Τετάρτη 13 Μαρτίου 2013

Μητροπολίτης Χαλκηδόνος Μελίτων: Η τραγική μορφή του Καρνάβαλου


  Ὁμιλία τοῦ Μητροπολίτου Γέροντος Χαλκηδόνος
κυροῦ Μελίτωνος Χατζῆ (1913-1989)
στὸν Μητροπολιτικὸ Ναὸ Ἀθηνῶν,
τὴν Κυριακὴ τῆς Τυροφάγου, 8η Μαρτίου 1970.
Εἶναι γνωστὴ ὡς ἡ ὁμιλία γιὰ τὸν καρνάβαλο.

δελφοί μου,
Τίποτε δν καυτηρίασε  Κύριος τόσο πολύ, σο τν ποκρισία.
Κα ρθς, ες ατν εδεν, τι πάρχει πάντοτε  μεγαλύτερος παραπλανητικς κίνδυνος, δηλαδ τ ωσφορικνγγελοφανς φς. Εναι πράγματι φοβερ δύναμις τς ποκρισίας. Τόσο γι᾿ ατν ποτ ζ κα τν σκεσο κα γι᾿ ατος ποτν φίστανται. Κα εναι πικίνδυνη ποκρισία, διότι νταποκρίνεται πρς βαθύτατον ψυχολογικν ατημα τονθρώπου.
 νθρωπος θέλει ν φαν ατς πο δν εναι. κόμη κα νώπιον τοαυτο του κα νώπιον το θεο. Κα τσι ξεφεύγει π τν λήθεια κα τνπλότητα κα φυσικ κα π τν μετάνοιαν κα τν σωτηρίαν.
Σ λίγες ρες ξω π ατν τν ναόν, ξω π τν γαλήνην του, ες τος δρόμους ατς τς Πολιτείας, θ παρελάσ  Καρνάβαλος. Μ τν περιφρονήσετε κα μ τν χλευάσετε κα μ μ κατακρίνετε, πο τν ναφέρω ατ τ στιγμή. Δν εναι καθόλου σχετος μ τ μέγιστο πρόβλημα τςποκρισίας. Ν τν προσέξετε φέτος τν Καρνάβαλο μ σεβασμ κα βαθστοχασμό. Εναι πανάρχαιο τ φαινόμενο κα εναι φαινόμενο βαθυτάτου καγχώδους ατήματος τς ψυχς το νθρωπου, ν λυτρωθ π τν καθημερινή του ποκρισία μ μίαν κφρασιν νωνύμου, διονυσιακς νέας ποκρισίας.

