ΒΟΗΘΗΜΑ ΕΞΟΜΟΛΟΓΟΥΜΕΝΟΥ

Ἕνα ἁπλὸ βοήθημα γιὰ ἐκείνους ποὺ ἑτοιμάζονται νὰ προσέλθουν στὸ σωστικὸ Μυστήριο τῆς ἱερᾶς Ἐξομολογήσεως.

Ἡ Ἐξομολόγηση εἶναι τόσο ἀναγκαία γιὰ κάθε χριστιανό, ὅσο καὶ τὸ Βάπτισμα. Γιατί τὸ Βάπτισμα μᾶς καθαρίζει ἀπὸ τὶς προηγούμενες ἁμαρτίες μας, ἐνῶ ἡ Ἐξομολόγηση ἀπὸ ὅσες διαπράττουμε μετὰ τὸ Βάπτισμα. Χωρὶς τὸ Βάπτισμα δὲν μποροῦμε να κοινωνήσουμε τὰ ἄχραντα Μυστήρια τοῦ Κυρίου. Δὲν μποροῦμε ἐπίσης νὰ κοινωνήσουμε, ἂν δὲν ἐξομολογηθοῦμε τὶς ἁμαρτίες μας, ἀφοῦ αὐτὲς σὰν ἕνα τεῖχος μᾶς χωρίζουν ἀπὸ τὸν Θεό.

Ἡ ἁμαρτία εἶναι ἀρρώστια τῆς ψυχῆς, ποὺ ἂν μείνει ἀθεράπευτη, ὁδηγεῖ στὸν πνευματικὸ θάνατο, στὸν αἰώνιο, δηλαδή, χωρισμὸ τῆς ψυχῆς ἀπὸ τὸν Θεό. Τί κάνουμε ὅταν ἀσθενεῖ τὸ σῶμα μας; Ἐπισκεπτόμαστε χωρὶς καθυστέρηση τὸ γιατρό, στὸν ὁποῖο ἀποκαλύπτουμε τὶς πληγές μας καὶ περιγράφουμε μὲ ἀκρίβεια ὅλα τὰ συμπτώματά μας. Ἐκεῖνος τότε μᾶς χορηγεῖ τὰ κατάλληλα φάρμακα καὶ τὶς ἰατρικὲς ὁδηγίες ποὺ πρέπει νὰ ἀκολουθήσουμε γιὰ νὰ θεραπευθοῦμε.

Κάτι ἀνάλογο συμβαίνει ὅταν ἀσθενεῖ ἡ ψυχή μας καὶ ποθοῦμε νὰ ἀνακτήσουμε τὴν πνευματική μας ὑγεία. Προσερχόμαστε στὴν Ἐκκλησία ποὺ εἶναι ἕνα πνευματικὸ θεραπευτήριο. Ἐκεῖ ἀναζητοῦμε τὸν πνευματικό, στὸν ὁποῖο δίχως ντροπὴ ὁμολογοῦμε ὅλες τὶς ἁμαρτίες ποὺ τραυμάτισαν τὴν ψυχή μας. Στὴ συνέχεια ἐκεῖνος θὰ μᾶς διαβάσει τὴ συγχωρητικὴ εὐχὴ καὶ θά μᾶς ἀπευθύνει τὶς ἁρμόζουσες συμβουλὲς γιὰ τὴν εὐόδωση τῆς πνευματικῆς μας πορείας. Μ' αὐτὸν τὸν τρόπο ὁ φιλάνθρωπος Χριστός, ὁ Ὁποῖος εἶναι παρὼν σὲ ὅλη τη διάρκεια τῆς Ἐξομολογήσεως, μᾶς χορηγεῖ τὴν ἄφεση τῶν ἁμαρτιῶν καὶ μᾶς ὑποδεικνύει τὸ δρόμο ποὺ πρέπει νὰ ἀκολουθήσουμε γιὰ νὰ ἀπαλλαγοῦμε ὁριστικὰ ἀπὸ τὴν ἀρρώστια τῆς ἁμαρτίας.

Πρῶτο βῆμα γιὰ τὴν ἐξομολόγησή μας εἶναι ἡ συναίσθηση τῶν ἁμαρτιῶν μας. Εἶναι ἕνα δῶρο τοῦ Θεοῦ ποὺ χαρίζεται σὲ ὅσους τὸ ζητοῦν μὲ τὴν προσευχὴ καὶ τὸ ἐπιδιώκουν μὲ τὴ γενναία καὶ τίμια βυθοσκόπηση τοῦ ἑαυτοῦ τους.

Στὸ δύσκολο ἐγχείρημα τῆς αὐτοκριτικῆς θέλουν νὰ σὲ βοηθήσουν τὰ παρακάτω ἐρωτήματα, τὰ ὁποῖα ἀφοροῦν στὶς σχέσεις μας: α)
μὲ τὸν Θεό, β) μὲ τὸν πλησίον καὶ γ) μὲ τὸν ἑαυτό μας.

§
Α'. Ἐσὺ καὶ ὁ Θεὸς - Βοήθημα Ἐξομολογουμένου

§ Β'. Ἐσὺ καὶ ὁ συνάνθρωπος - Βοήθημα Ἐξομολογουμένου

§ Γ'. Ἐσὺ καὶ ὁ ἑαυτός σου -Βοήθημα Ἐξομολογουμένου

§ Α'. Ἐσὺ καὶ ὁ Θεὸς

§ Πιστεύεις ὁλόψυχα στὸν Τριαδικὸ θεό, τὸν Πατέρα, τὸν Υἱὸ καὶ τὸ Ἅγιο Πνεῦμα, καὶ στὴν ὀρθόδοξη διδασκαλία τῆς Ἐκκλησίας μας;

§ Ἐμπιστεύεσαι ἀκλόνητα τὸν ἑαυτό σου στὴν πατρικὴ Πρόνοια τοῦ Θεοῦ ἢ μήπως στὶς δυσάρεστες περιστάσεις ὀλιγοπιστεῖς, γογγύζεις καὶ ἀπελπίζεσαι;

§ Ὁμολογεῖς μὲ παρρησία τὴν πίστη σου, ὅταν οἱ περιστάσεις τὸ ἀπαιτοῦν ἢ μήπως ντρέπεσαι νὰ κάνεις ἀκόμα καὶ τὸ σημεῖο τοῦ Σταυροῦ ὅταν λ.χ. περνᾶς ἔξω ἀπὸ κάποιον ναό;

§ Μήπως ἀσχολήθηκες ποτὲ μὲ τὸν ἀποκρυφισμό, (μάγους, μέντιουμ, ἀστρολόγους, ὑπνωτιστές, πνευματιστές, χαρτορίχτρες, καφετζοῦδες κ.ἅ.) ἢ ἀναμίχθηκες σὲ παραθρησκευτικὲς ὁμάδες (σχολὲς γιόγκα καὶ διαλογισμοῦ, γνωστικὲς ἢ θεοσοφικὲς σχολές, Βουδισμό, Ἰνδουισμὸ κ.ἅ.);

§ Μήπως πιστεύεις στὴν τύχη καὶ στὰ ὄνειρα ἢ ἀσχολεῖσαι μὲ τὸ ξεμάτιασμα καὶ δίνεις σημασία στὶς διάφορες προλήψεις καὶ δεισιδαιμονίες (π.χ. «τὸ 13 εἶναι γρουσούζικος ἀριθμός», «τὸ πέταλο φέρνει γούρι» κ.λπ.);

§ Προσεύχεσαι τακτικὰ καὶ προσεκτικὰ στὸ σπίτι σου (πρωί, βράδυ, πρὶν καὶ μετὰ τὰ γεύματα) ἢ στὴν Ἐκκλησία (κάθε Κυριακὴ καὶ τὶς μεγάλες γιορτές), εὐγνωμονώντας πρωτίστως τὸν Θεὸ γιὰ τὶς ποικίλες, φανερὲς καὶ ἀφανεῖς εὐεργεσίες Του;

§ Μελετᾶς καθημερινὰ τὴν Ἁγία Γραφὴ καὶ ἄλλα ψυχωφελῆ βιβλία;

§ Νηστεύεις, ἂν δὲν ὑπάρχουν σοβαροὶ λόγοι ὑγείας, τὴν Τετάρτη καὶ τὴν Παρασκευὴ καὶ τὶς ἄλλες περιόδους τῶν Νηστειῶν;

§ Προσέρχεσαι τακτικὰ στὸ Μυστήριο τῆς Θείας Κοινωνίας, ὑστέρα ἀπὸ τὴν κατάλληλη προετοιμασία καὶ τὴν ἔγκριση τοῦ πνευματικοῦ σου;

§ Μήπως βλαστημᾶς τὸ ὄνομα τοῦ Χρίστου, τῆς Παναγίας ἢ τῶν Ἁγίων μας;

§ Μήπως ὁρκίζεσαι χωρὶς λόγο ἢ ἀθέτησες τυχὸν ὅρκο ἢ ὑπόσχεσή σου στὸν Θεό;



Β'. Ἐσὺ καὶ ὁ συνάνθρωπος

§ Δείχνεις ἔμπρακτα τὴν ἀγάπη σου στὸν πλησίον, ἰδιαίτερα σὲ ὅσους ὑποφέρουν ἢ ἔχουν ἀνάγκη (ἀσθενεῖς, πτωχούς, φυλακισμένους, ἄνεργους, ὀρφανά, ἡλικιωμένους κ.ἅ.);

§ Συγχωρεῖς ὅσους σὲ ἔβλαψαν ἢ μήπως κρατᾶς μέσα σου ἔχθρα καὶ ἀντιπάθεια; Εἶσαι πρόθυμος νὰ ζητήσεις «συγγνώμην» ἀπὸ τὸν πλησίον γιὰ τυχὸν σφάλματά σου;

§ Μήπως θεληματικὰ ἢ ἀθέλητα διέπραξες φόνο ἢ μὲ τὴ συμπεριφορά σου βοήθησες στὴν ἐκτέλεση μίας τέτοιας πράξεως;

§ Μήπως ἔχεις τὸ ἐλάττωμα

§ - Νὰ λὲς ψέματα;- Νὰ κατακρίνεις;- Νὰ συκοφαντεῖς;- Νὰ κολακεύεις;- Νὰ καταριέσαι;- Νὰ ὀργίζεσαι καὶ νὰ βρίζεις;- Νὰ εἰρωνεύεσαι καὶ νὰ χλευάζεις;- Νὰ διαπληκτίζεσαι καὶ νὰ χειροδικεῖς;- Νὰ «στέλνεις» τοὺς ἄλλους «στὸ διάβολο»;- Νὰ εἶσαι περίεργος;

§ Μήπως φθονεῖς τὴν εὐτυχία ἢ ζηλεύεις τὰ ἀγαθὰ τοῦ πλησίον σου; Ἢ μήπως, πάλι, χαίρεσαι στὶς συμφορές του;

§ Μήπως εἶσαι καχύποπτος καὶ δίνεις πίστη στὶς ὑπόνοιές σου γιὰ τοὺς ἄλλους;

§ Μήπως κλέβεις ἢ συνεργάστηκες ποτὲ σὲ κλοπὴ ἢ δέχτηκες ἐν γνώσει σου κλεμμένα πράγματα;

§ Δείχνεις εὐγνωμοσύνη στοὺς εὐεργέτες σου ἢ μήπως ἀνταποδίδεις ἀχαριστία γιὰ τὸ καλὸ ποὺ σοῦ ἔκαναν;

§ Μήπως μὲ τοὺς λόγους καὶ τὴ συμπεριφορά σου σκανδαλίζεις τὸν πλησίον σου ἢ τὸν ἐξωθεῖς στὴν ἁμαρτία;

§ Μήπως ἀσχολεῖσαι μὲ τὴν προσωπική, οἰκογενειακὴ ἢ ἐπαγγελματικὴ ζωὴ τῶν ἄλλων καὶ ἐπεμβαίνεις ἀδιάκριτα, προκαλώντας διάφορα προβλήματα;

§ Μήπως διακινεῖς ναρκωτικὲς οὐσίες ἢ μὲ ὁποιονδήποτε τρόπο ὁδήγησες ἄλλους στὴ χρήση τους;

§ Μήπως συνηθίζεις νὰ διαδίδεις πληροφορίες ἢ μυστικὰ τῶν ἄλλων, δημιουργώντας ἔτσι διαμάχες στὶς σχέσεις τῶν συνανθρώπων σου;

§ Στὸ ἐπάγγελμα

§ Μήπως ἡ συνείδησή σου σὲ ἐλέγχει γιὰ ἀπάτη, νοθεία, αἰσχροκέρδεια, κατάχρηση, τοκογλυφία, δωροδοκία, ἀπόκρυψη ἐμπορευμάτων κ.λπ.;

§ Μήπως στὶς συναλλαγές σου σὲ διακρίνει ἀνειλικρίνεια, ἀνεντιμότητα ἢ δολιότητα;

§ Μήπως κακομεταχειρίζεσαι, ἐκμεταλλεύεσαι ἢ ἀδικεῖς τοὺς ἐργάτες, ὑπαλλήλους ἢ ὑφισταμένους σου;

§ Στὴν οἰκογένεια

§ Δείχνεις σεβασμό, ἀγάπη καὶ τιμὴ πρὸς τοὺς γονεῖς σου ἢ μήπως συμπεριφέρεσαι μὲ αὐθάδεια, σκληρότητα καὶ περιφρόνηση; Ἰδιαίτερα, τοὺς συμπαραστέκεσαι στὰ γηρατειά τους;

§ Ἡ συμπεριφορά σου στὸ σπίτι διαπνέεται ἀπὸ πνεῦμα θυσίας, ἀγάπης, καλοσύνης, ἀλληλοκατανόησης, ὑποχωρητικότητας καὶ ὑπομονῆς; Μήπως μὲ τὴν ἐριστικότητα, τὸ πεῖσμα ἢ τὶς παράλογες καὶ ἐγωιστικὲς ἀπαιτήσεις σου διαταράσσεις τὴν οἰκογενειακὴ γαλήνη καὶ ἀτμόσφαιρα;

§ Ὡς σύζυγοι:

§ Ἀποδέχεστε τὴ συζυγία ὡς εὐλογία Θεοῦ καὶ ἀγωνίζεστε καθημερινὰ γιὰ τὴν τελείωση καὶ ὁλοκλήρωση τῆς μεταξύ σας ἀγάπης, ὥστε νὰ μὴ διασπᾶται αὐτὴ ἀπὸ καμιὰ ἄλλη γήϊνη ἀγάπη (πρὸς τοὺς γονεῖς, τὰ παιδιά, τοὺς συγγενεῖς, τὸ ἐπάγγελμα κ.α.);

§ Τιμᾶτε καὶ ἀγαπᾶτε ὁ ἕνας τοὺς γονεῖς καὶ συγγενεῖς τοῦ ἄλλου;

§ Διαφυλάσσετε τὴν ἀμοιβαία πίστη καὶ ἀφοσίωση;

§ Μήπως ἀποφεύγετε μὲ διάφορα μέσα τὴν τεκνογονία;

§ Μήπως κάνατε ἔκτρωση ἢ γίνατε ἠθικοὶ αὐτουργοὶ στὴ διάπραξη ἑνὸς τέτοιου ἐγκλήματος;

§ Μήπως διατηρούσατε προγαμιαῖες σχέσεις;

§ Ὡς γονεῖς:

§ Προσεύχεστε θερμὰ γιὰ τὴν προκοπὴ τῶν παιδιῶν σας;

§ Ἢ ζωή σας ἀποτελεῖ καλὸ παράδειγμα γιὰ τὰ παιδιά σας;

§ Μήπως ἐνδιαφέρεστε μόνο γιὰ τὴν κατὰ κόσμο πρόοδό τους; Δείχνετε ἰδιαίτερη φροντίδα γιὰ τὴ χριστιανικὴ ἀγωγή τους, ἀφιερώνοντας γιὰ τὸ σκοπὸ αὐτὸ τὸν ἀνάλογο χρόνο, ἄλλοτε συμβουλεύοντας καὶ συζητώντας μαζί τους, ἄλλοτε ἐμπνέοντος μὲ τὴ συνέπεια τῆς χριστιανικῆς σας ζωῆς καὶ ἄλλοτε παρακολουθώντας διακριτικὰ τὰ ἀναγνώσματά τους, τοὺς τρόπους ψυχαγωγίας τους καὶ τὶς παρέες τους;

§ Μήπως κάνετε διακρίσεις μεταξὺ τῶν παιδιῶν σας ἢ δὲν ὑπήρξατε δίκαιοι στὶς γονικές σας παροχές;

§ Μήπως ἐπεμβαίνετε ἄκαιρα, πιεστικὰ καὶ ἀδικαιολόγητα στὶς ἀποφάσεις τῶν παιδιῶν σας ἢ στὶς οἰκογένειές τους, ὑπονομεύοντας ἔτσι τὶς προσπάθειές τους ἢ τοὺς οἰκογενειακούς τους δεσμούς;

§ Γ'. Ἐσὺ καὶ ὁ ἑαυτός σου

§ Μήπως εἶσαι προσκολλημένος στὶς βιοτικὲς φροντίδες καὶ τὰ ἐγκόσμια ἀγαθὰ καὶ ἀδιαφορεῖς γιὰ τὴν καλλιέργεια τῆς ἀθάνατης ψυχῆς σου καὶ τὴν ἕνωσή σου μὲ τὸν Θεό;

§ Μήπως διακατέχεσαι ἀπὸ τὴν ὑπερηφάνεια, πού εἶναι ἡ ἀρχὴ καὶ ἡ γεννήτρια ὅλων τῶν κακῶν; Αὐτὸ θὰ τὸ διαπιστώσεις:

§ -ἂν ἐπιδιώκεις τὴ δόξα, τὶς τιμές, τοὺς ἐπαίνους, τὰ πρωτεῖα καὶ τὴν προβολή,-ἂν καυχιέσαι καὶ μιλᾶς μὲ ἐγκώμια γιὰ τὶς προσωπικές σου ἱκανότητες, τὴν καλή σου οἰκογένεια καὶ τὶς ἐπαγγελματικές σου ἐπιτυχίες,-ἂν προσπαθεῖς νὰ γίνεσαι ἄρεστος στοὺς ἀνθρώπους,-ἂν δείχνεις μεγάλη ἐμπιστοσύνη στὸν ἑαυτὸ σου καὶ ἐπιμένεις μὲ πεῖσμα στὴν προσωπική σου κρίση,-ἂν δὲν δέχεσαι τὶς συμβουλὲς τῶν ἄλλων ἢ ἀντιδρᾶς στὶς ὑποδείξεις τῶν τυχὸν σφαλμάτων σου,-ἂν ἐπιδιώκεις πάντοτε καὶ σὲ ὅλα τὴν ἰκανοποίηση τοῦ ἑαυτοῦ σου ἢ ζητᾶς ἀπαιτητικὰ νὰ ἐξυπηρετεῖσαι ἀπὸ τοὺς ἄλλους.

§ Μήπως μιλᾶς ἄκαιρα, διακόπτοντας ἢ προσβάλλοντας μὲ λόγια ταπεινωτικὰ τοὺς συνομιλητές σου;

§ Μήπως εἶσαι φιλάργυρος ἢ πλεονέκτης;

§ Μήπως ζεῖς μὲ πολυτέλεια καὶ σπατάλη ἢ ξοδεύεις τὰ χρήματά σου σὲ τυχερὰ παιχνίδια, χαρτοπαιξία κ.α.;

§ Μήπως ντύνεσαι καὶ καλλωπίζεσαι μὲ τρόπο προκλητικὸ ἢ μήπως ἡ ἐνδυμασία σου εἶναι ἀνάρμοστη γιὰ τὸ δικό σου φύλο;

§ Μήπως εἶσαι λαίμαργος ἢ γαστρίμαργος;

§ Μήπως λὲς πολλὰ λόγια, περιττὰ καὶ ἀνώφελα ἢ μήπως αἰσχρολογεῖς;

§ Δείχνεις τὸν ἀπαιτούμενο σεβασμὸ στὸ σῶμα σου, ποὺ εἶναι; ναὸς τοῦ Ἁγίου Πνεύματος, ἢ μήπως ἔπεσες σὲ διάφορα σαρκικὰ ἁμαρτήματα (αὐνανισμό, πορνεία, μοιχεία, ἀρσενοκοιτία κ.ἅ.);

§ Μήπως ἐκθέτεις τὸν ἑαυτό σου σὲ διάφορους σαρκικούς πειρασμοὺς (ἄσεμνα θεάματα καὶ διασκεδάσεις, ἀνήθικα περιοδικὰ καὶ βιβλία, πορνογραφήματα, προκλητικὴ μουσικὴ καὶ τραγούδια κ.λ.π.);

§ Ὅταν προσβάλλουν τὸ νοῦ σου αἰσχροὶ λογισμοὶ καὶ φαντασίες τοὺς διώχνεις ἀμέσως ἢ μήπως τοὺς ἀποδέχεσαι καὶ τοὺς καλλιεργεῖς;

§ Μήπως καταστρέφεις τὴν ὑγεία σου, ποὺ εἶναι δωρό του Θεοῦ, μὲ τὴ μέθη, τὸ κάπνισμα ἢ τὴ χρήση ναρκωτικῶν οὐσιῶν;

§ Μήπως σκέφτηκες ποτὲ νὰ αὐτοκτονήσεις;

§ Μήπως διακατέχεσαι ἀπὸ ὀκνηρία, ἀμέλεια ἢ ἀνευθυνότητα;

§ Μήπως σπαταλᾶς ἄσκοπα τὸ χρόνο σου μπροστὰ στὴν τηλεόραση ἢ περιπλανώμενος στὸ διαδίκτυο;

§ Καὶ τώρα, μετὰ τὸν ἔλεγχο τοῦ ἑαυτοῦ σου, τρέξε, ἀδελφέ μου, χωρὶς ἀναβολὴ στὸν πνευματικό. Ἐξομολογήσου τὶς ἁμαρτίες σου α) χωρὶς νὰ κρύψεις καμία, β) μὲ εἰλικρίνεια καὶ συντομία καὶ γ) δίχως νὰ ἀναφέρεις τυχὸν ἀρετές σου ἢ ξένα ἁμαρτήματα. Νὰ εἶσαι σίγουρος πώς, μαζὶ μὲ τὴν ἄφεση, ὁ Θεὸς θὰ σοῦ προσφέρει πλούσια τὴ χάρη Του, γιὰ τὸ ξεκίνημα μίας νέας ζωῆς.




Ἱερὰ Μονὴ Παρακλήτου


Νέες ομιλίες π.Αποστόλου Θεολόγου προστέθηκαν.

TRANSLATOR

English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

Θεία Λειτουργία π.Αποστόλου Θεολόγου Ιερός Ναός Αγίας Βαρβάρας Πατησίων

Σάββατο 22 Φεβρουαρίου 2014

Από τις προσωπικές σημειώσεις του Γέροντα Γαβριήλ…για τους πειρασμούς και τις θλίψεις

images (1)Για τούς πειρασμούς και τις θλίψεις
«εν τω κόσμω θλίψιν εξετε’ αλλά θαρσείτε, εγώ νενίκηκα τον κόσμον»
(Ίωάν. 16, 33).
           
Με παραχώρηση του Θεού συμβαίνουν οι πειρασμοί στους ανθρώπους. Δεν είναι έργο της εγκαταλείψεως του Θεού, αλλά ένδειξη της κηδεμονίας του Θεού.
 “Αν έχουμε μεγάλο φορτίο από πειρασμούς, θα μπορέσουμε να τούς κάνουμε πιο υποφερτούς ευχαριστώντας τον Θεό και αν δεν έχουμε πολλούς πειρασμούς και πάλι θα απολαύσουμε την εύνοια του Θεού, εφόσον τούς υποφέρουμε με ευχαρίστηση.
*           Να χαιρόμαστε για τούς πειρασμούς, γιατί αυτοί γίνονται αιτία να κληρονομήσουμε την Βασιλεία των Ουρανών.
*           Όποιος δέχεται με γενναία καρδιά τις θλίψεις και τούς πειρασμούς, αυτός απολαμβάνει τον πνευματικό πλούτο πού βρίσκεται μέσα σ’ αυτές.
*           Τρέμεις για την αδυναμία της φύσεως σου;
Αλλά έλπιζε στον Κύριο του όποιου ή δύναμις τελειώνεται και δοξάζεται στην ασθένεια.
*           Ή υπομονή μετριάζει τις θλίψεις, ενώ ή ανυπομονησία τις μεγαλώνει.
*           Ή αχαριστία των Χριστιανών πολύ λυπεί τον Κύριο.
*           Με τη θλίψη τα κατορθώματα γίνονται λαμπρότερα και μεγαλύτερα.
*           Ή θλίψη παρέρχεται, ενώ τα αγαθά πού αποκομίζονται απ’ αυτήν μένουν εις τον αιώνα.
*           Όσο περισσότερες οι περιστάσεις, τόσο μεγαλύτερος ό μισθός, αν υποφέρεις με ευχαρίστηση και γενναιότητα όσα συμβαίνουν.
*           Έχεις μεγάλους πειρασμούς; Να χαίρεσαι, γιατί ό μισθός θα είναι μεγάλος.
*           Ότι δυσάρεστο μας συμβαίνει να λέμε-«Δόξα τω Θεώ πάντων ένεκεν». Αυτή ή φράση είναι θανατηφόρο πλήγμα για τον διάβολο. Μόλις την λέει κανείς, 
διασκορπίζεται το σύννεφο της λύπης.
*           Ή φτώχεια είναι ανώτερη από τον πλούτο, ή αδιαθεσία και ή ασθένεια από την υγεία, ό πειρασμός από την άνεση.
*           Ή έλευση των πειρασμών γίνεται αιτία στεφάνων και βραβείων. Μας καθαρίζουν από τις πολλές αμαρτίες μας, εφόσον δεχόμαστε με ευχαρίστηση          όλα τα επερχόμενα δεινά.
*           Γνώρισμα του ευγνώμονος δούλου είναι το να ευχαριστεί τον Θεό για όλα τα δυσάρεστα πού του συμβαίνουν.
*           Από τούς πειρασμούς πέρασαν όλοι οι Άγιοι. ‘Αν θέλουμε να κερδίσουμε την εύνοια του Θεού να μη δυσανασχετούμε για τούς πειρασμούς, αλλά να χαιρόμαστε και να ευχαριστούμε τον Θεό γι’ αυτούς.
*           Να ευχόμαστε να μην περιπέσουμε σέ δοκιμασία, αν όμως πέσουμε να μην ταρασσόμαστε. Ό Θεός μπορεί αμέσως να μας απαλλάξει από τούς πειρασμούς.
*           Επιτρέπει ό Θεός τον πειρασμό για δοκιμή, το κάνει για την ωφέλεια μας.
*           Δεν πρέπει οι ίδιοι να ρίχνουμε τον εαυτόν μας στον πειρασμό.
*           Όποιος άρρωστος δεν καταφεύγει πρώτα στον Ιησού Χριστό, πού είναι ό μόνος αληθινός και αλάνθαστος ιατρός των ψυχών και των σωμάτων, και τρέχει αμέσως στους γιατρούς ή τούς μάγους, αρνείται τον Θεό.
*           Το όνομα του Ιησού είναι παντοδύναμο, ανασταίνει νεκρούς, φωτίζει τυφλούς, ανορθώνει παραλύτους, βγάζει δαιμόνια.
*           Να αντιμετωπίζουμε τούς πειρασμούς με την προσευχή, και να καταφεύγουμε στο Θεό.
*           Οι πειρασμοί μας κάνουν λαμπρότερους και προξενούν σ’ αυτούς πού τούς υπομένουν μεγάλα αγαθά. Ό Απ. Παύλος και ό Ιώβ και άλλοι έγιναν διάσημοι, επειδή έκαναν υπομονή στους πειρασμούς.
*           Να παρακαλούμε τον Θεό να μην περιπέσουμε ποτέ σέ πειρασμό, αν όμως περιπέσουμε, τότε πρέπει να παρακαλούμε να μας δίνει ό Θεός υπομονή.
*           Οι πειρασμοί είναι για το συμφέρον μας. Ν’ αφήνουμε τον εαυτό μας στα χέρια του Θεού την ώρα των πειρασμών.
*           Με την υπομονή στους πειρασμούς διαλύουμε μεγάλο μέρος από τα αμαρτήματα, αρκεί να ευχαριστούμε τον Θεό για τούς πειρασμούς και να κατακρίνουμε τούς εαυτούς μας.
*           Γνώρισμα του Χριστιανού είναι να υπομένει τούς πειρασμούς και να μη δυσανασχετεί.
*           Οι πειρασμοί προέρχονται από την αγάπη του Θεού και αποδίδουν πολύ καρπό. Οι Άγιοι με την υπομονή στους πειρασμούς στεφανώθηκαν.
*           Οι κακοπάθειες είναι ένδειξη θεϊκής αγάπης.
*           Κανένα αγαθό δεν είναι ίσο με την ευχαριστία. Ουδέν ευχαριστίας εύαρεστότερο στον Θεό, ουδέν δοξολογίας υψηλότερο έργο και αγιότερο και ωφελιμότερο.
*           Ό Θεός επιτρέπει τα εμπόδια, για να φανεί ή προθυμία μας προς τον Θεό και ή αγάπη μας.
*           Να χαίρεστε, όταν δοκιμάζεστε από πολλούς και ποικίλους πειρασμούς. Με τούς πειρασμούς ό  Θεός μας επαναφέρει στον εαυτό μας, μας φέρνει κοντά Του.
*           Οι πειρασμοί βρίσκονται στα χέρια του Θεού και έχουν σκοπό να δοκιμάσουν την πίστη μας.
            Λόγοι της κακώσεως των Αγίων:
Αιτία της κακοπάθειας των Αγίων, ή Ταπεινοφροσύνη.
Για να φανεί ή δύναμη του Θεού, πού υπερισχύει με τούς αδυνάτους.
Για να φαίνεται ή υπομονή τους.
Ή συμμετοχή στα παθήματα των άλλων, παρηγορεί όσους θλίβονται.
Για να φιλοσοφούμε για την ανάσταση.
Προτροπή προς την αρετή.
Για να γνωρίζουμε ποιος είναι δυστυχής και ποιος όχι.
Ή θλίψη κάνει καλλίτερους ηθικώς τούς θλιβομένους.
*           Οι θλίψεις προηγούνται πάντοτε των αμοιβών και είναι φάρμακο ταπεινοφροσύνης. Να μην έχουμε εμπιστοσύνη στον εαυτό μας, αλλά στον Θεό.
*           Οι πειρασμοί μας μαθαίνουν να ταπεινωνόμαστε και συγκρατούν τον εγωισμό μας.
*           Επιφυλάσσονται αμοιβές όχι μόνον για τα κατορθώματα, αλλά και για τα παθήματα, και μάλιστα πολύ μεγάλες.
*           Το πλήθος των πειρασμών δοξάζει τον άνθρωπο σέ υπερβολικό βαθμό, παράδειγμα ό Ιώβ και ό Απ. Παύλος.
*           Όσες φορές αποτύχουμε, άλλες τόσες φορές ας αρχίζουμε πάλι τα πνευματικά έργα, και ας μη λέμε, γιατί επέτρεψε ό Θεός τα εμπόδια αυτά.
*           Μεγάλος θησαυρός είναι ή ευχαριστία, μεγάλος πλούτος, ακατάβλητο αγαθό, ισχυρό όπλο.
*           Αν ευχαριστείς το Θεό, ωφέλησες την ψυχή σου και απέκτησες μεγαλύτερο πλούτο, επειδή με την ευχαριστία προσέλκυσες την αγάπη του Θεού.
*           Αν έχεις αμαρτίες, εξαφανίζονται με τη θλίψη. Αν έχεις αρετή γίνεσαι λαμπρότερος με τη θλίψη.
*           Ό Θεός δεν μας αφήνει σέ συνεχή θλίψη. Να περιμένεις από τη θλίψη άνεση.
Με την υπομονή στις θλίψεις νικιέται ό διάβολος.
Αν έχουμε μερικές ηθικές κηλίδες, τις αποβάλλουμε με τις θλίψεις και αυξάνονται οι αμοιβές.
*           Το να υπομένει κανείς με γενναιοψυχία τις διάφορες θλίψεις και να ευχαριστεί το Θεό, είναι πολύ ανώτερο από το να έχει πλούτο και να ελεεί.
*           Πολύς ό μισθός από τις κακοπάθειες και τις θλίψεις, όταν τις αντιμετωπίζουμε με υπομονή και δοξολογία.
*           Οι θλίψεις μας κάνουν ισχυρούς μας διεγείρουν συναισθήματα ευσέβειας, δημιουργούν συντριβή στην καρδιά, μας κάνουν να θυμόμαστε τον Θεό και να καταφεύγουμε σ’ Αυτόν.
*           Ό Θεός μπορεί μέσα στις θλίψεις να μας δώσει άνεση. Μεγάλη συνηγορία στο Θεό ή θλίψη.
*           Εκείνοι πού υποφέρουν με υπομονή τις θλίψεις και ευχαριστούν το Θεό, όχι μόνον πολλά από τα αμαρτήματα τους σβήνουν, αλλά και αποκτούν παρρησία προς το Θεόν.
*           Μέγα κατόρθωμα να υποφέρει κανείς την θλίψη με ευχαριστία προς το Θεόν.
*           Οι θλίψεις προξενούν μεγάλη ωφέλεια, προξενούν λαμπρούς στεφάνους.
*           Γνωρίζει ό Θεός πότε πρέπει να σταματήσουν οι θλίψεις. Ό Θεός γνωρίζει καλύτερα από μας το συμφέρον μας και μας αγαπά περισσότερο από τούς γονείς μας.
*           Στις θλίψεις να καταφεύγουμε στον Θεό και θα μας ακούσει. Οι κακοπάθειες γίνονται αιτίες αμοιβών.
*           Ή θλίψη είναι μεγάλο αγαθό και προξενεί στην ψυχή μεγάλη ωφέλεια.
*           Ό Θεός μας παρηγορεί, όταν δοκιμάζουμε θλίψεις, αρκεί να τον επικαλούμαστε.
*           Μη λυπάσαι, όταν θλίβεσαι. Να σκέπτεσαι ότι με τις θλίψεις κερδίζεις στεφάνους.
*           Τη θλίψη την επιτρέπει ό Κύριος για την διόρθωση μας, την μετάνοια και την σωτηρία μας.
*           Στις θλίψεις, αν ευχαριστούμε τον Θεό, θα έχουμε μεγάλο μισθό και κέρδος. Ή ευχαριστία προς τον Θεό σέ καιρό των θλίψεων μας αγιάζει.
*           Οι θλίψεις εξαλείφουν τα αμαρτήματα μας και λογαριάζονται σαν κατορθώματα.
*           Το πιο μεγάλο είδος ευεργεσίας του Θεού προς εμάς είναι όταν μας στέλνει θλίψεις.
*           Γίνονται αφορμή οι θλίψεις μεγάλου πνευματικού κέρδους. Πρέπει να χαιρόμαστε για τις θλίψεις.
Τα ευεργετήματα των θλίψεων είναι πολλά και σωτήρια
*           Όπου θλίψη εκεί και παράκληση, παρηγοριά.
*           Ή θλίψη είναι ότι και ό χρυσός για τη φωτιά, αγιάζει και καθαρίζει την ψυχή.
*           Την οδό της θλίψης βάδισαν όλοι οι άγιοι, και άγιοι έγιναν διά μέσου των θλίψεων.
*           Να μη φοβάσαι για τις θλίψεις. Όπου θλίψη εκεί σωτηρία και μεγάλα κατορθώματα.
*           Όταν πέσεις σέ θλίψη, μη βιάζεσαι να απαλλαγείς, την στέλνει ό Θεός, για να σέ διδάξει.
*           Πρέπει να στηρίζουμε τις ελπίδες μας στον Θεό σέ ώρα θλίψεων.
*           Είναι αδύνατο να μην περάσουμε θλίψεις, γιατί θα κινδυνεύσει ή σωτηρία μας χωρίς θλίψεις.
*           Όταν βρίσκεσαι σέ θλίψεις, μην απελπίζεσαι, αλλά να υψώνεις το βλέμμα σου προς τον Θεό- τότε οι προσευχές είναι δυνατότερες, και ή αγάπη του Θεού είναι μεγαλύτερη προς σέ.
*           Έχεις μεγάλο υπερασπιστή και συνήγορο, την θλίψη. Ό Θεός ακούει την πονεμένη και λυπημένη ψυχή καλύτερα από αυτήν πού έχει άνεση και ευημερία και χαρά.
* Να ευχαριστούμε τον Θεό για τις θλίψεις και τις ανέσεις με δοξολογία προκειμένου να επιτύχουμε τα μελλοντικά αγαθά.
 ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ. ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΟ ΙΑΤΡΕΙΟ. ΑΓΙΟΡΕΙΤΟΥ ΜΟΝΑΧΟΥ.
ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΟΡΘΟΔΟΞΟΣ ΚΥΨΕΛΗ.
πηγή: www.diakonima.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...