείδησή σου σὲ ἐλέγχει γιὰ ἀπάτη, νοθεία, αἰσχροκέρδεια, κατάχρηση, τοκογλυφία, δωροδοκία, ἀπόκρυψη ἐμπορευμάτων κ.λπ.;

§ Μήπως στὶς συναλλαγές σου σὲ διακρίνει ἀνειλικρίνεια, ἀνεντιμότητα ἢ δολιότητα;

§ Μήπως κακομεταχειρίζεσαι, ἐκμεταλλεύεσαι ἢ ἀδικεῖς τοὺς ἐργάτες, ὑπαλλήλους ἢ ὑφισταμένους σου;

§ Στὴν οἰκογένεια

§ Δείχνεις σεβασμό, ἀγάπη καὶ τιμὴ πρὸς τοὺς γονεῖς σου ἢ μήπως συμπεριφέρεσαι μὲ αὐθάδεια, σκληρότητα καὶ περιφρόνηση; Ἰδιαίτερα, τοὺς συμπαραστέκεσαι στὰ γηρατειά τους;

§ Ἡ συμπεριφορά σου στὸ σπίτι διαπνέεται ἀπὸ πνεῦμα θυσίας, ἀγάπης, καλοσύνης, ἀλληλοκατανόησης, ὑποχωρητικότητας καὶ ὑπομονῆς; Μήπως μὲ τὴν ἐριστικότητα, τὸ πεῖσμα ἢ τὶς παράλογες καὶ ἐγωιστικὲς ἀπαιτήσεις σου διαταράσσεις τὴν οἰκογενειακὴ γαλήνη καὶ ἀτμόσφαιρα;

§ Ὡς σύζυγοι:

§ Ἀποδέχεστε τὴ συζυγία ὡς εὐλογία Θεοῦ καὶ ἀγωνίζεστε καθημερινὰ γιὰ τὴν τελείωση καὶ ὁλοκλήρωση τῆς μεταξύ σας ἀγάπης, ὥστε νὰ μὴ διασπᾶται αὐτὴ ἀπὸ καμιὰ ἄλλη γήϊνη ἀγάπη (πρὸς τοὺς γονεῖς, τὰ παιδιά, τοὺς συγγενεῖς, τὸ ἐπάγγελμα κ.α.);

§ Τιμᾶτε καὶ ἀγαπᾶτε ὁ ἕνας τοὺς γονεῖς καὶ συγγενεῖς τοῦ ἄλλου;

§ Διαφυλάσσετε τὴν ἀμοιβαία πίστη καὶ ἀφοσίωση;

§ Μήπως ἀποφεύγετε μὲ διάφορα μέσα τὴν τεκνογονία;

§ Μήπως κάνατε ἔκτρωση ἢ γίνατε ἠθικοὶ αὐτουργοὶ στὴ διάπραξη ἑνὸς τέτοιου ἐγκλήματος;

§ Μήπως διατηρούσατε προγαμιαῖες σχέσεις;

§ Ὡς γονεῖς:

§ Προσεύχεστε θερμὰ γιὰ τὴν προκοπὴ τῶν παιδιῶν σας;

§ Ἢ ζωή σας ἀποτελεῖ καλὸ παράδειγμα γιὰ τὰ παιδιά σας;

§ Μήπως ἐνδιαφέρεστε μόνο γιὰ τὴν κατὰ κόσμο πρόοδό τους; Δείχνετε ἰδιαίτερη φροντίδα γιὰ τὴ χριστιανικὴ ἀγωγή τους, ἀφιερώνοντας γιὰ τὸ σκοπὸ αὐτὸ τὸν ἀνάλογο χρόνο, ἄλλοτε συμβουλεύοντας καὶ συζητώντας μαζί τους, ἄλλοτε ἐμπνέοντος μὲ τὴ συνέπεια τῆς χριστιανικῆς σας ζωῆς καὶ ἄλλοτε παρακολουθώντας διακριτικὰ τὰ ἀναγνώσματά τους, τοὺς τρόπους ψυχαγωγίας τους καὶ τὶς παρέες τους;

§ Μήπως κάνετε διακρίσεις μεταξὺ τῶν παιδιῶν σας ἢ δὲν ὑπήρξατε δίκαιοι στὶς γονικές σας παροχές;

§ Μήπως ἐπεμβαίνετε ἄκαιρα, πιεστικὰ καὶ ἀδικαιολόγητα στὶς ἀποφάσεις τῶν παιδιῶν σας ἢ στὶς οἰκογένειές τους, ὑπονομεύοντας ἔτσι τὶς προσπάθειές τους ἢ τοὺς οἰκογενειακούς τους δεσμούς;

§ Γ'. Ἐσὺ καὶ ὁ ἑαυτός σου

§ Μήπως εἶσαι προσκολλημένος στὶς βιοτικὲς φροντίδες καὶ τὰ ἐγκόσμια ἀγαθὰ καὶ ἀδιαφορεῖς γιὰ τὴν καλλιέργεια τῆς ἀθάνατης ψυχῆς σου καὶ τὴν ἕνωσή σου μὲ τὸν Θεό;

§ Μήπως διακατέχεσαι ἀπὸ τὴν ὑπερηφάνεια, πού εἶναι ἡ ἀρχὴ καὶ ἡ γεννήτρια ὅλων τῶν κακῶν; Αὐτὸ θὰ τὸ διαπιστώσεις:

§ -ἂν ἐπιδιώκεις τὴ δόξα, τὶς τιμές, τοὺς ἐπαίνους, τὰ πρωτεῖα καὶ τὴν προβολή,-ἂν καυχιέσαι καὶ μιλᾶς μὲ ἐγκώμια γιὰ τὶς προσωπικές σου ἱκανότητες, τὴν καλή σου οἰκογένεια καὶ τὶς ἐπαγγελματικές σου ἐπιτυχίες,-ἂν προσπαθεῖς νὰ γίνεσαι ἄρεστος στοὺς ἀνθρώπους,-ἂν δείχνεις μεγάλη ἐμπιστοσύνη στὸν ἑαυτὸ σου καὶ ἐπιμένεις μὲ πεῖσμα στὴν προσωπική σου κρίση,-ἂν δὲν δέχεσαι τὶς συμβουλὲς τῶν ἄλλων ἢ ἀντιδρᾶς στὶς ὑποδείξεις τῶν τυχὸν σφαλμάτων σου,-ἂν ἐπιδιώκεις πάντοτε καὶ σὲ ὅλα τὴν ἰκανοποίηση τοῦ ἑαυτοῦ σου ἢ ζητᾶς ἀπαιτητικὰ νὰ ἐξυπηρετεῖσαι ἀπὸ τοὺς ἄλλους.

§ Μήπως μιλᾶς ἄκαιρα, διακόπτοντας ἢ προσβάλλοντας μὲ λόγια ταπεινωτικὰ τοὺς συνομιλητές σου;

§ Μήπως εἶσαι φιλάργυρος ἢ πλεονέκτης;

§ Μήπως ζεῖς μὲ πολυτέλεια καὶ σπατάλη ἢ ξοδεύεις τὰ χρήματά σου σὲ τυχερὰ παιχνίδια, χαρτοπαιξία κ.α.;

§ Μήπως ντύνεσαι καὶ καλλωπίζεσαι μὲ τρόπο προκλητικὸ ἢ μήπως ἡ ἐνδυμασία σου εἶναι ἀνάρμοστη γιὰ τὸ δικό σου φύλο;

§ Μήπως εἶσαι λαίμαργος ἢ γαστρίμαργος;

§ Μήπως λὲς πολλὰ λόγια, περιττὰ καὶ ἀνώφελα ἢ μήπως αἰσχρολογεῖς;

§ Δείχνεις τὸν ἀπαιτούμενο σεβασμὸ στὸ σῶμα σου, ποὺ εἶναι; ναὸς τοῦ Ἁγίου Πνεύματος, ἢ μήπως ἔπεσες σὲ διάφορα σαρκικὰ ἁμαρτήματα (αὐνανισμό, πορνεία, μοιχεία, ἀρσενοκοιτία κ.ἅ.);

§ Μήπως ἐκθέτεις τὸν ἑαυτό σου σὲ διάφορους σαρκικούς πειρασμοὺς (ἄσεμνα θεάματα καὶ διασκεδάσεις, ἀνήθικα περιοδικὰ καὶ βιβλία, πορνογραφήματα, προκλητικὴ μουσικὴ καὶ τραγούδια κ.λ.π.);

§ Ὅταν προσβάλλουν τὸ νοῦ σου αἰσχροὶ λογισμοὶ καὶ φαντασίες τοὺς διώχνεις ἀμέσως ἢ μήπως τοὺς ἀποδέχεσαι καὶ τοὺς καλλιεργεῖς;

§ Μήπως καταστρέφεις τὴν ὑγεία σου, ποὺ εἶναι δωρό του Θεοῦ, μὲ τὴ μέθη, τὸ κάπνισμα ἢ τὴ χρήση ναρκωτικῶν οὐσιῶν;

§ Μήπως σκέφτηκες ποτὲ νὰ αὐτοκτονήσεις;

§ Μήπως διακατέχεσαι ἀπὸ ὀκνηρία, ἀμέλεια ἢ ἀνευθυνότητα;

§ Μήπως σπαταλᾶς ἄσκοπα τὸ χρόνο σου μπροστὰ στὴν τηλεόραση ἢ περιπλανώμενος στὸ διαδίκτυο;

§ Καὶ τώρα, μετὰ τὸν ἔλεγχο τοῦ ἑαυτοῦ σου, τρέξε, ἀδελφέ μου, χωρὶς ἀναβολὴ στὸν πνευματικό. Ἐξομολογήσου τὶς ἁμαρτίες σου α) χωρὶς νὰ κρύψεις καμία, β) μὲ εἰλικρίνεια καὶ συντομία καὶ γ) δίχως νὰ ἀναφέρεις τυχὸν ἀρετές σου ἢ ξένα ἁμαρτήματα. Νὰ εἶσαι σίγουρος πώς, μαζὶ μὲ τὴν ἄφεση, ὁ Θεὸς θὰ σοῦ προσφέρει πλούσια τὴ χάρη Του, γιὰ τὸ ξεκίνημα μίας νέας ζωῆς.




Ἱερὰ Μονὴ Παρακλήτου


Νέες ομιλίες π.Αποστόλου Θεολόγου προστέθηκαν.

TRANSLATOR

English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

Θεία Λειτουργία π.Αποστόλου Θεολόγου Ιερός Ναός Αγίας Βαρβάρας Πατησίων

Δευτέρα 30 Μαΐου 2022

Ἅγιος Ἰσαάκιος Δαλμάτων ὁ Ὁμολογητής (30 Μαΐου †)

 
ΛΑΜΠΡΟΥ Κ. ΣΚΟΝΤΖΟΥ Θεολόγου - Καθηγητοῦ

Μιά πολύ δύσκολη ἐποχή γιά τήν Ἐκκλησία μας ὑπῆρξε ὁ 4ος αἰῶνας, κατά τόν ὁποῖο δεινοπάθησε ἀπό τήν φοβερή αἵρεση τοῦ ἀρειανισμοῦ. Τό δυστύχημα ἦταν ὅτι ὑποστηρικτές τῆς αἱρέσεως καταστάθηκαν  καί κάποιοι βυζαντινοί αὐτοκράτορες, καταδιώκοντας τούς Ὀρθοδόξους. Τήν περίοδο αὐτή ἀναδείχτηκαν μεγάλοι Πατέρες καί ὁμολογητές, οἱ ὁποῖοι ἀντέκρουσαν τήν κακοδοξία καί ἀγωνίστηκαν γιά τήν σώζουσα ὀρθόδοξη πίστη. Ἕνας ἀπό αὐτούς ὑπῆρξε καί ὁ ἅγιος Ἰσαάκιος ὁ Ὁμολογητής καί ἡγούμενος τῆς Μονῆς Δαλμάτων.

Δέ γνωρίζουμε πολλά γιά τή ζωή τοῦ ἁγίου... Ἰσαακίου. Καταγόταν ἀπό τά μέρη τῆς Συρίας καί γεννήθηκε στά τέλη 3ου ἤ στίς ἀρχές τοῦ 4ου αἰῶνα. Ἦταν ἐνάρετος ἄνθρωπος καί ἀσπάσθηκε τόν μοναχικό βίο ἀπό τά νεανικά του χρόνια. Μάλιστα ἀξιώθηκε νά γίνει ἡγούμενος τῆς περίφημης Μονῆς Δαλμάτων καί ζοῦσε μέ προσευχή, νηστεία, ἀγρυπνία καί μελέτη τῶν Ἁγίων Γραφῶν καί τῶν συγγραμμάτων τῶν Πατέρων τῆς Ἐκκλησίας μας. Διακρίνονταν γιά τήν βαθειά του προσήλωση στήν ὀρθόδοξη πίστη, ἡ ὁποία εἶναι συνώνυμη μέ τή σωτηρία, σέ ἀντίθεση μέ τήν πλάνη καί τήν αἵρεση, ἡ ὁποία ὁδηγεῖ στήν ἀπώλεια.

Στά χρόνια πού βασίλευε στήν Ἀνατολή ὁ αὐτοκράτορας Οὐάλης (364-378), ἀναγκάστηκε νά φτάσει στήν Κωνσταντινούπολη. Βρισκόμαστε στήν ἐποχή πού ἡ αἵρεση τοῦ Ἀρείου, ἡ ὁποία ἀρνοῦνταν τή Θεότητα τοῦ Κυρίου μας Ἰησοῦ Χριστοῦ καί φυσικά τό δόγμα τῆς Ἁγίας Τριάδος, παρά τήν καταδίκη τῆς ἀπό τήν Ἀ΄ Οἰκουμενική Σύνοδο (325), βρισκόταν σέ ἔξαρση. Ὅπως εἶναι γνωστό ὁ Οὐάλης ὑπῆρξε φανατικός ὀπαδός καί ὑποστηρικτής τοῦ ἀρειανισμοῦ καί καταδίωκε μέ μῖσος τούς Ὀρθοδόξους. Εἶχε φτάσει δέ στό σημεῖο νά κλείσει τό μεγαλύτερο μέρος τῶν ὀρθοδόξων ναῶν, ὥστε νά μή μποροῦν νά ἀσκήσουν τίς λατρευτικές τους ἀνάγκες.

Ἀξίζει νά τονίσουμε τό γεγονός ὅτι οἱ αἱρετικοί ἀρειανοί διακατέχονταν ἀπό ἕναν τυφλό φανατισμό, ὁ ὁποῖος τούς ὁδηγοῦσε σέ ἀκραῖες πρακτικές. Δέ δίσταζαν νά ἁρπάζουν τούς ναούς τῶν ὀρθοδόξων, νά συμπεριφέρονται βάναυσα κατά τῶν κληρικῶν, νά τούς βασανίζουν, νά τούς ἐξορίζουν, ἀκόμα καί νά τούς θανατώνουν. Θυμίζουμε, πώς τό 380, οἱ ἀρειανοί τῆς Κωνσταντινουπόλεως εἶχαν ἐπιτεθεῖ κατά τοῦ ἁγίου Γρηγορίου τοῦ Θεολόγου, μέ σκοπό νά τόν φονεύσουν, ὁ ὁποῖος σώθηκε ἐκ θαύματος ἀπό βέβαιο θάνατο.

Ἐκεῖνες τίς μέρες ὁ Οὐάλης προετοιμάζονταν νά ἐκστρατεύσει κατά τῶν βαρβάρων φοιδεράτων Γότθων, οἱ ὁποῖοι εἶχαν ἐγκατασταθεῖ στή Θράκη καί τή Μοισία καί προξενοῦσαν σέ ὅλη τή Βαλκανική μεγάλες καταστροφές στούς πληθυσμούς τῶν περιοχῶν αὐτῶν. Εἶχαν στασιάσει καί μάλιστα ἀπειλοῦσαν νά καταλάβουν καί αὐτή τήν Κωνσταντινούπολη. Ὁ Οὐάλης, μπροστὰ σέ αὐτή τή δύσκολη κατάσταση, ἀκύρωσε προγραμματισμένη ἐκστρατεία στήν Ἀρμενία καί στράφηκε στήν Ἀδριανούπολη, τό κέντρο τῆς ἐξέγερσης, νά καταστείλει τήν στάση τῶν Γότθων.

Ὁ Ἰσαάκιος, ἐνοχλημένος ἀπό τήν ἐκκλησιαστική πολιτική του Οὐάλη, πρίν φύγει γιά τήν ἐκστρατεία, ζήτησε ἐπίμονα νά τόν συναντήσει καί νά τοῦ ζητήσει νά πάψει νά διώξει τούς ὀρθοδόξους καί νά ἀνοίξει του ναούς τους. Ἀλλά ὁ φανατικός αἱρετικός αὐτοκράτορας ἔμεινε ἀμετάπειστος. Γι' αὐτό ὁ Ἰσαάκιος τόν προειδοποίησε, πώς ἄν δέν ἀνοίξει τούς ναούς, θά πάει στόν πόλεμο καί θά πέσει στά χέρια τῶν ἐχθρῶν καί θά χαθεῖ.

Τά λόγια καί τό θάρρος τοῦ Ἰσαακίου ἐξόργισαν τόν ὀργίλο αὐτοκράτορα, ὁ ὁποῖος ἔδωσε διαταγή νά τόν μαστιγώσουν ἀνηλεῶς καί νά τόν ρίξουν σέ ἕνα ἀπόκρημνο βάραθρο, στ' ἀγκάθια. Ὁ Ἰσαάκιος ὑπόμεινε μέ καρτερία τό μαρτύριο. Ἀλλά μόλις συνῆρθε, γεμᾶτος πληγές καί αἵματα, ἔτρεξε καί πάλι κοντά στόν αὐτοκράτορα, ἔπιασε το χαλινό τοῦ ἀλόγου του καί τοῦ ἐπεσήμανε τήν ἐπερχόμενη καταστροφή του. Τότε ὁ Οὐάλης τόν παρέδωσε στούς ὑποτακτικούς του Σατορνίνο καί Βίκτωρα νά τόν φυλακίσουν, μέχρι πού θά γυρνοῦσε, ὅπως πίστευε, νικητής. Νά διαψεύσει τίς προρρήσεις του καί νά τόν ἐξευτελίσει.  Ὁ Ἰσαάκιος τοῦ εἶπε «ἄν  ἐσύ γυρίσεις εἰρηνικά τότε πάει νά πεῖ πώς δέ μίλησε σέ μένα ὁ Θεός. Ἀλλά σοῦ λέω καί πάλι, πώς θά ξεφύγεις ἀπό τούς ἐχθρούς, θά ἐγκαταλειφτείς καί φωτιά θά καταστρέψει τη ζωῆς σου».

Ὁ Οὐάλης δέν ἔδωσε πλέον σημασία στά λόγια τοῦ Ἰσαακίου, πῆγε στήν ἐκστρατεία, ἡ ὁποία ὅμως, δυστυχῶς, κατέληξε σέ καταστροφή. Στή φοβερή μάχη τῆς Ἀδριανούπολης (9-8-378) νικήθηκε οἰκτρά ὁ βυζαντινός στρατός, τράπηκε σέ φυγή, ἀφήνοντας πίσω του χιλιάδες νεκρούς. Μεταξύ τῶν ἄτακτων φυγάδων στρατιωτῶν ἦταν καί ὁ Οὐάλης, μέ τόν ὑπασπιστή τοῦ Πραιπόσιτο, ὁ ὁποῖος ἦταν καί αὐτός φανατικός ἀρειανός καί συκοφαντοῦσε στόν αὐτοκράτορα τούς ὀρθοδόξους. Γιά νά γλυτώσουν, κατέφυγαν σέ ἕναν ἀχυρῶνα. Ἀλλά οἱ Γότθοι τούς ἀντιλήφτηκαν καί ἔβαλαν φωτιά καί τούς κατέκαψαν. Σύμφωνα μέ τούς ἱστορικούς, αὐτή ἦταν ἡ χειρότερη ἧττα τῶν ρωμαϊκῶν στρατευμάτων ἀπό τήν ἐποχή τῆς φονικῆς μάχης τοῦ Τευτοβούργιου Δρυμοῦ. Σέ αὐτή ἔπεσαν οἱ πλέον ἔμπειροι ἀξιωματικοί καί ὁπλῖτες, τούς ὁποίους στερήθηκε ἡ ρωμαϊκή στρατιωτική μηχανή. Τό χειρότερο, ἀπ' ὅλα, εἶναι ὅτι ὁ διάδοχος τοῦ Οὐάλη Θεοδόσιος Α΄ (378-395) ἀναγκάστηκε νά κάνει ταπεινωτικές παραχωρήσεις στούς Γότθους.

Ὅταν ἔγινε γνωστός ὁ τραγικός θάνατος τοῦ Οὐάλη, βγῆκαν ἀληθινές οἱ προρρήσεις τοῦ ἁγίου Ἰσαακίου. Ὁ νέος αὐτοκράτορας Θεοδόσιος ἄλλαξε ἐκκλησιαστική πολιτική καί ὑποστήριξε τούς Ὀρθοδόξους καί ἀπελευθέρωσε τούς φυλακισμένους γιά τήν πίστη τούς κληρικούς, μοναχούς καί λαϊκούς. Μαζί τους ἀπελευθερώθηκε καί ὁ Ἰσαάκιος, ὁ ὁποῖος ἀναχώρησε γιά τή Μονή του, ὅπου ἔζησε τόν ὑπόλοιπο βίο του μέ ἡσυχία καί γαλήνη.

Τό 381 ἔλαβε μέρος στήν Β΄ Οἰκουμενική Σύνοδο, συμβάλλοντας τά μέγιστα γιά τήν ἐπιτυχία της. Κοιμήθηκε τό 396, σέ βαθύ γῆρας, ἀφοῦ πρίν εἶχε προαισθανθεῖ τό τέλος της ἐπί γῆς ζωῆς του καί εἶχε ὁρίσει ὡς διάδοχό του, ἡγούμενο στή Μονή, τόν Δαλμάτιο. Ἡ μνήμη του τιμᾶται στίς 30 Μαΐου, καθώς καί στίς 3 Αὐγούστου, μαζί μέ τόν ἅγιο Δαλμάτιο.

www.orthodoxia-ellhnismos.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...