Εναι τραγικ μορφ  Καρνάβαλος.
Ζητε ν λυτρωθ π τν ποκρισίαν ποκρινόμενος. 
Ζητε ν καταλύσ λες τς ποικίλες προσωπίδες, πο φορε κάθε μέρα μ μία νέα, τν πι πίθανη. 
Ζητε ν κκενώσ ,τι πάρχει πωθημένο μέσα στ ποσυνείδητό του κα νλευθερωθλλ λευθερία δν πάρχει,  τραγωδία το Καρνάβαλου παραμένει λυτη. Τ βαθύτατο ατημά του εναι ν μεταμορφωθ.
δ, λοιπόν, εναι  θέσις τς κκλησίας, κοντ στν Καρνάβαλο. Σ᾿ ατν πο ζητε μεταμόρφωση, τ κεντρικ κήρυγμα τς ρθοδοξίας. Τν μεταμόρφωσι.
Ν
 μ τν καταδικάσουμε, λοιπόν, τν Καρνάβαλο, λλ ν σταθομε κα κάτωπ τν προσωπίδα του ν κούσωμε τν γωνία του, τν κκλησί του κα τδάκρυ του.  
παναλαμβάνω, τς ρθοδοξίας τ βαθύτερο κήρυγμα ζητε  Καρνάβαλος, περιφερόμενος ες τος δρόμους τς Πολιτείας: Τ μεταμόρφωσι.
Κα
 εναι  ελικρινέστερος κα ντιμότερος τν ποκριτν.
σως θ νομίσετε, τι στειεύομαι. πολύτως χι. Δν πάρχει σοβαρώτερο πρόβλημα ατη τν ρα δι τν κκλησίαν. Δν εναι δυνατν  κκλησία, καμάλιστα  ρθόδοξος,  δική μας κκλησία, ν νοηθ ς σχετη πρς τ ζωή, πρς τος καιρούς, πρς τν γωνίαν ατς τς ρας, πρς τ φλέγοντα προβλήματα ατς τς στιγμς, πλς ς πόλις πάνω ρους κειμένη καθεωροσα τ περ ατήν. ς κκλησία εμεθα μπεπλεγμένοι ες τν πορείαν τογένους τν νθρώπων, ες τν μεγάλην ατν περιπέτεια, πο νομάζεταιστορία, γουσα ες τν τελείωσιν τν σχάτων.
ποκρινόμενοι τν χθές, πουσιάζομεν π τν σήμερον κα  αριον ρχεταινευ μν. μιλν ες τν 4ην Πανορθόδοξον Διάσκεψιν τς Γενεύης, εχον επε« χθς παρλθε πρ πολλο, οτε κν τν σήμερον ζμεν, μς προέλαβεν μεθαύριον». Τ παναλαμβάνω ατ σήμερον ντονώτερον. Διότι εναι  πέραν τς ατάρκους ποκρισίας λήθεια,  πλή,  εκολωτέρα ντιμετώπισις τν προβλημάτων εναι ν τ χλευάσ κα ν τ κατακρίν κανες κα νντιπαρέλθπως  ερες κα  λευΐτης τς Σαμαρειτικς παραβολς. λλ πληγ εναι δ κα κράζει.
Ποις μπορε πευθύνως ν μς πτι εναι ξω κάθε στορικς, ξελικτικς πραγματικότητας λα ατ τ συνταρακτικ γεγονότα κα φαινόμενα τς νέας γενες τς νθρωπότητος,  ξαλλος μουσική, ο ξαλλοι χοροί,  ξαλλοςπένδυσις, λη ατ  παγκόσμιος πανάστασις τς νεολαίας;
Άν λοι ο μικρόνοες, λοι ο θελοτυφλοντες, λοι ο παρελθοντολόγοι καγκαυχώμενοι δι τν ρετν τς ποχς των συνωμοτήσουν, δι νκατακρίνουν λα ατ τ πράγματα,  κκλησία χει χρέος ν σταθ μθεανδρικν κατανόησιν, νανθρωπιζομένη πως  Κύριός της ν μέσ νς νέου κόσμου, πο ρχεται μακρόθεν, κα ν κούση ατ τν γωνιώδη κραυγήν, ποναπηδ π λα ατ τ θεωρούμενα π μς ξαλλα πράγματα. Κάτι χει νμς π μ λα ατ τ φαινόμενα ατς  κόσμος, πο ρχεται νέος ες τπροσκήνιον τς στορίας.
Τ νομιζόμενα ξαλλα δι᾿ μς τος παλαιούς, ταν λάβωμεν π᾿ ψιν τφοβερν γεγονός, τι να π τ χαρακτηριστικ τς ποχς μας εναι τεραστία πόστασις, πο πάρχει στ διαδοχ τν γενεν, δηλαδ  γενεά, ποία ρχεται πειτα π μένα χει πόστασιν τριν γενεν. Πς χομεν τνξίωσιν ν τν κατανοήσωμεν μες ατν τν νέαν γενεάν, πο ρχεται, ἐὰν δν εμεθα κκλησία Χριστο συνεχς νανθρωπίζομενη, συνεχς μεταμορφουμένη κα συνεχς μεταμορφώνουσα;
...
Δν θ πιζήσωμεν ς χριστιανικα π μέρους κκλησίαι κα μολογίαι τοκύματος ατο τν περχομένων, ἐὰν δν νωθμεν λοι ν Χριστ ησο. Εναι πλέον  ρα ν λυτρωθμεν κ τς ντιπατερικς δέας, τι  κκλησία μόνον μέχρις νς ρισμένου σημείου τς στορίας το δυνατν ν ρμηνεύσ τν θείαν ποκάλυψιν. Πρέπει, π πλέον το πατερικο πνεύματος, ν ναλάβωμενς κκλησία τν θείαν πευθυνότητα κα τόλμην κα γενναιότητα τν Πατέρων κα ν θεολογήσωμεν τν Χριστόν, τ Εαγγέλιον κα τν κκλησίαν.χι μ νομοκρατικν φαρμακίδειον, φερ᾿ επεν, σωματειακν ντίληψιν τςκκλησίας, λλ τς κκλησίας ς Σώματος Χριστο, ζντος ν τ ναστάσει.

δελφοί μου,
Τώρα εσερχόμεθα ες τν γίαν Τεσσαρακοστν κα στ βάθος μς ναμένει τ δράμα, τ θαμα κα τ βίωμα τς ναστάσεως, τ κατ᾿ ξοχν βίωμα τςρθοδόξου κκλησίας. ς πορευθμεν πρς ατ τ ραμα κα βίωμα, χισυγχώρητοι, χι μ συγχωρήσαντες, χι ν νηστεί πλς κρέατος κα λαίου,χι ν ποκρισίλλ ν θεί λευθερί ν πνεύματι κα ληθείν τπνεύματι τς ληθείας, ν τ ληθεί το πνεύματος.

 Χαλκηδόνος ΜΕΛΙΤΩΝ
Μητροπολίτου Γέροντος Χαλκηδόνος κυρο Μελίτωνος,
Λόγοι κα
 μιλίαι, 1991, κδ. Πανσέληνος
πηγή:http://imverias.blogspot.gr/

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου